Singleshots [VERZAMEL]

Als je de foto's nergens anders kwijt kunt

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door Skippy »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Dank René. Ik heb ook wat met gevels en deuren. Zulke verweerde exemplaren als deze zie je helaas niet zo veel meer. Deze deur hoort bij een gebouw dat binnenkort gesloopt wordt en plaats moet maken voor nieuwbouw.
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 585
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door gvdnberg »

Geen commentaar Luc, ziet er gewoon goed uit. Opknappen maakt het voor een foto minder interessant, die mening deel ik ook.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door Skippy »

Deze brug (Heksenbrug) in Amersfoort nabij het Havik heeft een prachtige metselwerkboog. De brug is niet meer bestand tegen de steeds zwaardere voertuigen, daarom is een aannemer de brug aan het renoveren en versterken.

AfbeeldingEM10II_2160018 by Luc de Schepper, on Flickr

Oorsprong naam Heksenbrug
Aan het eind van het Havik, bij de Krommestraat, is een brug. En niet zomaar een brug, deze wordt namelijk ook wel de Heksenbrug genoemd. Maar wij zien nergens een bezemsteel, hoogstens een verdwaalde kat, dus hoe komt de brug aan deze bijnaam?

De waterproef
“Het verhaal gaat dat op deze plaats vrouwen die van hekserij werden verdacht, in het water werden gegooid om te onderzoeken of ze bleven drijven: de waterproef”, legt Hans van Harten van Gilde Amersfoort uit. “Bleven ze drijven, dan waren ze ‘gewogen en te licht bevonden’ en dus een heks. Want heksen waren toch zo licht dat ze op bezemstelen konden vliegen?”

Wie verdacht werd, had een probleem

Hans van Harten, Gilde Amersfoort
Want ook vroeger ging het niet altijd goed met Amersfoort. Er wordt geroofd, is wel eens een overstroming en mensen hebben honger. Daar moet toch iemand de schuld voor krijgen? “Vaak werden vrouwen die net een beetje anders waren, als schuldigen aangewezen: de ‘heksen’. Wie daarvan werd verdacht had echt wel een probleem. Veel vrouwen bleven drijven, want door de wijde rokken bleef onder die kleding vaak een luchtbel zitten.”

Treurig verhaal
Sommige vrouwen bedachten daarop een trucje: zij naaiden stenen in hun rokken. De vrouwen verdronken namelijk liever dan dat de hele familie ten schande werd gemaakt. “Het is een treurig verhaal. Gelukkig is het twijfelachtig of hier de waterproef echt heeft plaatsgevonden. Maar het is wel een hardnekkig verhaal en daar dankt deze brug haar naam aan”, legt Hans uit.

De vrouw met baby heeft de brug gelukkig veilig kunnen passeren ...

PeterD
Berichten: 325
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door PeterD »

Die gewone foto's zoals deze vind ik het fijnst om naar te kijken.Een beetje tekst maken het af.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door remoss »

Mooi verhaal en je zal maar een aparte vrouw zijn geweest in die tijd ;)
Goed om te zien dat de brug een opknapbeurt krijgt, geschiedenis moet behouden blijven. Ook het vastleggen hiervan doet daar goed aan en geeft de foto veel waarde!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 585
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door gvdnberg »

Mooi verhaal, dat in verschillende oude steden bekend is. Wat de foto betreft is mijn mening dat de huizen op de achtergrond iets minder licht zouden mogen hebben, dan wordt het wat evenwichtiger.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door Skippy »

PeterD schreef: do 16 feb 2023, 17:37 Die gewone foto's zoals deze vind ik het fijnst om naar te kijken.Een beetje tekst maken het af.
Bedankt Peter. Is inderdaad een alledaagse scene, de historie is het puntje op de i.

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door Skippy »

remoss schreef: vr 17 feb 2023, 08:22 Mooi verhaal en je zal maar een aparte vrouw zijn geweest in die tijd ;)
Goed om te zien dat de brug een opknapbeurt krijgt, geschiedenis moet behouden blijven. Ook het vastleggen hiervan doet daar goed aan en geeft de foto veel waarde!
Ik heb boeken gelezen die spelen in de middeleeuwen en dan krijg je een beeld hoe hard en wreed die tijd was.
Heel goed inderdaad dat de gemeente hier aandacht aan besteed. De klus is in september gestart en zou 8 weken duren. Loopt dus behoorlijk uit.
Zoals je weet heb ik inmiddels heel wat foto's van historisch en modern Amersfoort gemaakt. Te zijner tijd zal ik deze eens aanleveren bij Archief Eemland.
Ik maak af en toe gebruik van de beeldbank van Archief Eemland en het lijkt mij nuttig als ze nieuwe foto's aangeboden krijgen.

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door Skippy »

gvdnberg schreef: vr 17 feb 2023, 10:20 Mooi verhaal, dat in verschillende oude steden bekend is. Wat de foto betreft is mijn mening dat de huizen op de achtergrond iets minder licht zouden mogen hebben, dan wordt het wat evenwichtiger.
Was algemeen gebruik in delen van Europa. Vrouwen en minderheden waren vaak de pineut. En mannen voerden oorlog. Wat dat betreft is er weinig veranderd.
De huizen op de achtergrond zijn wit, als ik dat zou aanpassen zou het wellicht meer in evenwicht zijn maar minder realistisch. Ik kies dan voor realisme ;)

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door Skippy »

Kleurrijk Eendenpaar

AfbeeldingZ6_DSC2852 by Luc de Schepper, on Flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Singleshots [VERZAMEL]

Bericht door remoss »

Ha ha, coole wagens man, hou van eendjes!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”