Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Voor wie wat meer wil

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

Sinds ik de D700 heb (upgrade van D70s) heb ik me helemaal sufgelezen op het web over de vele autofocusmogelijkheden. En ja hoor, inmiddels zie ik door de bomen het bos niet meer :oops:

Hebben jullie suggesties voor instellingen t.b.v. standaardsituaties met m.n. beweging; zoals sport (voetbal, tennis ofzo), autorace, mensen, honden, vliegtuigen etc. Kortom alles wat beweegt met een snelheid groter dan een schildpad.

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

7 keer bekeken, 0 reacties. Zie je wel, jullie snappen het ook niet :lol:

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Jolanda »

Tsja, ik ben één van die 7. Heb het apparaat net 2 dagen in mijn handen........

Nee, ik kan je (nog!) geen advies geven.

Maar volg dit draadje wel met veel interesse.

Misschien een keer GearFest D700?

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Marten »

Luc, op het NCN forum heeft Arthur (ALE) ooit hierover een goed verhaal neergezet.
Met de instellingen die hij beschrijft stel je uitsluitend en continu scherp met de AF-ON knop. Niet meer met de ontspanknop
Het bevalt mij prima.
Misschien ook iets voor jou.

Hier zijn tekst en mijn vragen daaropvolgend.
Ook van toepassing op de D700

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------


ALE:

D3 & D300: Scherpstel- en AF veld stand onder één knopje

In een draadje op het NCN forum heb ik een vraag gesteld over de specifieke verschillen tussen Enkelpunts-AF en Dynamisch veld-AF bij een D3 & D300. Na een aardige discussie is uiteindelijk het verlossende woord van Nikon zelf gekomen en komt er in het kort op neer:
- er zit geen verschil tussen Enkelvoudige AF met Enkelpunts AF en Continue AF met Enkelpunts AF instelling.

Het autofocus systeem dat wordt gebruikt in de D3 & D300 is complex en in het begin ook best wel moeilijk te doorgronden. Onderstaand een tabel met alle mogelijkheden die er zijn:

[corners=forumbg forumbg-table][table=tablebg table1][tbody][tr=bg1][td=1,]Scherpstelstand[/td][td=1,]AF- veldstand[/td][td=1,]initieel geselecteerd gebied door:[/td][td=1,]Uiteindelijk geselecteerd gebied door:[/tr][/td][tr=bg1][td=1,]Enkelvoudige AF[/td][td=1,]Enkelpunts AF[/td][td=1,]Gebruiker[/td][td=1,]Gebruiker[/td][/tr][tr=bg1][td=1,]Enkelvoudige AF[/td][td=1,]Dynamisch AF[/td][td=1,]Gebruiker[/td][td=1,]Gebruiker[/td][/tr][tr=bg1][td=1,]Enkelvoudige AF[/td][td=1,]Automatisch AF[/td][td=1,]D3/D300[/td][td=1,]D3/D300[/td][/tr][tr=bg1][td=1,]Continue AF[/td][td=1,]Enkelpunts AF[/td][td=1,]Gebruiker[/td][td=1,]Gebruiker[/td][/tr][tr=bg1][td=1,]Continue AF[/td][td=1,]Dynamisch AF[/td][td=1,]Gebruiker[/td][td=1,]D3/D300[/td][/tr][tr=bg1][td=1,]Continue AF[/td][td=1,]Automatisch AF[/td][td=1,]D3/D300[/td][td=1,]D3/D300[/td][/tr][/tbody][/table][/corners]

Al deze instellingen kunnen worden bereikt door een combinatie van de scherpstelstand selector aan de voorzijde van de D3 & D300 met de AF-veldafstand selector aan de achterzijde van de body. E.e.a. betekent dat je behoorlijk wat moet onthouden én de schakelaartjes in de juiste positie moet draaien alvorens de shot te nemen. Er is een vrij gemakkelijke manier om een combinatie te maken zodat je 90% van de tijd voorbereid bent op mogelijke shots die gaan komen. Na verluidt wordt onderstaande instelling en manier van werken door veel pro’s gebruikt.

De AF-ON knop
Om te voorkomen dat je vaak de stand van de knopjes moet veranderen en/of het menu moet induiken is er een makkelijke manier die wel in het begin enige discipline van de fotograaf vereist. De oplossing kan worden gevonden in de AF-ON knop op de achterzijde van de D3 & D300. Het werkt alsvolgt:
- Menu persoonlijke instellingen, A1 Selectie AF-C Prioriteit instellen op Ontspannen
- Menu persoonlijke instellingen, A5 AF Activering instellen op Alleen AF-ON
- Menu persoonlijke instellingen, A9 AF-ON knop instellen op AF-ON (geldt niet voor de D300, optie niet aanwezig en is standaard altijd AF-ON)
- Menu persoonlijke instellingen, A10 Onderste AF-ON knop instellen op Zelfde als AF-ON
- Scherpstelstand selector voorzijde camera op Continue AF zetten (AF-C)
- AF-Veldstand selector achterzijde camera op Dynamisch AF zetten

Nu heb je de D3 & D300 geprogrammeerd dat autofocus enkel zal plaatsvinden indien de de AF-ON knop wordt indrukt (dus niet meer door de ontspanknop half ingedrukt te houden !!!). Deze aanpassing hoef je ook niet meer te veranderen. Dit biedt ons wel de volgende mogelijkheden:

Enkelvoudig AF en kadreren
Stel je onderwerp scherp door op de AF-ON knop in te drukken en laat die los zodra de scherpstelaanduiding links onderin de zoeker als een balletje oplicht. Kadreer je foto en druk af met de ontspanknop. Uiteraard wordt dat onderwerp scherp gesteld dat zich bevindt in het geselecteerde scherpstelveld tijdens het indrukken van de AF-ON knop.
Continue AF én Dynamisch AF
Scherpstelveld op onderwerp richten, AF-ON knop indrukken en ingedrukt houden terwijl je de ontspanknop tegelijkertijd indrukt. Blijf je onderwerp volgen en de D3 & D300 zal de scherpstelling dynamisch overnemen zodra je onderwerp uit het scherpstelveld verdwijnt. Dit vergt enige gewenning omdat je nu twee knoppen ingedrukt moet houden. Geloof me, binnen een week weet je niet meer beter.

Deze techniek moet je wel goed oefenen. Denk niet, oh dat is gemakkelijk, dat doe ik even. Oefening baart kunst maar zoals hierboven reeds gezegd, binnen no-time weet je niet beter meer en heb je 99 van de 100 keer de juiste scherpstel instellingen te pakken zonder te switchen.


Wellicht ten overvloede, maar volledigheidshalve, dient de AF-veldstand selectieknop in de middelste stand te staan voor Dynamische AF. Dus niet de bovenste stand kiezen (= Automatisch AF-veld) want dan zie je het scherpstelpunt niet. Overtuig jezelf er ook van dat je de volgende instelling goed hebt staan:
- Persoonlijk menu A6 Verlichting Scherpstelpunt
Handmatig scherpstellen ---> aan
Continustand ---> aan
Helderheid scherpstelpunt ---> eigen voorkeur (ik heb hier -1 (laag) gekozen)

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Vragen aan Arthur:
Betreft:
- Menu persoonlijke instellingen, A1 Selectie AF-C Prioriteit instellen op Ontspannen

Kan hier ook gekozen worden voor "Scherpstelling" in plaats van voor "Ontspannen"? (pag 304 handleiding D3)
In dat geval kan er alleen een foto worden gemaakt als de scherpstelaanduiding aan staat, dus alleen als er scherp gesteld is.

Antwoord:
Nee dat kan niet. Indien je die keuze maakt met alle andere instellingen zoals beschreven kies je voor Continue AF én Dynamisch AF en heb je niet meer de keuze uit enkelvoudige AF. En die laatste zal je ook vaak nodig hebben.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vraag:
Wat is het wezenlijke verschil met scherpstellen via de ontspanknop met
- permanent de AF knop vooraan de cam op CF (continue focus) en
- de selector achterop de cam op dynamische AF?

Antwoord:
Het wezenlijk verschil is dat je op jouw manier eerst het knopje aan de voorzijde van je camera van AF-S naar AF-C moet zetten en de selectorknop achterop op de middelste stand plaatsen (Dynamische AF met Continue AF). Daarna "moet" je de twee knoppen weer terug zetten om Enkelvoudige AF met Single AF te verkrijgen.

Op deze manier stel je je camera eenmalig in op Dynamisch AF en Continue AF. Door het scherpstelveld op je onderwerp te richten en de AF-ON toets in te drukken wordt het onderwerp scherp gesteld. Je laat nu de knop los (= Enkelvoudige AF met Single AF) en drukt af. Moet je ineens continue scherpstellen en het "volgen" van je onderwerp aan de D3 overlaten, houd je de AF-ON toets ingedrukt met je duim (= Dynamische AF met Continue AF)en drukt af met je wijsvinger. Nu heb je dus niet de twee schakelaars omgezet om hetzelfde te bereiken zoals je voorheen werkte. Ook mis je misschien de shot niet...
groet,
Marten

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door a90 »

Ik heb de instellingen van Arthur ook ingeladen maar wel onder een andere voorkeurs bank. Kan er nog niet aan wennen dat mijn onstpanknop niet meer scherp stelt.

Overigens, als je goed bekend bent met de mogelijkheden in de combinatie van AF-S en AF-C in combinatie met de selectieknop aan de achterkant dan kom je al een heel eind.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

a90 schreef:Overigens, als je goed bekend bent met de mogelijkheden in de combinatie van AF-S en AF-C in combinatie met de selectieknop aan de achterkant dan kom je al een heel eind.
Geef even een voorzetje s.v.p. :beg:

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door mikemix »

Wat is je "probleem", Skip ?

Heb inmiddels ook wat ervaring met bewegende onderwerpen en de belangrijkste verbetering bij mij zat in de objectieven
en niet in "3D tracking" oid.
Belangrijk is dat je bij sport of snelle actie een objectief hebt die snel kan scherpstellen in de vorm van AF-S.
Die vooruitgang heb ik ervaren met de 24-70 en 70-200mk2 die heel snel focussen met actie.

Heb eens bij een NPS meeting een sportfotograaf gesproken en aan hem gevraagd hoe hij zijn acties instelde met AF,
hij deed alles zo basic mogelijk en zo werk ik ook eigenlijk het liefst.

Wellicht dat je wat kan vertellen wat je wilt vastleggen ?

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Skippy »

mikemix schreef:Wat is je "probleem", Skip ?
Probleem is dat ik weinig tot geen ervaring heb met het vastleggen van bewegende onderwerpen. Totnutoe vrijwel alleen met single af-punt i.c.m. af-s of af-c gefotografeerd.
ik wil/moet dus meer maar weet niet zo goed hoe aan te vangen.

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door a90 »

Bij beweging gebruik ik AF-C met de Dynamische af stand (achterknopje in het midden)

Bij hele drukke toestanden (kinderfeestje met 34 hollende kinderen bv) op AF-C en auto AF veld, altijd wel wat scherp :D

Onlangs nog kindertjes van de berg af met de slee, soms series van 20 stuks naar je toe komend, allemaal scherp op de eerstgenoemde stand ondanks de kleine DOF bij 2.8 of 3.2

Wel de 51 punts 3d tracking aangezet
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Mike
Berichten: 53
Lid geworden op: zo 19 jul 2009, 08:19
Favoriete camera merk: The Dark master. S
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Rosevally
Contacteer:

Re: Nikon D700/D3 autofocus tips gevraagd

Bericht door Mike »

AF controle met je duim.....
Afdrukken met de wijsvinger......

Achter op de camera ingesteld op Dynamische af stand.
Scherpstellen in de C stand.
21 scherpstelpunten in het menu ingesteld.
3D tracking gebruik ik voor sport. Maar nooit voor de dagelijkse dingen.

Als ik een foto moet maken van een stilstaand onderwerp is het dus......AF indrukken tot onderwerp scherp is, Kaderen, En afdrukken.
Ineens loopt de kat door het beeld (wil ik een foto van)....AF indrukken en vast houden.......en afdrukken.

Voordeel van deze methode is dat je, als je snel moet schakelen van stilstaand beeld naar bewegend beeld, je geen knoppen hoeft om te zetten.

Is even wennen in het begin maar zodra je het onder de duim hebt :fluiten: wil je niet anders meer.
Groeten Mike.

Flickr
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”