NDSM-Pier

Voor als je het niet te bont wilt maken
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6580
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

NDSM-Pier

Bericht door Skippy »

Afgelopen zaterdag heb ik het NDSM-terrein in Amsterdam-Noord bezocht. Een van de laatste plekken in Amsterdam met een "rafelrandje".
Ik heb dit gebied sinds 2009 meerdere keren bezocht, duidelijk zichtbaar rukt de nieuwbouw van vooral dure appartementen steeds verder op.
Het gebied rond de oude NDSM werf en loods houd nog stand en is een creatief bolwerk met veel street art. Inmiddels een must-see voor jonge buitenlandse toeristen.
In dit onderwerp een viertal foto's gemaakt op en vanaf de NDSM-Pier. Het was 's-ochtends grauw en grijs, vandaar dat deze foto's omgezet zijn naar zwart/wit.
Later zal ik nog een serie plaatsen met kleurrijke foto's van street art. Alle foto''s zijn gemaakt met een Nikon Z6 + Z 24-200mm.

1. Zendschip "Norderney" van Radio Veronica

De Norderney, een trawler uit 1949, was van november 1964 tot 31 augustus 1974 het zendschip van de voormalige zeezender Radio Veronica. Sinds mei 2018 is er een nachtclub en restaurant in gevestigd.

AfbeeldingZ6_DSC1482 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Restaurantschip "Kapitein Anna"

De Kapitein Anna heeft jaren gevaren als Kapitein Kok en werd in 1911 gebouwd voor de Stoomboot Reederij op de Lek als raderboot No. 6 en heeft gevaren van 1911 tot de dienst in 1948 werd opgeheven. De boot onderhield een regelmatige dienst voor personen- en goederenvervoer tussen Culemborg, Schoonhoven en Rotterdam en tussenliggende plaatsen. Na een leven als partyboot is ze in 2013 omgedoopt tot Kapitein Anna en naast partyschip ook hotel geworden.

AfbeeldingZ6_DSC1483 by Luc de Schepper, on Flickr

3. REM-eiland

Het REM-eiland was een platform in de Noordzee, op 9 kilometer buiten de kust van de Nederlandse plaats Noordwijk. In 1964 werden vanaf deze basis vanaf 12 augustus tot 14 december commerciële televisie-uitzendingen onder de naam TV Noordzee verzorgd. Het gerenoveerde REM-eiland biedt sinds 2011 onderdak aan een restaurant en daarnaast is het een publiekelijk toegankelijk uitkijkpunt met uitzicht over de Houthaven en het IJ.

AfbeeldingZ6_DSC1484 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Training Ship "Zeus"

Op 19 september 2019 heeft RelyOn Nutec het nieuwe trainingsschip ‘Zeus’ in de haven van Amsterdam officieel geopend. Met dit speciaal ontworpen trainingsschip kan deze leverancier van veiligheidstrainingen een breed scala aan brand- en reddingsboot gerelateerde trainingen aanbieden aan de offshore, maritieme en windindustrie en publieke brandweerkorpsen.

AfbeeldingZ6_DSC1489 by Luc de Schepper, on Flickr

5. KaapKoffie (dit is de voormalige "Pont 20" van het GVB)

Tot 30 maart 2007 voeren de ponten 20 en de 21 op het Distelwegveer. Dit zijn de laatste oorspronkelijke grote GVB-ponten waarmee ook auto's kunnen worden vervoerd. Zij werden daarna verhuurd aan Rijkswaterstaat om bij de Hollandse Brug als noodverbinding te dienen voor vrachtverkeer, landbouwvoertuigen en (brom)fietsers tussen Flevoland en Noord-Holland. Daarna zijn ze weer teruggekeerd bij het GVB en werden niet meer ingezet. De 20 is inmiddels verkocht en verbouwd tot drijvend kantoor voor KaapKoffie.

AfbeeldingZ6_DSC1498 by Luc de Schepper, on Flickr
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: NDSM-Pier

Bericht door QWERTY »

Hi Luc, gave serie, prachtige zwart-wit omzetting en wat een duidelijke en prettige informatie verstrek je per foto.

Top gedaan.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door remoss »

Zeker een gave serie en dito info. Ik wist niet eens dat er zoveel boten lagen als party boot ;) Leuk ook dat REM eiland!

Heeft dat Veronica schip ook niet een tijdje ergens in dat haventje ergens op de helft van de dijk Lelystad/Enkhuizen gelegen? Staat me iets van bij....
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door strangeartefact »

Ik weet nog goed dat ik als kind bijna elk weekend naar Dordrecht ging omdat bijna al mijn familie in die regio woont, bij Dordt lag de 'Veronica aangemeerd bij een brug, tevens stond daar een electriciteitscentrale. Ja lang gelee. Moest er aan denken door jou foto Luc!

https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... showbrowse

Leuke serie mooi omgezet!

groet, Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 579
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door gvdnberg »

Juist Peter,
De Veronica lag bij de brug tussen Dordrecht en Papendrecht. Naast de brug rechts (in de richting naar Papendrecht) lag de elektriciteitscentrale met 2 hoge en 4 lagere pijpen als een duidelijke markering van Dordrecht. Inmiddels is de centrale er niet meer, maar dat wist je al denk ik.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6580
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door Skippy »

QWERTY schreef: ma 17 okt 2022, 21:59 Hi Luc, gave serie, prachtige zwart-wit omzetting en wat een duidelijke en prettige informatie verstrek je per foto.

Top gedaan.
Nou zeg, ik bloos er van. Bedankt Harrie. De zwart/wit omzetting ben ik even voor gaan zitten, leuk te lezen dat deze bevalt. Omdat het het weer zo grijs was zat er in de lucht totaal geen doortekening, deze heb ik teruggehaald door de lucht in een aparte laag te selecteren en de belichting en hooglichten aan te passen. Veel werk met name in het handmatige selecteren van de kleine stukjes lucht tussen tuigage, relingen etc. De informatie is opgezocht met Google en Wikipedia, extra werk maar het voegt iets toe dus als ik geïnspireerd ben en het wordt gewaardeerd blijf ik dat doen.

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6580
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door Skippy »

remoss schreef: di 18 okt 2022, 06:58 Zeker een gave serie en dito info. Ik wist niet eens dat er zoveel boten lagen als party boot ;) Leuk ook dat REM eiland!

Heeft dat Veronica schip ook niet een tijdje ergens in dat haventje ergens op de helft van de dijk Lelystad/Enkhuizen gelegen? Staat me iets van bij....
Bedankt René! Het REM-eiland is vanaf de kop van de pier gefotografeerd. Op 185mm dus hier weer plezier van het grote bereik van de 24-200mm.

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6580
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door Skippy »

strangeartefact schreef: di 18 okt 2022, 08:52 Ik weet nog goed dat ik als kind bijna elk weekend naar Dordrecht ging omdat bijna al mijn familie in die regio woont, bij Dordt lag de 'Veronica aangemeerd bij een brug, tevens stond daar een electriciteitscentrale. Ja lang gelee. Moest er aan denken door jou foto Luc!

https://beeldbank.regionaalarchiefdordr ... showbrowse

Leuke serie mooi omgezet!

groet, Peter
Bedankt Peter. Voor meer info over de zwat/wit omzetting zie mijn reactie op het bericht van Harrie.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9144
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: NDSM-Pier

Bericht door remoss »

Skippy schreef: di 18 okt 2022, 21:26 Bedankt René! Het REM-eiland is vanaf de kop van de pier gefotografeerd. Op 185mm dus hier weer plezier van het grote bereik van de 24-200mm.
Top dat je zulk plezier hebt met dit objectief!

Hier nog een stukje over de plaatsing van het REM-eiland op z'n huidige plek: https://www.mediapages.nl/zeezenders/rt ... rem-eiland
remoss schreef: di 18 okt 2022, 06:58 Heeft dat Veronica schip ook niet een tijdje ergens in dat haventje ergens op de helft van de dijk Lelystad/Enkhuizen gelegen? Staat me iets van bij....
Niemand? :tevreden:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Zwart Wit fotografie”