Ik ben in de overgang ...

Alles over Adobe, Corel en andere branches

rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door rocksoff »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

nikonshooter schreef:Misschien moet je je bewerkte foto's "opslaan als" opslaan. En dan de nef file niet "saven" en gewoon orgineel laten. Dan heb je het origineel en de bewerkte versie in 1 map.
Zo doe ik het in Photoshop iig.


greetz
Nikonshooter
dat is niet nodig. de bewerking wordt apart opgeslagen en de nef blijft dus oirigineel.
Je moet toch wat

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door Skippy »

rocksoff schreef:
nikonshooter schreef:Misschien moet je je bewerkte foto's "opslaan als" opslaan. En dan de nef file niet "saven" en gewoon orgineel laten. Dan heb je het origineel en de bewerkte versie in 1 map.
Zo doe ik het in Photoshop iig.


greetz
Nikonshooter
dat is niet nodig. de bewerking wordt apart opgeslagen en de nef blijft dus oirigineel.
Klopt, het enige wat LR doet is de wijzigingen registreren in de LR-catalogus of in een XMP-sidecar. De originele NEF blijft dus onaangetast.

rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door rbfoto »

Wie kan me de noodzaak van de allernieuwste updates vertellen? Ik hoor al op een paar fora dat Apple een nieuwe besturing gaat uitbrengen, maar waarom gelijk over naar die nieuwe? Net als de updates voor nieuwe cameratypes, volgens mij brengen de makers die update toch niet zo heel veel later?
Persoonlijk koop ik liever geen allernieuwste modellen welke net uit zijn, kosten zijn veel te hoog en de afschrijving dus idem dito. Het moet wel wat heel bijzonders zijn wil ik het gelijk aanschaffen. De bittere noodzaak om dan een update in huis te hebben is dan volgens mij al een stuk minder en de leverbaarheid van de modellen in de wat meer profi-reeks is dermate belabberd dat de update al uit is voordat het model fatsoenlijk leverbaar is.

In de tak van fotografie waar ik me bevind, is het heel gebruikelijk om via Photomechanic de foto's te ordenen, IPTC toe te voegen en met lightroom of photoshop de boel te bewerken.
Zelf doe ik dit met die "rommel" van Nik/Nikon en andere fotografen verbazen zich steeds weer hoe eenvoudig het dus eigenlijk kan (met Nikon uiteraard).

Werkwijze:

Nikon Transfer wordt automatisch gestart bij het inpluggen van de geheugenkaart. Vantevoren heb ik al een IPTC aangemaakt met de goede gegevens, een map aangemaakt en de hernoeming van de bestanden ingesteld.
Bij het importeren van de beelden worden de foto's dus al van IPTC voorzien en hernoemd naar rb {jaartal}{maand}{dag}{4-cijferig volgnummer}.

Daarna wordt automatisch Transfer afgesloten en de kaart uitgeworpen uit het systeem. ViewNX2 wordt gestart en de foto's kunnen doorgebladerd worden. Eventuele toevoegingen kun je in ViewNX2 toevoegen, maar dat kun je later ook doen in CaptureNX2. Bij dubbelklikken wordt de foto op volledig scherm weergegeven.
Een hulpmiddel om snel te selecteren is het "taggen" van foto's. Met het intoetsen van een nummer markeer je de foto en na het markeren van een set foto's kun je deze snel eruit halen doormiddel van het filter aan te zetten en de "tag" aan te klikken. Twijfel je of een foto wel echt scherp is, zet de muisaanwijzer op de plek die je uitvergroot wilt zien en druk "shift" in. De 100%-weergave wordt dan ingeschakeld.
Met het indrukken van het commando CMD-O wordt de foto geopend in CaptureNX2 en kan de foto bewerkt worden.

In CaptureNX2 kun je heel veel bewerkingen uitvoeren. Met een beetje handigheid kun je heel snel en eenvoudig de foto afdrukwaardig krijgen. Zeker bij persfotografie is dit een uitstekend systeem want tijd is geld.

Ik zeg niet dat het niet nodig is, of dat het onzin is dat je overstapt naar Lightroom, maar de redenen die vaak aangehaald worden, zijn vaak niet valide.
Zolang je niet tig foto's tegelijk opent, en het op de hiervoor geschreven manier doet, werkt CNX2 minstens zo snel als Lightroom/PS o.i.d.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft ;)

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door yoyo »

Voor mij ook gewoon Transfer, ViewNX, CNX en dan PS.
Heb wel eens LR geprobeert, maar dat is toch niet echt mijn ding...

Maar allemaal heeeel persoonlijk. :)
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door Skippy »

Ronald, zeker kan het op de manier die jij beschrijft. Ik heb jarenlang een vergelijkbare workflow gebruikt.

Ik ben nu een paar uur met LR aan het werken en mij valt vooral de souplesse, snelheid en het intuïtieve op.
Een beetje zoals je ervaart als je van Windows XP naar Mac OSX gaat, je stapt de moderne tijd in :tevreden:
Heb jij ervaring met andere software dan de Nikon-software? Ik zou zeggen download eens een LR-trial en werk
er een paar uur mee, zien is wellicht geloven dat er alternatieven zijn die gelijk of beter werken.

rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door rbfoto »

Ik heb er zelfs 2 maanden mee gewerkt maar het kost me veel te veel werk om de foto's gelijk goed uit een NEF te krijgen wat met CNX2 zonder enige moeite al gebeurt.
Veel soepeler en sneller vind ik het niet als ik eerlijk ben.

Een aantal dingen welke in CNX2 niet kunnen, voer ik wel uit in PS maar in de gangbare workflow komt het niet echt vaak voor. Effectief en eenvoudig met lagen werken bijvoorbeeld.

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door Skippy »

rbfoto schreef:Ik heb er zelfs 2 maanden mee gewerkt maar het kost me veel te veel werk om de foto's gelijk goed uit een NEF te krijgen wat met CNX2 zonder enige moeite al gebeurt.
Veel soepeler en sneller vind ik het niet als ik eerlijk ben.
Meen je dat nou? Ik kan me van een test ca. een half jaar geleden herinneren dat ik dat vrij rap - in een uur of twee - voor elkaar had.

rbfoto
Berichten: 142
Lid geworden op: do 30 jun 2011, 10:13
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Harderwijk
Contacteer:

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door rbfoto »

Wat ik bedoel is dat ik het liefst dat de foto rechtstreeks uit de camera gelijk zo zijn als op mijn postzegel achterop de camera. Met JPG kan dat uitstekend maar met NEF en Lightroom moet ik toch aan een paar schuiven trekken om dat te bewerkstelligen. CNX2 neemt de camerainstellingen over waardoor de NEF precies gelijk is aan JPG. Scheelt me dus minimaal een klik en 80x een klik per wedstrijd o.i.d. is toch 10 minuten tijdswinst.
Waarom dan als je tijd hebt, wel kiezen voor die extra actie vraag ik me dan af. En uiteraard ben je vrij te doen en laten wat je zelf wilt, maar ik heb nog steeds het gevoel dat CNX2 met zijn bijbehorende programma's een ondergeschoven kindje is welke vaak onterecht afgedaan wordt als traag. Een NEF-bestand van 15mb open ik op mijn MBP en ik hoef nooit langer dan 3 seconden te wachten tijdens een bewerking. En dat is in het ergste geval, want voordat ik een tijdelijk zwarte foto krijg, moet ik wel een aantal andere programma's open hebben staan. Strandballen zie ik al helemaal niet.
En dat is wel met de kanttekening dat ik nooit meer dan 3 beelden tegelijk open. Ook niet nodig met de workflow die ik volg, tactisch om een dilemma heen werken kun je dat uiteraard ook noemen haha.

Ik probeer niet te preken of iemand over te halen, maar ik krijg regelmatig de opmerking van collega-fotografen dat ik zo snel klaar ben. Als ik dan zeg dat ik met CNX2 werk, staan ze vol verbazing te kijken want "dat is zo'n traag programma" zeggen ze dan. Even een minuutje meekijken levert dan altijd een heel stel verbaasde blikken op.
Ligt trouwens niet aan mijn systeem, werk op een MBP 17" 2,8GHz Intel Core 2 Duo met 4GB 1067 MHz DDR3. Kan dus zat sneller volgens mij?

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door a90 »

Ik ben zelf ook een redelijke CNX2 adept om de redenen die Ronald noemt maar heb wel de andere programmatuur ernaast die zo af en toe worden toegepast (PS met Nik Silver Efex pro bijv.)

Wat wel opvalt in CNX2 is hoe groter de foto's hoe langer het duurt. De platen van de D3x kosten eenvoudigweg veel tijd om te laden en om bewerkingen door te voeren. Zeker als het bewerking op bewerking is duurt het soms lang.

Speciaal voor dit doel heb ik een stevige pc neergezet met veel geheugen 12gb, CPU i-7 en zelfs een SSD maar dat maakt niet zo veel uit. Het blijft best lang duren maar de resultaten bevallen me goed.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door mikemix »

a90 schreef:Ik ben zelf ook een redelijke CNX2 adept om de redenen die Ronald noemt maar heb wel de andere programmatuur ernaast die zo af en toe worden toegepast (PS met Nik Silver Efex pro bijv.)

Wat wel opvalt in CNX2 is hoe groter de foto's hoe langer het duurt. De platen van de D3x kosten eenvoudigweg veel tijd om te laden en om bewerkingen door te voeren. Zeker als het bewerking op bewerking is duurt het soms lang.

Speciaal voor dit doel heb ik een stevige pc neergezet met veel geheugen 12gb, CPU i-7 en zelfs een SSD maar dat maakt niet zo veel uit. Het blijft best lang duren maar de resultaten bevallen me goed.

Het probleem zit ook niet in je PC (snelheid) maar CNX2 hoe die er mee omgaat.
Dat was voor mij de reden om na een snelle test met CNX2 weer gauw terug te schakelen naar PS.
Alles wat CNX2 kan, kan PS ook, maar PS kan zo veel meer dan CNX2.
Voordeel is dat alles (+Nik's plugs) binnen één pakket blijft.
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: Ik ben in de overgang ...

Bericht door Ree »

Michael (en anderen), wat gebruiken jullie als image viewer?

Ik heb al viewnx, bridge en diverse freeware geprobeerd maar loop overal wel ergens tegenaan.

viewnx werk op zich prima maar niet snel, in de preview geeft hij geen scherp beeld totdat je hem op 100% hebt gehad.
Bij bridge heb ik het idee dat hij nooit echt scherpt weergeeft.
Bij de diverse freeware programma's, die op zich allemaal lekker snel werken, zit ik met kleurverschil t.o.v. photoshop.

Photoshop is dus mijn bewerkingsprogramma maar het proces ervoor loop niet lekker voor mij.
Ideeën en suggesties meer dan welkom.

Zou lightroom een optie zijn als viewer?
Plaats reactie

Terug naar “Commerciële software”