Senegal in 100 foto's.

Rapportages van waar je bent geweest

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Senegal (update 12: into the Heart of Darkness)

Bericht door Marten »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

64
Afbeelding
groet,
Marten
Gebruikersavatar

Henk
Berichten: 704
Lid geworden op: za 26 jun 2010, 10:29
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: In de Betuwe
Contacteer:

Re: Senegal (update 12: into the Heart of Darkness)

Bericht door Henk »

Ja, laat ons nog maar even meereizen.. ik vermaak me prima!
Kan me voorstellen dat 't voor jou ook leuk is om de reis zo nogmaals te beleven. (en straks weer aan de hand van 't boek).

Leuk trouwens die verzoeknummers; #52p en #57 zijn fraaie updates! Uitsnede is precies wat ik in gedachten had. Die ogen, blikken van die hippo's zijn echt gaaf!
Wat een rust trouwens op bijvoorbeeld foto #60. Is dat typerend voor de dorpjes rond dat tijdstip? ('t lijkt vrij zonnig).
Groet, Henk

Bekijk [url_nv_extra=http://www.flickr.com/photos/h_v_m/]Flickr[/url_nv_extra], [url_nv_extra=http://hvmphotography.com/]website[/url_nv_extra] of "like" [url_nv_extra=http://facebook.com/HVMPhotography/]Facebook[/url_nv_extra].

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Senegal (update 13: het leven in twee afgelegen dorpen)

Bericht door Marten »

Henk schreef:....Wat een rust trouwens op bijvoorbeeld foto #60. Is dat typerend voor de dorpjes rond dat tijdstip? ('t lijkt vrij zonnig).
De rust op foto 60 is omdat de meeste bewoners zich teruggetrokken hebben in de schaduw. Ik denk dat er zo'n 50 à 70 mensen wonen in dit dorp. Maar je ziet veel meer vrouwen en kinderen dan mannen.

De vrouwen:

65
Afbeelding

66
Afbeelding

67
Afbeelding
Henk schreef:....Kan me voorstellen dat 't voor jou ook leuk is om de reis zo nogmaals te beleven. (en straks weer aan de hand van 't boek).....
Dat is zeker zo. Elke keer als ik de foto's zie haal ik de herinneringen terug. Ik zie ook details die mij op het moment zelf ontgaan zijn.
Het boek is al in de maak. Heel lastig om een selectie te maken, trouwens.
groet,
Marten

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Senegal (update 13: het leven in twee afgelegen dorpen)

Bericht door Marten »

groet,
Marten
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9149
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Senegal (update 13: het leven in twee afgelegen dorpen)

Bericht door remoss »

Lijvig werkje hoor, fantastisch om te zien.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Senegal (update 13: het leven in twee afgelegen dorpen)

Bericht door Marten »

Zeker René, en het wordt nòg lijviger...

71
Afbeelding

72
Afbeelding

plaats:
groet,
Marten

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Senegal (update 14: de kleermaker en de dorpsoudste)

Bericht door Marten »

73
Afbeelding

74
Afbeelding

75
Afbeelding
groet,
Marten

marbo
Berichten: 47
Lid geworden op: di 30 nov 2010, 07:48
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Spijkenisse

Re: Senegal (update 14: de kleermaker en de dorpsoudste)

Bericht door marbo »

Marten een heel mooie serie die mij met weemoed doet terugdenken aan de tijd dat ik daar verbleef.
Ik woonde daar namelijk enige tijd.
Marten schreef:De rust op foto 60 is omdat de meeste bewoners zich teruggetrokken hebben in de schaduw. Ik denk dat er zo'n 50 à 70 mensen wonen in dit dorp. Maar je ziet veel meer vrouwen en kinderen dan mannen.
Voor zover daar behoefte aan is, een stukje cultuur.
Dorpen zijn familie-gemeenschappen. Het stam- dorps- familiehoofd, heeft meerdere vrouwen.
Om inteelt tegen te gaan worden jonge vrouwen meestal uitgewisseld met bevriende andere dorpen.
In enkele gevallen gebeurt het dat er meerdere mannen in een dorp zijn. Vaak is dat het geval daar waar het dorpshoofd niet meer in staat is om nakomelingen te produceren. Daarnaast trekken veel mannen naar de grote stad omdat ze het traditionele leven niet willen voortzetten.
Voor ons misschien schikken maar uitwisseling van vrouwen vindt al plaats vanaf het moment dat ze vruchtbaar zijn. Leeftijd speelt hierin geen rol.
Slapen in een dorp? Als je de gebruiken niet kent is het ook zeer onverstandig. Er zijn wel dorpen opgericht met die mogelijkheid maar daarin zijn duidelijke afspraken tussen touroperator en dorpshoofd.
Is die er niet dan moet je niet vreemd kijken als je bij je overnachting een vrouw er bij krijgt. Zelfs als je je eigen vrouw bij je hebt zal ze gewoon blijven slapen.
En het blijven slapen heeft nog veel meer consequenties, die niet mis te verstaan zijn, maar daar zal ik hier niet verder op in gaan.
Maar ... als je van het land houdt, ga je ooit nog terug. Ook ik ben meerdere malen teruggeweest na mijn verblijf.
Het laatst was ik er in 2004. En er is door de jaren heen best wel het een en ander veranderd. Maar er blijven nog steeds veel dorpen die vasthouden aan de tradities. En waarom ook niet ... wij vinden het soms raar en achterlijk ... maar geloof me, dat vinden ze van ons ook. :lol: :lol:

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Senegal (update 14: de kleermaker en de dorpsoudste)

Bericht door Marten »

Bedankt voor je interessante reactie. Ik stel je uitleg zeer op prijs.

Mannen waren er ook wel. Toen wij in het eerste dorp aan kwamen zaten er een stuk of twintig, voornamelijk jonge mannen in de schaduw van een boom. Van de gids begreep ik dat er een soort van "vergadering" plaatsvond.

76
Afbeelding
groet,
Marten

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Senegal (update 15: traditionele versierselen) )

Bericht door Marten »

marbo schreef:.... Maar er blijven nog steeds veel dorpen die vasthouden aan de tradities. .....
Een voorbeeld van traditionele versierselen:

77
Afbeelding
groet,
Marten

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Senegal (update 16: verder omhoog...)

Bericht door Marten »

We gaan verder omhoog. Op weg naar het volgende dorp.

78
Afbeelding

79
Afbeelding
groet,
Marten
Plaats reactie

Terug naar “Landen”