De nieuwe Nikkor 200mm F2

Een vaste lengte
Plaats reactie

Topic Starter
Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door Melliw »

AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II: een topscorer

Afbeelding

Amsterdam, 15 september 2010 – Nikon kondigt vandaag een nieuw professioneel teleobjectief aan, de AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II, ter vervanging van de AF-S VR NIKKOR 200 mm f/2G IF-ED. Het nieuwe objectief is voorzien van Nano Crystal-coating, de nieuwe generatie vibratiereductie technologie (VR II) en een nieuwe A/M-scherpstelmodus; wat dit objectief bij uitstek geschikt maakt voor serieuze fotografen die geen concessies willen doen wat betreft kwaliteit.

Het objectief heeft dezelfde optische samenstelling als zijn voorganger en biedt een uitmuntende beeldkwaliteit met buitengewone scherpte, contrast en resolutie, alsmede een vloeiend bokeh-effect. Dit objectief komt het beste tot zijn recht bij het vastleggen van toneelbeelden en het maken van binnensportopnamen.

Zurab Kiknadze, productmanager objectieven, accessoires en software bij Nikon Europe: "De verbeteringen die zijn geïmplementeerd in de nieuwe versie van dit zeer gewaardeerde 200 mm-objectief, zorgen voor een nog groter opnamecomfort en grotere stabiliteit met uitmuntende resultaten."

De update van dit populaire objectief is het resultaat van de feedback van professionele fotografen. De verbeterde hanteerbaarheid en bruikbaarheid, in combinatie met een uitmuntende beeldkwaliteit, getuigen van het streven van Nikon om in de behoeften van professionele fotografen te voorzien en continu het assortiment van professionele, krachtige NIKKOR-objectieven te verbeteren.

Loepzuivere actiefoto's
De AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II is uitgerust met vibratiereductie technologie van de tweede generatie (VR II), die een compensatie biedt die te vergelijken is met een sluitertijd die vier stops sneller is, waardoor het gemakkelijker wordt om scherpe opnamen te maken bij fotograferen uit de hand. Het systeem biedt twee modi: Normal voor algemene fotografie uit de hand en Active voor compensatie van trillingen die bijvoorbeeld worden veroorzaakt door rijdende voertuigen.

De Silent Wave Motor (SMW) zorgt voor een stille en nauwkeurige automatische scherpstelling, zodat het onderwerp of de gebeurtenis niet wordt verstoord. Aan de bestaande M/A- en M-modi is de A/M-modus toegevoegd. Deze extra scherpstelmodus stelt u in staat autofocusprioriteit te gebruiken, zelfs als tijdens het fotograferen aan de scherpstelring wordt gedraaid.

Kristalhelder
De objectiefsamenstelling van dertien elementen in negen groepen met drie elementen van ED-glas en één element van Super ED-glas staat, samen met de unieke Nano Crystal-coating van Nikon, borg voor beelden van de allerhoogste kwaliteit. De samenstelling met ED-glas levert de scherpe en contrastrijke beelden op die u van NIKKOR-objectieven gewend bent en de Nano Crystal-coating vermindert op effectieve wijze ghosting en flare, zodat u het objectief probleemloos kunt gebruiken, zelfs als u naar het licht toe fotografeert. Het objectief onderscheidt zich tevens door het aangename bokeh en scheiding tussen onderwerp en achtergrond, dankzij het grote f/2-diafragma en een afgerond diafragma met negen lamellen.

Ontworpen voor de veeleisende professionele fotograaf
De AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II is ontworpen om te voldoen aan de strenge eisen van de professionele fotograaf. De duurzame magnesiumbody en weerbestendige afdichting, die vocht en stof buiten houdt, maakt dit het juiste objectief voor zelfs de minst gunstige opnameomstandigheden. Het exclusieve, verwijderbare meniscusglas van Nikon beschermt het grote glaselement aan de voorzijde tegen krassen en zorgt daarmee voor extra gemoedsrust.

Het objectief is uiteraard volledig compatibel met alle actuele teleconverters van Nikon, waardoor de veelzijdigheid toeneemt en het telebereik groter wordt.

De AF-S NIKKOR 200 mm f/2G ED VR II is beschikbaar vanaf 1 oktober voor een adviesprijs van € 5.899. Het objectief wordt standaard geleverd met zonnekap HK-31, statiefaansluiting, drop-in filterhouder en een kwalitatief hoogwaardige semizachte opbergtas CL-L1 in de stijl van een schoudertas.

Specificaties
Brandpuntsafstand 200 mm
Maximaal diafragma f/2
Minimaal diafragma f/22
Objectiefconstructie 13 elementen in 9 groepen (met 3 ED glas elementen en 1Super ED glas element, en Nano Crystal Coat)
Kortste scherpstelafstand 1,90 m in AF-mode
Diafragmalamellen 9 (afgerond)
Scherpstelling AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling
Maat voor filters/voorzetlenzen 6527 mm
Diameter x lengte Circa 124 x 203 mm
Gewicht Circa 2900 gram
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door mikemix »

Oei, dat kon niet uitblijven.
En hij was al zo goed !
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door Arend-ho »

mijn eerste reactie...mm...shit ik bezit pas dat oude krot.
mijn tweede reactie....behoorlijke meerprijs...ook al zal deze zakken...nu dus + 2000 euro
mijn derde reactie....hoeveel beter zou ze zijn en kunnen worden...zie bijv test http://www.photozone.de/nikon_ff/499-nikkorafs200f2vrff ik ben benieuwd

none the less weer een mooi stuk werk van Nikon

Arend

Topic Starter
Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door Melliw »

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door mikemix »

Die laatste foto heeft wat verloren onderweg.
Snap volledig, Arend.
Ben toch bang dat contrast een andere orde wordt.
Qua bouw is deze het zelfde gebleven, in aantal lenzen en groepen ?
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door Arend-ho »

we zullen het zien Michael...
nog steeds blij met dat stuk oud roest :duimop:
zo te zien is bouw hetzelfde...
VRII en 1Super ED glas element, en Nano Crystal Coat is wat ik zo op het eerste gezicht anders zie dan de oude versie....
...en de prijs :o

Arend

Geoff
Berichten: 292
Lid geworden op: wo 28 apr 2010, 20:57

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door Geoff »

Zal ik die oude 200mm dan maar van je overnemen Arend?
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door Arend-ho »

Geoff schreef:Zal ik die oude 200mm dan maar van je overnemen Arend?

nee hoor dank je...ga straks maar kijken op MP oid :D
als je toevallig nieuw wilt kopen zou je een afweging kunnen maken [ oude prijs tegenover nieuwprijs ]
in mijn geval zou ik er dus nog meer bij moeten leggen...zie dat niet zo snel gebeuren. [ lees; gewoonweg niet ! ]
evenmin de 70-200 VR of ik moet tegen een hele goede aanbieding aanlopen.

succes met je speurtocht.....en wat moet je nu met 200mm op een hockeyveld joh.
daar heb je toch minstens een 400 voor nodig ??? haha [ zie bericht michael in je draadje ]

Arend

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door a90 »

Mm, dat wordt upgraden denk ik. kan de 200 erg waarderen al is die wel wat zwaar.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9149
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: De nieuwe Nikkor 200mm F2

Bericht door remoss »

Mhh mooi spul :kwijl:

Verplaatst naar de hardwaresectie.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Vast brandpunt”