Wat gaat het worden :)

Voor alle forumnieuwtjes, -vragen en -tips
Plaats reactie

Topic Starter
Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Wat gaat het worden :)

Bericht door Dennis71 »

Op diverse fora mag je tegenwoordig geen stevig commentaar meer geven.
Men moet zijn/haar mond maar houden als het niks is. Best vervelend, zeker als er streng opgetreden wordt als iemand toch wat steviger commentaar geeft.
Hoe gaat dat hier zijn René? Ik zou soms wel eens stevig commentaar willen ontvangen op mijn foto's,maar zeker ook geven op andermans foto's.
Het is geven en nemen he :D

Van commentaar als...prachtig, super...helemaal goed leer ik niets. Het is altijd welkom natuurlijk, maar, en nu spreek ik voor mijzelf, kom gerust met stevig commentaar als het om mijn foto's gaat. Mits onderbouwd natuurlijk.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Wat gaat het worden :)

Bericht door remoss »

Tja wat ik mooi vind noem ik ook zo. Ik neem aan dat anderen dat ook doen eigenlijk. En als er commentaar nodig is moet dat ook gegeven kunnen worden.

Ik deel je mening ook dat het altijd onderbouwt mag worden. Maar ik ga geen scheidsrechter spelen hier. Iedereen is volwassen verder en weet heel goed wat goede kritiek geven is. Ook de zeikerds die je elders ziet weten dondersgoed wat ze doen. Maar die zeiken om het zeiken. Ach als dat hier verschijnt dan leggen we er dan wel weer een ei over toch :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Wat gaat het worden :)

Bericht door Melliw »

Als een reactie goed onderbouwd is kan niemand wat op tegen hebben op stevige kritiek. Dat is de enige manier om jezelf en anderen te helpen. Een foto is niet goed? Waarom niet? Wat kan er beter? Wat is wel goed? Welke instelling zou je kunnen gebruiken? enz.

Groeten van Willem
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Wat gaat het worden :)

Bericht door Skippy »

Doe mij maar recht voor z'n raap commentaar, zet je aan het nadenken dus leer je er van. En als je het niet terecht vind of een andere mening hebt leg je het naast je neer.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9147
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Wat gaat het worden :)

Bericht door remoss »

Ik ben het helemaal met je eens Skippy. Alleen wordt het vaak dan zo ongenuanceerd gedaan, tegen bot aan. Commentaar is prima maar het is jammer genoeg niet iedereen gegeven om dat op een goede opbouwende manier te doen.

Laten we hier streven om dat nou juist wèl zo te doen. Niet kleinerend, neerhalend en wat allemaal meer mis kan gaan. Liever opbouwend, eerlijk en vooral rekening houdend met gevoel. En met het feit in het achterhoofd dat niet ieders smaak hetzelfde is natuurlijk ;)
Ik ga er echt voor om hier iets anders neer te zetten als forum voor wat betreft omgang met elkaar dan op veel verschillende andere plekken op het Internet.

EDIT: nog iets wat me te binnen schiet en waar ik zelf ook regelmatig tegenaan loop, b.v. op het werk en op fora, is dat je bij het lezen van een bericht je er geen gezicht ofwel een gevoel van de schrijver er bij hebt. Dat maakt vaak dat je fantasie daarmee op de loop gaat en er zelf emoties en lading bij bedenkt die er bij de schrijver helemaal niet waren.
Dat geeft op z'n beurt weer reacties die bij de schrijver helemaal niet te volgen zijn vanwege een heel andere intentie.
Bij het schrijven van een reactie zou je eigenlijk moeten bedenken "hoe zou een ander dit lezen zonder dat ie mijn omhoog krullende mondhoeken ziet". We hoeven elkaar echt niet in de watten te leggen, maar gevoel kan je nou eenmaal niet uitschakelen en is bij iedereen weer anders. Dat feit erkennen en er goed mee omgaan is volgens mijn idee een hele wezenlijke. Dan gaan we zelfs op mensen lijken ;)

Mede- en tegenstanders, we horen graag jullie mening.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Info, nieuws en mededelingen”