iPad voor de fotograaf?


Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

iPad voor de fotograaf?

Bericht door Renik »

Nu de iPad snel in NL uit zal komen was ik benieuwd naar jullie mening omtrent het gebruik van dit apparaat oa als backup voor foto's...
Uiteraard kun je een imagetank, 1.000 cf kaartjes of een netbook aanschaffen welke alle voor en nadelen hebben maar heb het volgende begrepen:

- camera kit beschikbaar voor SD en/of USB aanlsuiting
- raw ondersteund
- aperture ondersteund
- 64GB voldoende geheugen? (voor mij wel)
- gewicht 680 gram
- accuduur 10 uur

Zoals ik het zie is dit ding ideaal om over 2 maanden mee te nemen op vakantie naar Borneo. Weegt nog geen 700 gram, is dun en kan makkelijk mee in de camera tas...
Onderweg in het vliegtuig naar wat filmpjes/series kijken of een boek lezen...
Tijdens de vakantie 's avonds even aansluiten op de camera, foto's overzetten, meteen bekijken en filteren (of kun je niet direct op de iPad bestanden wissen?) en bij thuiskomst aansluiten op de Mac en alles direct via Aperture inladen. Foto's bewerken in Aperture en CS4 en het uiteindelijke album direct via Aperture op de iPad knallen en ding meenemen naar oma om de foto's te laten zien.

Los vd prijs en of je nu wel of geen Apple fan bent, wat mis ik in bovenstaande gedachte? (In principe laat ik de foto's voor zover mogelijk ook op de CF kaartjes staan)
Thuis is alles Mac based dus een windows/linux netbook zit ik niet echt op te wachten.
Flash vooralsnog niet ondersteund maar dat overleef ik wel. Overzetten van gemaakte filmpjes onderweg met de compact zou nog een issue kunnen zijn?

Ben benieuwd naar jullie comments!

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Renik »

iPad net opgehaald, kom nog terug op het gebruik voor fotografie (maar aan de reacties te zien weinig interesse haha)
Grtz,

Renik

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door a90 »

Nou of er weinig interesse is dat weet ik niet Rienk, ik heb in ieder geval wel benieuwd maar heb geen idee hoe eea gaat werken.

Op een of andere manier moeten de foto´s de iPad in maar ik heb geen idee hoe. Ben benieuwd naar je bevindingen.
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door remoss »

Hey, denk dat ik dit draadje heb gemist. Dat apparaat zit mij ook al een tijdje aan te kijken dus ben ook wel benieuwd of het een leuke toevoeging is voor de fotograaf. Al zal ik even moeten wachten met een aankoop vanwege een andere aankoop ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Marco »

Ik zie zelf weinig echte waarde voor je fotografie en zal er eerder een 13" MacBook bij kopen.
Meer mogelijkheden om ook echt nog iets met je foto's te doen, makkelijker over te zetten op harde schijven, andere Mac apparatuur thuis etc.

De iPad kost al een berg, dan kan dat beetje meer voor een klein MacBookje er ook nog wel bij.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Dennis71 »

Of wachten op de xpad 360 van Microsoft. Heeft iets meer te bieden waaronder een ingebouwde webcam en telefoonfunctie.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Renik »

Marco schreef:Ik zie zelf weinig echte waarde voor je fotografie en zal er eerder een 13" MacBook bij kopen.
Meer mogelijkheden om ook echt nog iets met je foto's te doen, makkelijker over te zetten op harde schijven, andere Mac apparatuur thuis etc.

De iPad kost al een berg, dan kan dat beetje meer voor een klein MacBookje er ook nog wel bij.

Hi Marco,

Macbook 13" heb ik ook maar is groter & weegt toch beduidend meer (alu versie - die witte vind ik niets)
Bovendien gaat de accu vd iPad ook nog langer mee...

De Macbook air alleen maar gezeur mee gehad, trage processor, weinig aansluitmogelijkheden en daar een beetje bewerkingsprogramma op draaien??

Die mogelijkheden tja - het gaat mij in eerste instantie om de backup en bekijk functies onderweg op vakantie.
Bewerken komt thuis wel. Wanneer ik op een dagtrip weg ben en moet foto's meteen kunnen bewerken kan de 13" alsnog mee maar tijdens m'n vakantie zou dit prima moeten volstaan.

Raw is ondersteund, Aperture structuur ook, dus bij thuiskomst alles in de iMac, bewerken, terugzetten en klaar voor oma.
Portfolio en presentaties zien er natuurlijk ook niet vervelend uit... Syncen met andere Mac apparatuur thuis is geen enkel probleem - 1,5kg verschil in je rugzak spreekt me wel aan...

Kan me wel voorstellen wanneer je kan kiezen dat je voor de Macbook gaat.

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Renik »

Dennis71 schreef:Of wachten op de xpad 360 van Microsoft. Heeft iets meer te bieden waaronder een ingebouwde webcam en telefoonfunctie.

Zal zeker een optie zijn...
Webcam is voor mij geen noodzaak en telefoonfunctie... daar heb je een telefoon voor (mijn bescheiden mening uiteraard)

Verder als alles thuis Mac is dan is de keuze voor mij snel gemaakt...

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Renik »

a90 schreef:Nou of er weinig interesse is dat weet ik niet Rienk, ik heb in ieder geval wel benieuwd maar heb geen idee hoe eea gaat werken.

Op een of andere manier moeten de foto´s de iPad in maar ik heb geen idee hoe. Ben benieuwd naar je bevindingen.

Foto's kun je direct van de camera inladen met de connection kit (Sd kaartjes direct en anders met usb kabel)
Import gewoon raw en/of jpg. Ipad geeft een preview in jpeg en slaat de raw versie op.

Je kan dan direct je foto's zien op het scherm en bepalen of ze bewaard moeten blijven.
Uiteraard is de connection kit nog niet verkrijgbaar hier haha dus de uiteindelijke test houden jullie tegoed!

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: iPad voor de fotograaf?

Bericht door Dennis71 »

Renik schreef:
Dennis71 schreef:Of wachten op de xpad 360 van Microsoft. Heeft iets meer te bieden waaronder een ingebouwde webcam en telefoonfunctie.

Zal zeker een optie zijn...
Webcam is voor mij geen noodzaak en telefoonfunctie... daar heb je een telefoon voor (mijn bescheiden mening uiteraard)

Verder als alles thuis Mac is dan is de keuze voor mij snel gemaakt...
Uiteraard, de webcam functie zal voor een aantal mensen best een uitkomst zijn, zeker gezien de video conferenties die hun opmars maken. Wel zo handig als je dan ook kan praten met de ander :)
Als je alles mac thuis hebt dan is de keuze inderdaad snel gemaakt.
Voor mij zou het misschien ook wel iets zijn. Heb je altijd je portfolio bij je!
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com
Plaats reactie

Terug naar “Tablets”