Amersfoort op 20 jaar oude Kodak Ektar 25 film

Er zijn veel mooie stadjes
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort op 20 jaar oude Kodak Ektar 25 film

Bericht door Frederix »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

mikemix schreef:1,2 en 4 snap ik werkelijk waar niet, Fred.
Ik mis jouw scherpe compositie blik hierin.
Materiaal is voor jou ondergeschikt binnen jouw fotografie,
eigenlijk boeit het me dan ook niks met welke film je schiet, maar zoek ik bevestiging
naar het scherpe oog voor detail van Fred.
Hoi Mikemix

Ik begrijp op mijn beurt jouw commentaar niet. Ik hecht grote waarde aan jouw opmerkingen, dat weet je. Het is niet mijn gewoonte, maar ik wil daarom in dit geval eigenlijk per foto mijn motivatie geven. De foto's zijn niet zonder reden zo gemaakt, de compositie is bewust gekozen en is alles behalve willekeurig.

Foto 1 heb ik de sfeer op een erg compact pleintje in Amersfoort vast willen leggen. Het gekozen standpunt en de gekozen compositie maken foto 1 voor mij een geslaagd sfeerbeeld.

In een rij huizen kom je in eens erg verrassend een heel klein voortuintje tegen. Het licht val prachtig door het aanwezige groen, met fraai strijklicht van het huis rechts, op de straat waar ik sta. Ik heb dat licht in foto 2 willen vangen.

De lijn van de rij kinderkoppen, de brugleuning met de daarbij behorende schaduw op de straat is de reden voor het maken van foto 3 geweest.

Op foto 4 heeft mij de mooie zachte glans van de bestrating (vooral in de voorgrond) en het door het tegenlicht oplichtende groen van de paardenbloembladeren erg aangesproken. Daarom is alleen de voorgrond scherp en de rest van het beeld niet. De zware schaduw accentueert voor mij het scherpe van het aanwezige tegenlicht.

De duidelijk aanwezige perspectivische vertekening van de 20 mm groothoek versterken op de foto's voor mij de sfeer van compactheid van de omgeving. De gebruikte film vermeld ik voor degene die deze info wél interessant vinden.

Strikt genomen heb je wel gelijk dat de filmsoort niet boeit, ook niet of deze wel of niet over datum is. Maar dan doet de gebruikte apparatuur er ook niet meer toe, vind ik. Deze info boeit mij namelijk niet, ik sla deze info dan ook steevast over. Wellicht dat we kunnen afspreken om in het geheel niet meer te vermelden waarmee we de foto hebben gemaakt.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Amersfoort op 20 jaar oude Kodak Ektar 25 film

Bericht door mikemix »

Dank voor je uitleg, Fred.
Ik ban fan van jouw manier van fotograferen, vandaar mijn verontwaardiging.

2 ga ik op die manier snappen, 1 en 4 nog steeds niet.
4 mist dat geraffineerde van de juiste compo met snelheid wat ik van jou gewend ben. De fietser verzandt in de schaduw.
1 mist wat je aangaf: het plein zelf (te hoog genomen?).

Hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, maar ben wel zeker verbaasd in je opzet.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Amersfoort op 20 jaar oude Kodak Ektar 25 film

Bericht door Frederix »

mikemix schreef:Dank voor je uitleg, Fred.
Ik ban fan van jouw manier van fotograferen, vandaar mijn verontwaardiging.

4 mist dat geraffineerde van de juiste compo met snelheid wat ik van jou gewend ben. De fietser verzandt in de schaduw.
1 mist wat je aangaf: het plein zelf (te hoog genomen?).

Hoop dat je me niet verkeerd begrijpt, maar ben wel zeker verbaasd in je opzet.
Beste Michael,

Ik fotografeer vanuit mijn gevoel en trek mij weinig van de theorie aan, die er blijkbaar achter hoort te zitten. Ik maak een compositie in de zoeker van mijn camera, niet achter mijn PC door een stuk van mijn scan af te snijden. Vraag me niet waarom, ik kan dat soms moeilijk onder woorden brengen. Nu wordt ik eigenlijk gedwongen om woorden te zoeken bij mijn foto's, om een uitleg te geven die ik eigenlijk niet heb omdat het een weergave van een gevoel is. Dat vind ik uitermate lastig. Voor een deel heb ik dat gedaan, blijkbaar niet voldoende.

Over het plein op foto 1 het volgende. Een plein bestaat bij gratie van de omringende bebouwing, geen bebouwing geen plein. Een plein is in mijn ogen niet de verzameling stenen op de grond van de open plek, maar juist de randen van de omringende bebouwing, de gevels , het groen, de bomen die een plein omzomen. Die randen van het plein heb ik in beeld gebracht en daarmee het plein zelf. Dit is overigens zeker niet de eerste keer, ik doe dat vaker op deze wijze. De foto is dus zeer zeker niet te hoog genomen, maar precies goed (anders had ik hem ook niet laten zien).

Aan de uitleg van foto 4 heb ik niets meer toe te voegen dan de uitleg die ik eerder heb gegeven. Het is het beeld dat ik voor ogen had, het scherpe licht, de zachte glans van de bestrating.

Ik kan er niet meer van zeggen dan dit. De foto's zijn de beelden die ik voor ogen had, daarmee zijn ze voor mij geslaagd. Dat niet iedereen zich hierin kan vinden is op zich jammer, maar voor mij zeker geen reden om deze foto's ineens minder te vinden.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Plaats reactie

Terug naar “Steden en plaatsen”