Oefening in groen spotten

Als je de foto's nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Skippy
Favoriete camera merk: Ricoh
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Oefening in groen spotten

Bericht door Skippy »

Onlangs heb ik hier geschreven dat fotos met een dominante kleur een leuk thema voor een fotoserie kunnen opleveren.
En het is een goede oefening in doelmatig kijken, voor mij de basis van fotografie. Gisteren was ik op pad om een nieuwe camera uit te proberen.
Dat heeft geresulteerd in een oefening in een bepaalde kleur groen (geen natuurlijk groen) spotten, alles binnen een straal van slechts ca. 500 meter.
Het zijn geen mega interessante fotos maar het gaat mij er meer om te laten zien wat je kunt doen met een andere insteek.
Uiteraard zijn er nog veel meer themas denkbaar, en leuk om je fantasie de vrije loop te laten.

1. De eerste foto was de aanzet om deze tint groen te gaan spotten. Alle begin is lastig dus het groen is hier nog niet dominant.
AfbeeldingGRIIIx_R1000011 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Iets verderop gaat dat al wat beter.
AfbeeldingGRIIIx_R1000013 by Luc de Schepper, on Flickr

3. En ik draai mij om en zie dit. Geen topper maar toch maar gefotografeerd.
AfbeeldingGRIIIx_R1000014 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Verderop op het industrieterrein deze truck. Hier werd ik blij van.
AfbeeldingGRIIIx_R1000039 by Luc de Schepper, on Flickr

5. En tijdens het terugrijden aan de overkant van de weg dit cadeautje uitgepakt.
AfbeeldingGRIIIx_R1000041 by Luc de Schepper, on Flickr
remoss
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Oefening in groen spotten

Bericht door remoss »

Dit zijn leuke exercities Luc!
En makkelijk uit te breiden naar bv vormen zoals cirkels, vierkanten enz. Of een combinatie ervan.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
PeterD

Bericht door PeterD »

Dat is iets wat ik al langer doe als het om kleur gaat en dan niet alleen groen. Ik ben ook meer kleur fotograaf dan z/w.De eerste stappen daartoe zijn voor mij begonnen toen ik foto's zag van de Amerikaanse fotograaf Eric Meola. Hij maakt in zijn foto's ook vaak gebruik van felle kleuren. Iets waar ik ook van hou en soms wel eens wat doorschiet.
Maar je omschrijving is goed. Er zijn genoeg thema's met kleur te bedenken om je fantasie de vrije loop te laten.
De pas door mij geplaatste foto van het oude kleurige boerderijhuis is er eigenlijk een voorbeeld van.
Skippy
Contacteer:

Bericht door Skippy »

remoss schreef: di 07 jul 2026, 16:04 Dit zijn leuke exercities Luc!
En makkelijk uit te breiden naar bv vormen zoals cirkels, vierkanten enz. Of een combinatie ervan.
Dank René. Vormen zijn inderdaad ook goed te doen. Leuke suggestie 👍
Skippy
Contacteer:

Bericht door Skippy »

PeterD schreef: di 07 jul 2026, 18:27 Dat is iets wat ik al langer doe als het om kleur gaat en dan niet alleen groen. Ik ben ook meer kleur fotograaf dan z/w.De eerste stappen daartoe zijn voor mij begonnen toen ik foto's zag van de Amerikaanse fotograaf Eric Meola. Hij maakt in zijn foto's ook vaak gebruik van felle kleuren. Iets waar ik ook van hou en soms wel eens wat doorschiet.
Maar je omschrijving is goed. Er zijn genoeg thema's met kleur te bedenken om je fantasie de vrije loop te laten.
De pas door mij geplaatste foto van het oude kleurige boerderijhuis is er eigenlijk een voorbeeld van.
Even gekeken naar werk van Eric Meola. Heel kleurrijk inderdaad. Ik ben fan en beïnvloed door de kleuren in de fotografie van William Eggleston. Maar de omgeving is mede bepalend. Nederland is veelal druk en vol, dat zie je terug in foto's. Mijn stijl wordt door anderen omschreven als helder en kleurrijk. Op zich is dat leuk maar ik merk dat ik af en toe behoefte heb aan verandering, zoiets als zwart/wit in 1:1 formaat. Maar dan moet ik in een andere omgeving dan Amersfoort fotograferen, anders verval ik in vaste patronen.
Peter Z.
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Contacteer:

Bericht door Peter Z. »

Ha! Leuk Luc!
Zo jezelf opdrachten geven is leuk.
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-formerly a strangeartefact-
Kroontje
Favoriete camera merk: Nikon
Contacteer:

Bericht door Kroontje »

Zo kom je de uurtjes wel door. Mooi gevonden en gezien.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest
iamKroontje
Pixelfed UtrKroontje
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”