Een onverklaarbaar iets.

Troubleshooting
Plaats reactie
PeterD
Bewerk mijn foto's: Nee

Een onverklaarbaar iets.

Bericht door PeterD »

Ik heb dit probleem wel eens eerder op het forum geplaatst. Niet vaak gelukkig maar toch met enige regelmaat gebeurt het dat foto's na het downloaden gehavend te zien zijn. Of ze zijn in 3 of 4 ongelijke delen gesneden of zoals bij de nu geplaatste foto met een onherkenbaar onderste helft. Op het schermpje van de camera is de foto gewoon te zien. Inmiddels ook 1x gehad dat het kaartje niet gelezen kon worden. Met wat hulp is dat later alsnog gelukt. Na formateren (wat ik in de camera doe) werkte het kaartje weer als vanouds.
Ook met een andere kaartlezer en nieuw gekochte kaartjes heb ik dat al inmiddels ook al gehad. Het is geen camera of Fuji probleem want ik heb het ook gehad met een Canon compact. Met diverse kaartjes en camera's dus. De nieuw gekochte kaartjes zijn SD Sandisk Extreme 64 GB. Al mijn kaartjes zijn trouwens van Sandisk.
Het blijft een voor mij onverklaarbaar iets wat toch met de kaartjes te maken heeft. Ik wilde deze rare ervaring gewoon eens delen want ik lees er verder weinig over.

Afbeelding
Peter Z.
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Een onverklaarbaar iets.

Bericht door Peter Z. »

Ik lees dit vaker, zelf herken ik dit probleem niet.
Vrees dat ik dat moet afkloppen.
Zal toch een kaartjes ding zijn idd.
Slechte sectoren die na een format weggemapped ( of hoe noem je dat?) worden.

Als een kaartje dat een paar maal heeft gehad is vervangen wellicht beste optie?
Ik gebruik wanneer mogelijk beide kaartsloten en beide slaan zelfde op.

Het lijkt me onwaarschijnlijk dat de lees fout tijdens de transfer gebeurd maar helemaal uitsluiten kan ik dat niet, wellicht een ict expert op lc die dit beter snapt😉

Ik begrijp dat je toch regelmatig overkomt. Vervelend. Je koopt de kaartje en readers bij een gerenomeerde winkel?

Groet.
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-formerly a strangeartefact-
PeterD

Bericht door PeterD »

Buiten de plaatsing op dit forum besteedt ik er weinig aandacht aan. Het komt sporadisch voor en dan betreft het 1 foto van honderden. Al mijn kaartjes komen van Dataio.
Dank voor het meedenken.
Kroontje
Favoriete camera merk: Nikon
Contacteer:

Bericht door Kroontje »

Hier ook geen problemen. Wel eens vaker gelezen.
Dataio is ook mijn leverancier.

Zoals ik lees…Div kaartjes, diverse nieuwe kaartlezers. En ook andere camera’s.
Dan blijft mij nog wat vragen over.
Welk software om ze te bekijken?
Zijn de USB kabels ook veranderd bij nieuwe lezers?
Besturing systeem?

Gr Mark
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest
iamKroontje
Pixelfed UtrKroontje
PeterD

Bericht door PeterD »

Ik heb meer uit nieuwsgierigheid dan zoeken naar oorzaak ook al diverse mogelijkheden geprobeerd. Andere kaartlezers, andere nieuwe kaartjes. Maar ook andere laptops, andere software om te bekijken (ACDsee, Luminar, Faststone)
De kaartlezers gaan rechtstreeks de PC in zonder kabeltje. Zowel USB-C als USB-A. Welke combinatie ook, het bleef zich voordoen. Gelukkig sporadisch en heel erg vind ik het daarom niet. Temeer omdat het telkens maar 1 foto betreft. Dus nooit meerdere tegelijk.
Wat ik misschien nu wil doen is 1 camera met een Sandisk kaartje en 1 met een ander merk .Transcend bv.(Ik heb 2 Fuji camera's) Eigenlijk ook gewoon uit nieuwsgierigheid.
Heb ik in de nabije toekomst weer wat van die grappige rare foto's plaats ik ze hier.
Ook dank voor het meedenken.
Patrick
**
Favoriete camera merk: Nikon+Leica

Bericht door Patrick »

Heb je geprobeerd de camera te koppelen aan de PC? Als je het bij meerdere kaartjes ondervindt, dan zou ik de kaartlezer minder vertrouwen...
Mijn hobby houdt me OP de straat!
Instagram|Flickr|Fujifilm XT-3|Leica Q3|Nikon Z8 + Zf
dhrPeter

Bericht door dhrPeter »

@PeterD Als je de foto's van het kaartje naar de computer overgezet hebt, wis je ze dan op het kaartje of formatteer je het kaartje dan?

Henk
ger k.
Favoriete camera merk: LEICA

Bericht door ger k. »

Zelf zet ik de foto's direct van de camera over naar de PC.
Volgens mij de betere methode.
Fotograferen is schrijven met licht.
PeterD

Bericht door PeterD »

Dank voor het meedenken en de mogelijke redenen/oplossingen. De meeste heb ik al eerder de revue zien passeren omdat ik dit al eens eerder heb aangekaart. Formatteren overigens gebeurt altijd in de camera.
Plaats reactie

Terug naar “Software problemen”