Monnik worden.

Het zijn van die aparte wezens
Plaats reactie

Topic Starter
PeterD
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Monnik worden.

Bericht door PeterD »

In het Boedhistische Thailand is het een goede gewoonte dat jongemannen een bepaalde tijd door brengen als monnik.
Dat is eigenlijk een gebruik voor elke jong volwassen man. Redenen dat ze tijdelijk monnik worden zijn o.a. het goede karma dat ze daarmee opbouwen en ter ere van hun ouders of grootouders .Het is een oude traditie.
Het intrede gaat zelf gepaard met veel rituelen.Een ervan is het volledig kaal scheren van hun kop en het wassen daarna.Dan krijgen ze hun eerste witte gewaad (in een later stadium oranje).Hierna krijgen ze de grondbeginselen van het Boedhisme te horen en uitleg over hun verblijf in de tempel.
Opname's met Nikon en Fuji camera's.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

M@rius
Berichten: 413
Lid geworden op: ma 09 dec 2013, 13:29
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Friesland

Re: Monnik worden.

Bericht door M@rius »

Fijne mooie serie... :duimop:
Groet, Marius
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9142
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Monnik worden.

Bericht door remoss »

Zouden ze hier ook moeten doen :)

Mooie serie zo, leuk met het verhaal erbij!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 579
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Monnik worden.

Bericht door gvdnberg »

De eerste foto’s van het scheren zijn zeer krap gekaderd, echt alleen aandacht voor het scheren. Hierdoor wordt het belang van het scheren versterkt. Het geeft goed de intensiteit van de handeling voor de jonge monnik weer.
Voor mij meest aangrijpende foto’s uit deze serie. In zekere zin confronterend in de zin van: je kunt niet zo een, twee drie terug.
Dan mag de jonge monnik zelf zijn hoofd afspoelen, zich met de toekomst verenigen en tot slot het overzicht van alle jongelingen van deze lichting. Een gezamenlijk begin van een individuele weg. Mooie serie, Peter!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Topic Starter
PeterD
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 18 jan 2023, 21:04
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Monnik worden.

Bericht door PeterD »

gvdnberg schreef: vr 26 mei 2023, 10:41 De eerste foto’s van het scheren zijn zeer krap gekaderd, echt alleen aandacht voor het scheren. Hierdoor wordt het belang van het scheren versterkt. Het geeft goed de intensiteit van de handeling voor de jonge monnik weer.
Voor mij meest aangrijpende foto’s uit deze serie. In zekere zin confronterend in de zin van: je kunt niet zo een, twee drie terug.
Dan mag de jonge monnik zelf zijn hoofd afspoelen, zich met de toekomst verenigen en tot slot het overzicht van alle jongelingen van deze lichting. Een gezamenlijk begin van een individuele weg. Mooie serie, Peter!
Ik heb ook wel even nagedacht over die krappe kadering, maar het is idd een belangrijk onderdeel van het hele ritueel.
Dank voor je reactie.Ook M@rius en Remoss bedankt voor de respons.
Plaats reactie

Terug naar “Mensen”