Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Foto's die met een bepaald type camera/objevtief zijn gemaakt
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door Skippy »

Ik heb een haat-liefde verhouding met ultra-groothoek objectieven. Ik fotografeer veel op 24mm groothoek, ik heb dan ook totaal vijf objectieven die op 24mm starten.
In het verleden heb ik een Panasonic 8-18mm ultra-groothoek voor M43 gehad, in 35mm termen is dat een 16-36mm bereik. Daarmee heb ik totaal slechts 84 "geslaagde" foto's gemaakt.
Deze heb ik daarom ingeruild toen ik de Nikon Z6 kocht. Maar recent begon ik toch weer na te denken over de fotografische mogelijkheden van een ultra-groothoek.
De gedachte erachter was dat ik met die Panasonic tijdens het fotograferen geforceerd onderwerpen uitzocht omdat het objectief gebruikt moest worden.
Dat bleek niet te werken dus ik heb nu het uitgangspunt omgedraaid, ik heb vantevoren een aantal locaties uitgezocht die geschikt zijn voor ultra-groothoek en daar een lijstje van gemaakt.
Om een en ander uit testen heb ik vorige week twee ultra-groothoek objectieven gehuurd bij Budgetcam in Utrecht, de Nikkor Z 17-28mm f2.8 en Z 14-24mm f2.8 S.
Daarmee ben ik twee dagen op pad geweest; naar het Militair Museum in Soesterberg, het Eemhuis in Amersfoort en het fraaie Centraal Station in Arnhem.
De 17-28mm is in de basis een Tamron objectief met een Nikon sticker en een belachelijke meerprijs van €475 t.o.v. het Tamron origineel voor Sony camera's.
Dit objectief heb ik kort uitgeprobeerd maar viel al snel af vanwege het startpunt op 17mm en zeker voor dat geld goedkope gevoel. Optisch is de 17-28mm f2.8 wel ok.
Bij de 14-24mm had ik wel gelijk een goed gevoel en bij de uitgekozen locaties bleek ik hiermee regelmatig wijder dan 17mm te fotograferen.
Optisch is dit een geweldig objectief, heel degelijk ook en voor mij nog net niet te groot en zwaar.
Al met al een nuttige test, maar ik ben er nog uit of ik een dergelijk objectief genoeg zou gebruiken om tot aanschaf over te gaan.

Hieronder enkele resultaten van de test 2-daagse. Alle met de Z 14-24mm f2.8 S.

1.
AfbeeldingZ6_DSC1960 by Luc de Schepper, on Flickr

2.
AfbeeldingZ6_DSC1980 by Luc de Schepper, on Flickr

3.
AfbeeldingZ6_DSC2018 by Luc de Schepper, on Flickr

4.
AfbeeldingZ6_DSC2023 by Luc de Schepper, on Flickr

5.
AfbeeldingZ6_DSC2048 by Luc de Schepper, on Flickr

6.
AfbeeldingZ6_DSC2037 by Luc de Schepper, on Flickr

7.
AfbeeldingZ6_DSC2049 by Luc de Schepper, on Flickr

8.
AfbeeldingZ6_DSC2096 by Luc de Schepper, on Flickr

9.
AfbeeldingZ6_DSC2064 by Luc de Schepper, on Flickr

10.
AfbeeldingZ6_DSC2102 by Luc de Schepper, on Flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door remoss »

Ik ben hier gek op hè, dat weet je, dus kopen die handel en een beetje rap. Zijn toch geweldig mooie resultaten, die had je met meer brandpunt niet eens kunnen maken.

Ik zeg doen :D
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door gvdnberg »

Tja, Luc, Bovenstaande zijn stuk voor stuk prima opnames en bovendien nog erg mooi ook. Je weet dus best goed met de ultra-groothoek om te gaan. Of zal ik -aanvullend op René’ s opmerking- zeggen dat zo’n objectief zeker in jouw tas thuishoort?
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door Skippy »

Bedankt voor de reacties en aanmoediging :): Ik heb naar mijn - korte - lijst met potentiële onderwerpen gekeken en het daarbij passende gebruik van een ultra-groothoek.
Ik ben tot de conclusie gekomen dat voor mij de beste ultra-groothoek niet per sé nodig is, de een-na-beste volstaat :wink: Daarom heb ik de Z 14-30mm f4 besteld.
Waarschijnlijk meer dan goed genoeg voor mijn gebruik. Mocht dat na verloop toch niet zo blijken te zijn kan ik alsnog upgraden naar de Z 14-24mm f2.8.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door remoss »

Ook een mooie keus natuurlijk. Daarbij maak jij nog wel mooie platen als je een leeg WC-rol-kartonnetje op je camera lijmt :D
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door Skippy »

Haha, bedankt René!

Er bleef na aankoop gelukkig nog wat geld over voor een donatie als waardering voor al je LightCatch inspanningen. Proost! 🥂
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikkor Z 14-24mm f2.8 S

Bericht door remoss »

Ik zag het, super bedankt!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Hardware showcase”