Vlissingen

Er zijn veel mooie stadjes

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Vlissingen

Bericht door Skippy »

Afgelopen weekend waren Mevr. Skippy en ik op bezoek bij familie in Vlissingen. Deze stad heeft een mindere reputatie dan historische Zeeuwse steden als Middelburg, Veere en Zierikzee. Vlissingen is rauwer en heeft geen handels- maar een industrieel verleden. De afgelopen jaren heeft Vlissingen een inhaalslag gemaakt, er is veel gedaan om de stad aantrekkelijker te maken voor de inwoners, toeristen en als vestigingsplaats voor bedrijven. Met name het Scheldekwartier (waar op de werf van De Schelde ooit schepen werden gebouwd) wordt volledig op de schop genomen, gelukkig met behoud van het industriële erfgoed. Op zondag heeft mijn zwager mij tijdens een fietstocht de hotspots van Vlissingen laten zien en heb ik onderstaande serie gefotografeerd. De foto's zijn gemaakt met een Nikon Z6 en Z 24-50mm objectief.

1. Hotel de Timmerfabriek

De Timmerfabriek Koninklijke Maatschappij De Schelde is een industrieel gebouw in de Nederlandse stad Vlissingen. Het is in 1913-1915 gebouwd als timmerfabriek van de Koninklijke Maatschappij De Schelde. Het bouwwerk is een vroeg voorbeeld van een gewapend betonskeletbouw en is daarom in 1997 opgenomen in het register van rijksmonumenten. Sinds 2022 is in het pand een hotel gevestigd.

AfbeeldingZ6_DSC0130 by Luc de Schepper, on Flickr

2. Dokbrug

In Vlissingen wordt hard gewerkt aan het Scheldekwartier, een nieuwe woonwijk in de binnenstad van Vlissingen op het gebied van de voormalige werf De Schelde. Een belangrijk verbindingspunt en een beeldbepalend element in de wijk is de nieuwe Dokbrug over het Dok. De nieuwe brug is iets ten westen van de oude brug gerealiseerd.

AfbeeldingZ6_DSC0135 by Luc de Schepper, on Flickr

3. Scheldekraan

Tegenwoordig wordt de skyline van Vlissingen gedomineerd door de hoogbouw aan de Boulevard Bankert. Tot vijftig jaar geleden was dat anders, toen werden de contouren van Vlissingen bepaald door de kranen van de voormalige scheepswerf van de Koninklijke Maatschappij de Schelde. Een kraan herinnert nog aan dit rijke maritieme verleden: Torenkraan 528-01 aan de Dokhaven, in de volksmond kortweg de Scheldekraan genaamd.

AfbeeldingZ6_DSC0141 by Luc de Schepper, on Flickr

4. Museumschip Mercuur (rechtsachter op de gevel van een gebouw een grafiek van Michiel de Ruyter, geboren in Vlissingen)

De ex-Harer Majesteits Mercuur is een voormalig torpedowerkschip van de Koninklijke Marine. Het schip is tussen 1952 en 1954 in de Verenigde Staten gebouwd als houten oceaanmijnenveger. Van hout om op deze manier geen gevaar te laten bij het bestrijden van magnetische mijnen, die op passerende schepen van metaal reageren. Sinds 1993 is het een museumschip en sinds 2017 ligt het in Vlissingen, waar het beheerd en gerestaureerd wordt door de non-profit Stichting Maritiem Erfgoed Vlissingen.

AfbeeldingZ6_DSC0150 by Luc de Schepper, on Flickr

5. Vissersschepen (SCH=Scheveningen, ARM=Arnemuiden, Z=Brugge/Zeebrugge)

AfbeeldingZ6_DSC0192 by Luc de Schepper, on Flickr

6. Dichter van het park

"Dichter van het park", standbeeld door Berry Holslag van de dichter Jacobus Bellamy (geboren 1757 in Vlissingen)

AfbeeldingZ6_DSC0156 by Luc de Schepper, on Flickr

7. Kop van Jachthaven Michiel de Ruijter
AfbeeldingZ6_DSC0159 by Luc de Schepper, on Flickr

8. Arsenaaltoren

De 65 meter hoge Arsenaaltoren, het grootste kunstwerk van Zuid-West Nederland en onderdeel van het attractiepark “Het Arsenaal” is weer als nieuw. Na een uitgebreide renovatie kan je weer omhoog met de glazen lift om vanaf het 45 meter hoge platform van het 360 graden uitzicht over Vlissingen, het achterland en de zee te genieten.

AfbeeldingZ6_DSC0161 by Luc de Schepper, on Flickr

9. Strandwacht

AfbeeldingZ6_DSC0173 by Luc de Schepper, on Flickr

10. Strand en skyline

AfbeeldingZ6_DSC0177 by Luc de Schepper, on Flickr
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Vlissingen

Bericht door QWERTY »

Fraaie serie Luc, met plezier naar gekeken en de “Hollandse” luchten zijn prominent aanwezig.

Hotel “de Timmerfabriek” is een mooi gebouw zeg. Een bezoekje waard.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: Vlissingen

Bericht door GeorgeF »

Ja de foto's zijn zoals gewoonlijk gewoon goed.
Maar het leuke is dat je er wat achtergrond info bij geeft dan gaan die foto's ook meer spreken.
Wordt gewaardeerd.

Groetjes van George
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9145
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Vlissingen

Bericht door remoss »

Erg leuke serie foto's en dito info!

Ik heb in Google Maps even gekeken waar je gestaan moet hebben voor het maken van foto 7 en 8, en gevonden. Dacht in eerste instantie dat die met een drone gemaakt moesten zijn :)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlissingen

Bericht door Skippy »

QWERTY schreef: di 30 aug 2022, 22:57 Fraaie serie Luc, met plezier naar gekeken en de “Hollandse” luchten zijn prominent aanwezig.

Hotel “de Timmerfabriek” is een mooi gebouw zeg. Een bezoekje waard.
Bedankt Harrie. Die luchten met die wolken zijn inderdaad een mooie toevoeging, beter dan onbewolkt. We hebben even binnen gekeken in het hotel, ziet er fraai uit!

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlissingen

Bericht door Skippy »

GeorgeF schreef: wo 31 aug 2022, 01:28 Ja de foto's zijn zoals gewoonlijk gewoon goed.
Maar het leuke is dat je er wat achtergrond info bij geeft dan gaan die foto's ook meer spreken.
Wordt gewaardeerd.

Groetjes van George
Bedankt voor de waardering George. Als ik geïnspireerd ben en er valt wat over te vermelden zoek ik informatie op met Google of Wikipedia.

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlissingen

Bericht door Skippy »

remoss schreef: wo 31 aug 2022, 09:09 Erg leuke serie foto's en dito info!

Ik heb in Google Maps even gekeken waar je gestaan moet hebben voor het maken van foto 7 en 8, en gevonden. Dacht in eerste instantie dat die met een drone gemaakt moesten zijn :)
Bedankt René. Haha, had zomaar gekund. Toevallig hadden Mevr. Skippy en ik het laatst over drone fotografie. Zij was op reis (werk) geweest naar Senegal met o.a. een influencer deze had met een mini drone prachtige opnames gemaakt. De moeite waard van het overwegen!

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Vlissingen

Bericht door mikemix »

Ik zou zeggen; ga maar (nog) meer fietsen.
Met zeer veel plezier naar gekeken èn gelezen.
Het heldere weer en mooie luchten zijn goed getimed.
Ik sluit me aan bij de opmerking van Harrie.

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Vlissingen

Bericht door strangeartefact »

Fijne serie Luc!
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6586
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Vlissingen

Bericht door Skippy »

Bedankt Michael en Peter voor het kijken en reageren. Het is voor de meesten van ons ver weg maar Vlissingen is de moeite van de reis waard.
Plaats reactie

Terug naar “Steden en plaatsen”