Nikon D4

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Marten »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

mikemix schreef:..Ik kocht mijn D3 nieuw voor € 3.495,- Zou ook zomaar met die D4 kunnen gebeuren......
Ik denk niet dat de D4 , (ook niet na 2 jaar) verder onder de € 4500 gaat zakken.
Tegen die tijd is er de D5.....
groet,
Marten

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door mikemix »

Nee, ik eerlijk gezegd ook niet, Marten.
Ik wil alleen maar aangeven dat die zogenaamde adviesprijs altijd hoog naar boven wordt gesteld.
En flink in de loop der tijd wordt bijgesteld.
Wat vind jij van die nieuwe D4 ?

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Tobias »

Mmmm, misschien toch maar wat geduld hebben en wat ik uitspaar uitgeven aan een rig voor de d7000. :huilen2:

Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Marten »

mikemix schreef:..Wat vind jij van die nieuwe D4 ?
Ik vind dat Nikon weer een knap staaltje innovatie heeft geleverd. Na de D3s dacht ik dat verdere sensor verbetering niet snel te verwachten was. Maar 16,2 MP gecombineerd met het verder opschroeven van het ISO bereik aan de bovenkant met - naar ik mag aannemen- een weer verder verbeterde ISO-ruis prestatie is natuurlijk prachtig. Croppen ( ik weet dat je daar geen voorstander van bent) kan nu straffeloos. Fotograferen in zeer slechte lichtomstandigheden ook.
Daarnaast is de AF verbeterd en heeft de D4 een nieuwe lichtmeetsensor. Dat zijn verbeteringen die je gaat gebruiken. Daar heb je allemaal wat aan, ook als je geen professioneel fotograaf bent.

Daarnaast zijn er veel "toeters en bellen" (met dank aan E.M.) die de meesten onder ons nooit zullen gebruiken. (ik noem b.v.internettoegang, draadloos LAN, perspectiefcorrectie, nog meer beelden per seconde, samenvoegen van 2 opnamen etc). En de 16 bits beeldverwerking: alleen leuk in zeer specifieke situaties, lijkt mij. De HD film mogelijkheden zijn sterk verbeterd. Dit antwoord op de concurrentie kon niet uitblijven.
Maar als je al die dingen niet gebruikt, moet je wel heel goed beseffen: je betaalt er wel voor. En niet zo'n beetje.

De D4 is gemaakt voor de mannen langs de lijnen van het sportveld of de natuurfotografen, waar snelheid geboden is.
Maar ook als je er als beroepsfotograaf "fiscaal aan toe bent", zou ik niet aarzelen: aanschaffen die D4.
Uiteraard wel even de testresultaten en de praktijk opnamen afwachten. Tenslotte zit er ook een totaal nieuwe sluiter in en die moet zich eerst nog bewijzen.
Ik kijk uit naar de D800 of hoe dat ding ook gaat heten.
groet,
Marten

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door mikemix »

Hahaha, nee croppen heb ik me niet mogen aanleren van mijn leermeester en heb mezelf dat ook nooit aangeleerd.
Immers ben ik nog van een generatie die zelf zw/w ging afdrukken en dan het hele negatief met zo'n mooi zwart kader.
Ik begrijp je punt.
Ik ga helemaal mee in jouw motivatie en voorlopige -terechte- voorzichtige conclusie.

Heb altijd aangegeven dat ik geen voorstander ben van filmen met een pro camera.
Toch word ik met deze specs. en mogelijkheden in combinatie met mooi glas enthousiast.
Zelf kleine HD filmpjes maken en kijken is toch wel leuk voor erbij, al dan niet in opdracht.
Altijd leuk dan wel privé.
Gebruik je dit compleet allemaal niet dan kan je je inderdaad afvragen of de D4 je camera is.

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Tobias »

mikemix schreef: Heb altijd aangegeven dat ik geen voorstander ben van filmen met een pro camera.
Toch word ik met deze specs. en mogelijkheden in combinatie met mooi glas enthousiast.
Zelf kleine HD filmpjes maken en kijken is toch wel leuk voor erbij, al dan niet in opdracht.
Altijd leuk dan wel privé.
Gebruik je dit compleet allemaal niet dan kan je je inderdaad afvragen of de D4 je camera is.
Zo dacht ik er ook over maar tijden veranderen. Als je ziet wat er tegenwoordig uit een dsrl rolt op video gebied dan kun je er bijna niet meer omheen. Op commercieel gebied dreunt het een aardig deuntje mee en ziet het er gelikt uit. Vooral op full frame heb je een DOF die je normaal alleen maar met apparatuur kunt bereiken die het tienvoudige kost van een D4.

Neem eens een kijkje op vimeo.com en tik eens GH2, 5D of D7000 in. Daar zitten hele mooie dingen tussen.

Ben er van overtuigd dat Nikon met de D4 spijkers met koppen gaat slaan op video gebied. Wat betreft de fotografie zie ik niet zo 123 waarom je een D3/D3s moet gaan vervangen als je niet het video deel gaat gebruiken.

Beetje of topic maar als je ziet wat er met een gehackte lumix GH2 wordt gemaakt dan ........... Een camera van net 700 euro die onwijs scoort en met een novoflex MTF/NIK kan je ook je nikon objectieven gebruiken.

Skippy
Berichten: 6612
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Skippy »

Ik heb het idee dat er steeds meer TV-commercials met een Dslr worden geschoten. Veel onscherpte en snelle bewegingen, het hoeft niet allemaal spatscherp meer.
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Marco »

Zeker Luc, ik heb onlangs de CZ Distagon 2/35 aan een paar van die jongens uit Hilversum verkocht.

Was de laatste in de CZ reeks die ze nog nodig hadden en filmen ermee op 7D of 5D Mk II. Voor mijn objectief (ZF) zetten ze er gewoon een adapter tussen, maakte ze helemaal niet uit. De man vertelde dat zij bijna alle commercials met DSLR's filmen.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door mikemix »

Skippy schreef:Ik heb het idee dat er steeds meer TV-commercials met een Dslr worden geschoten. Veel onscherpte en snelle bewegingen, het hoeft niet allemaal spatscherp meer.

Ik weet het wel zeker.....

Skippy
Berichten: 6612
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Skippy »

mikemix schreef:
Skippy schreef:Ik heb het idee dat er steeds meer TV-commercials met een Dslr worden geschoten. Veel onscherpte en snelle bewegingen, het hoeft niet allemaal spatscherp meer.

Ik weet het wel zeker.....
En geen gegriep over back- en/of frontfocus ;)

Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Introductie Nikon D4

Bericht door Tobias »

Er is een run op het zgn. oud glaswerk. Beetje vreemde naam omdat deze objectieven ook op de huidige body;s goed scoren. Nikon heeft in dat opzicht een hele mooie collectie. Zo zullen andere merken ook hun klassiekers hebben.

Op marktplaats of andere sites is het meer uitzondering dan regel geworden dat je een mooi ontwerp tegenkomt. Gelukkig bezit ik nog een aardige reeks van dat ouwe glas en heb verleden jaar nog een nieuwe 50mm 1:1.2 kunnen scoren. Dat ding zit nu standaard op de d700 en voor video op de d7000.

Wellicht voor de kenners een overbodig advies maar bezit je nog een mooi wat oudere 85mm 1.4 of andere klassieker dan zeker niet weg doen hoor. Daar ga je de rest van je leven plezier van hebben. Zeker als je ook om bent en je dsrl meer gaat inzetten voor video.

Mooie bijkomstigheid van het gebruik van dit soort objectieven is dat je naar je roots (lees M instelling) terug gaat.
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”