Europees kampioenschap Shorttrack

Als het echt actief wordt...
Plaats reactie

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Europees kampioenschap Shorttrack

Bericht door SportsPhotography »

Van vrijdag 14 t/m zondag 16 euro is de ijshockeybaan van Thialf weer het toneel van het Europees kampioenschap shorttrack.
Voor mij is het een lange tijd geleden toen ik voor het laatst langs de baan stond en toen was het behoorlijk pittig om te fotograferen en in mijn ogen maak je betere foto's als je ervaring hebt met de sport.
Ondanks dat ik al het glas bij mij had wat ik heb blijkt de 400mm op een crop cam iets te veel van het goede te zijn, zoals een collega fotograaf met een fullframe al opmerkte 300mm is voldoende.
Aangezien je als pers zijnde langs de boarding kunt en mag fotograferen is een 70-200mm ruim voldoende.
Voor mij stond de eerste dag dan ook in het teken van kijken en een beetje fotograferen, standpunten uitkiezen en gebruik maken van de hal zelf. Langs de boarding staan is leuk, maar vanaf de tribunes kun je een redelijke diversiteit aan standpunten scoren.
Naast de redelijke standaard foto's ook wezen pielen met sluitertijden, alhoewel het enigszins goed door de zoeker kijken is ( je wil eigenlijk net het punt fotograferen waarbij het handje het ijs raakt en de andere hand net op het hoogste in de lucht staat is het vrij eenvoudig om ze terwijl ze door de bocht glijden met betrekkelijk lange sluitertijden te werken.
Voor mij persoonlijk is ISO 2000 op een D300 het hoogste qua gevoeligheid wat ik wil en ga gebruiken, het oog wil immers ook wat en hoe meer stops ik kan besparen hoe liever.

De foto's:

Vanaf de tribunes met een 70-200 een redelijk standaard beeld met her en der de ruimte een klein blauw vlak in de rechter bovenhoek weg gecloond.
In beeld de Nederlandse Annita van Doorn de Duitse Christin Priebst en de Poolse Patrycja Maliszewska.

1.

Afbeelding

Bij de volgende afbeelding de sluitertijden wat langer gemaakt en de ISO waarden 2 stops kunnen laten zakken.
Het blijft lastig om een treintje van schaatsers te fotograferen aangezien de schaatsers meestal vrij dicht op elkaar zitten.
In beeld de Letse Jekabs Saulitis de Italiaanse Nicola Rodigari en de Duitse Torsten Kröger.

2.

Afbeelding

Na foto 2 de instellingen drastisch aangepast een snelle sport moet het mogelijk maken om dit ook uit te beelden.
Het deels overbelichte ijs neem ik voor lief in dit geval gekozen voor een ietwat rigoreuze instelling i.p.v het netjes te houden.
De Duitse Paul Hermann leidt het treintje met achter hem Maxime Chaitaignier, Bartosz Konopko en deels zichtbaar de Hongaarse Bence Olah.

3.

Afbeelding

De start van de 1500m dames shorttrack is een leuke sport, maar bovendien ook een chaotische sport.....

4.

Afbeelding

Ditmaal vanaf de tribunes met een 400mm geprobeerd om het paar schaatsen rechts bovenin weg te klonen, maar naast overdreven nabewerkingen ben ik ook geen fan van het manipuleren van de beelden.

5.

Afbeelding
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary

Barry
Berichten: 507
Lid geworden op: do 30 jul 2009, 12:19
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Longwaycity

Re: Europees kampioenschap Shorttrack

Bericht door Barry »

Mooie foto`s! Vooral nr 3 is erg gaaf met die snelheid erin.
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Europees kampioenschap Shorttrack

Bericht door Daniël »

nr 3 :duimop:

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Europees kampioenschap Shorttrack

Bericht door SportsPhotography »

En nog een update:

6.
Afbeelding

7.

Afbeelding

8.

Afbeelding

9.

Afbeelding

10.

Afbeelding
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Europees kampioenschap Shorttrack

Bericht door Daniël »

7 en 10.
Dit vanwege de snelheid die erin te zien is.

Wel erg leuk om te doen lijkt mij

Topic Starter
SportsPhotography
Berichten: 56
Lid geworden op: zo 07 mar 2010, 09:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Europees kampioenschap Shorttrack

Bericht door SportsPhotography »

Daniël schreef:7 en 10.
Dit vanwege de snelheid die erin te zien is.

Wel erg leuk om te doen lijkt mij
Ik heb het jaren terug al eens gedaan enkel toen met diafilm en inderdaad het is een zeer welkome afwisseling ;)
Be daring, be different, be impractical, be anything that will assert integrity
of purpose and imaginative vision against the play-it-safers, the creatures
of the commonplace, the slaves of the ordinary
Plaats reactie

Terug naar “Sport”