Indien je grote contrast verschillen moet overbruggen kan je ook eens overwegen om twee tot drie (of vaak meer) exact dezelfde opnames te maken met 1 stop verschil. Hierdoor verhoog het dynamisch bereik in je foto. Een statief is wel onontbeerlijk. In Photoshop leg je die foto's op elkaar. Hoe ?
Je hebt drie opnames in RAW gemaakt, alles is gelijk behalve de belichting. Een is met EV 0, een met EV -1 en een met EV -2 (en misschien nog wel meerdere stops down)
Open de eerste foto met EV 0
Open daarna de tweede foto met EV -1, alles selecteren (CTRL-A), kopiëren (CTRL-C), Sluiten (CTRL-W). Dit laatste scheelt weer intern geheugengebruik
Plak de foto uit het geheugen over de eerste opname met EV 0 door te plakken (CTRL-V)
Je ziet nu in je lagen venster dat je meerdere lagen boven elkaar hebt staan
Voor de bovenste laag heb je in dit venster een oogje staan; vink deze uit waardoor de lichtere foto in beeld komt. Laat wel de bovenste laag in je selectie staan!!
Selecteren - Kleurbereik - Selecteren - Hooglichten (een gedeelte in je foto wordt geselecteerd) - OK
Ga nu terug naar je venster voor de lagen en kies de optie "Masker toevoegen" links onderin 3e button. Vink nu het oogje die voor de 2e laag staat weer aan. Zie de eerste verschillen. Herhaal stap 3 t/m 8 met de foto met EV -2
* De waarde die je bij de Doezelaar gaat opgeven, zie punt 8, is een beetje afhankelijk van het soort foto en de mate van overbelichting. Kies hier in elk geval een waarde van tussen de 200 en de 50. Hoe hoger de waarde hoe beter, maar er moet natuurlijk nog wel een selectie overblijven (bij een te grote waarde verdwijnt de selectie namelijk).
That’s it.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Goede tip Arthur. Ik heb deze al gebruikt en het voordeel t.o.v. de automatische HDR mogelijkheid in Photoshop is dat je elke tussenstap te zien krijgt en er dan nog wat mee kunt doen. Heel flexibel dus
laatst in Breda spraken wij hierover en verwees je me al naar de tutorial. Heb deze gebruikt in PS en dat werkt inderdaad handig en mooi. Ik had 3 foto's van een kerkje met een witte omlijsting gemaakt in een donker hofje. Het uiteindelijke resultaat bij mij was toch niet mooi (dat is ook de reden geweest dat ik die foto niet geplaatst heb in het draadje Breda), omdat ik blijkbaar toch bij de laatste foto de camera ietwat had bewogen...
Dit lijkt mij ook goed te gebruiken met 3 foto's met EV waardes van EV 0 EV +1 en EV -1?
Zo ja moet je dan ook nog rekening houden met de volgorde van de EV correctie's?
Dit had ik nog niet gelezen. Interessant.. Heb me nog nooit echt verdiept in HDR, DRI is nieuw voor mij.
Wat is 't grote verschil tussen beide technieken en dan met name in de mogelijkheid om grote contrasten zo natuurgetrouw te kunnen weergeven?
Henk schreef:Wat is 't grote verschil tussen beide technieken en dan met name in de mogelijkheid om grote contrasten zo natuurgetrouw te kunnen weergeven?
Mijn inziens ben je veel flexibeler met je bewerking omdat je per layer (foto) kunt ingrijpen voordat je verder gaat. Ook blijven de kleuren natuurgetrouw in vergelijk met HDR programma's. Op het eind een klein beetje contrast toevoegen en voila.
Alles is en blijft natuurlijk een kwestie van smaak en dat blijft persoonlijk, ik heb in het begin ook heel veel HDR bewerkingen gemaakt maar dit bevalt me net iets beter.
Suc6,
ALE
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod