Nikon D500

Voor wie wat meer wil

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nikon D500

Bericht door JohnMoeleker »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

http://youtu.be/2HP4MlS3Ypw
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D500

Bericht door Marco »

SwederD300 schreef:7 jaar en 10 maanden op moeten wachten... :lol:
Ziet er erg goed uit qua specs, zal alleen ff sparen worden. Hij is aardig duurder als de D300 toendertijd.
Je hebt er bijna 8 jaar voor kunnen sparen..... :lol: :lol:
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Nikon D500

Bericht door QWERTY »

Zowel de D5 als de D500 zijn nauwelijks serieus te nemen qua specificaties.

Consumenten camera's van bouwjaar 2013 / 2014 zoals de Samsung NX1 en de Panasonic GH4 hebben betere specificaties dan deze nieuwe "parade paardjes" en kosten slechts een fractie.

Acht jaar productontwikkeling en dan een D500 op de markt brengen met achterhaalde - zeg 2 jaar oude technologie - is op zijn minst gezegd meelijwekkend.

De reeds 4 jaar oude Canon EOS 1 DC is op alle fronten superieur aan de D5.

Vergane glorie ..... "I am obsolete".
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikon D500

Bericht door remoss »

Is dat echt allemaal zo Harrie? Het lijkt oudere technologie en ik persoonlijk vind het prima dat ze vasthouden aan een aantal zaken. Maar er is toch echt wel vooruitgang op ISO, snelheid, AF mogelijkheden, verbindingen, verlichte toetsen, tilt en toutchscreen (mwah, gadget wellicht). De resolutie had misschien een tandje meer mogen zijn, maar of dat noodzakelijk is?
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Nikon D500

Bericht door Marco »

De prijs is fors, net als de fiets in de promo (de Specialized S-Works Venge VIAS Di2 € 11000,-) AKA "vliegtuig"
Afbeelding

Dit gaat me voor beide hobby's toch wel te ver, hoewel ik momenteel alleen voor fietsmateriaal een budget vrij maak. ;)

We houden het lekker bij de Sony A7 met wat Sony Zeiss glas en de onlangs opgebouwde S-Works Venge Project Black (=voorloper van de VIAS)

Afbeelding
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nikon D500

Bericht door JohnMoeleker »

Ik heb een jaar of twintig geleden een toen nog heel betaalbare specialized gehad, maar dat reed geweldig!
Als de D500 zo goed is, is het een prima camera.
Nikon D810, Sony RX1R II. 
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Nikon D500

Bericht door QWERTY »

remoss schreef:Is dat echt allemaal zo Harrie? Het lijkt oudere technologie en ik persoonlijk vind het prima dat ze vasthouden aan een aantal zaken. Maar er is toch echt wel vooruitgang op ISO, snelheid, AF mogelijkheden, verbindingen, verlichte toetsen, tilt en toutchscreen (mwah, gadget wellicht). De resolutie had misschien een tandje meer mogen zijn, maar of dat noodzakelijk is?
Hi René,

Het is maar vanuit welk perspectief je deze camera beoordeelt.

Het gros van de hedendaagse camera's heeft zeer fatsoenlijke specificaties vwb video.

Zoals je weet gebruik ik mijn camera's (A7s en A7R2) zowel voor foto's als ook video.

De videofunctie bij zowel de D5 als D500 is er soort van aan vast geplakt in opdracht van de marketingafdeling, nl.:

- 4k video - geen uitlezing van de volledige sensor en dientengevolge is het niet mogelijk om groothoekopnames te maken - je krijgt te maken met een digitale cropfactor
- de videocodec 8 bit H.264 is gewoon ouderwets en laat het dynamisch bereik van deze camera totaal onbenut
- HDMI output is slechts 8 bit 4:2:2 ipv het tegenwoordig gangbare 10 bits formaat
- geen S-LOG2 gamma instelling mogelijk
- geen focus peaking, geen waveform
- met slechts een 20MP sensor aan boord en geen mogelijkheid tot het uitlezen van de volledige sensor geeft te denken over de "rekenkracht" van deze camera met als waarschijnlijke consequentie de zeer beperkte "upgrade" mogelijkheden in de toekomst dmv firmware-updates

Qua fotografie zal er niet zo heel veel en zeer waarschijnlijk zelfs niets te wensen zijn of het moet gaan over het aantal focuspunten, nl. 153 in getal die ook nog eens relatief centraal gegroepeerd zijn (de A7R2 heeft er 399 stuks over het gehele beeld).

Ergonomie - zal zoals altijd dik in orde zijn (weet er alles van - heb zo'n beetje de hele D2 en D3 serie in mijn bezit gehad) als ook de bouwwijze.

Dat ze vasthouden aan een mechanische spiegel ipv van een lichtdoorlatende of een volledige elektronische zoeker is voor mij een raadsel.

Getuigt mijn inziens van een zekere angst tot innovatie.

Kijk voor een referentie eens door de zoeker van een Leica SL - vergelijkbaar prijsniveau als de D5 - deze zoeker is werkelijk fenomenaal goed.

Op basis van bovenstaande concludeer ik dat deze camera's niet de vooruitgang brengen die je mag verwachten bij camera's in deze prijsklasse.

Enfin, misschien was mijn eerste reactie niet al te genuanceerd en dat heb ik middels deze reactie proberen te verduidelijken.

Voor mij moet een camera hybride zijn en zowel excelleren op het gebied van fotografie als video.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nikon D500

Bericht door remoss »

Vwb video heb je wel gelijk ja, daar heb ik niet echt naar gekeken want dat gebruik ik niet. Heb dus alleen naar de fotografische eigenschappen gekeken. Dank voor je uitgebreide reactie :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”