Diafragma keuze of portretstand

Voor wie wat meer wil
Plaats reactie

Topic Starter
rkraats
Berichten: 10
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 20:19
Bewerk mijn foto's: Ja

Diafragma keuze of portretstand

Bericht door rkraats »

Op mijn Canon 1100d zit ook een portretstand. Dit effect kun je ook krijgen met de AV stand maar volgens de handleiding maakt de portretstand de huid zachter en mooier. Hoe bereik je dit als je de Av stand gebruikt?

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Diafragma keuze of portretstand

Bericht door a90 »

Ik begrijp je vraag niet erg. Bedoel de de portrerstand die via de draaiknop te selecteren is ? (het hoofdje op deze draaiknop (canon 450 overigens)

Volgens mij is de AV stand niets meer dan de diafragma prioriteit keuze.

Beiden zijn instellingen die de camera bedienen (sluitertijd, diafragma) maar volgens mij weinig van doen hebben met een eventuele bewerking van de foto om de huid zachter en mooier te krijgen.

Afbeelding
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Diafragma keuze of portretstand

Bericht door Cyrus »

Zou kunnen dat de specifieke portretstand (het hoofdje op de keuzeschakelaar) alleen in JPEG schiet en dat er bij de processing dan een verzachting plaatsvindt op dat wat op huidskleur lijkt, in combinatie met gezichtsherkenning.

Al die automatische standen willen nog wel eens voor ongewenste bijwerkingen zorgen. Mijn voorkeur gaat uit naar schieten in A-stand of M-stand (afhankelijk van omstandigheden, uitlichting, externe lichtmeter gebruiken of niet, wel of niet flitsen), in RAW en dan in de nabewerking eventueel de huid verzachten.
Groeten,
Edwin

flickr

Topic Starter
rkraats
Berichten: 10
Lid geworden op: di 07 jan 2014, 20:19
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Diafragma keuze of portretstand

Bericht door rkraats »

Ik bedoelde inderdaad de portretstand die je via de draaiknop kunt kiezen. Mijn voorkeur gaat ook uit naar diafragma keuze. Ik vroeg mij alleen af hoe de huid dan mooier kon worden. Dit staat in de handleiding. Ik denk dat Cyrus hier gelijk in heeft en er verzachting van de huid plaatsvind.
Plaats reactie

Terug naar “Spiegelreflex”