Foto's, timelaps and video.

Ongerubriceerde harde zaken

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Foto's, timelaps and video.

Bericht door Tobias »

Hoe start je zo'n topic?

Geïnspireerd door...kwam ik terecht op de site van de Dynamic Perception. Een hoofdrolspeler van deze site is Jay, een bevlogen techneut, programmer en fotograaf. Na veel timelaps opnames en video's gezien te hebben kon ik er niet meer omheen. Deze tool moest ik hebben! Compleet kopen met alles er op en er aan, de invoerrechten, accijns enz.. Dat werd een dure grap. Zeker als er ook een d4 of d800 (ben ik nog niet uit) op je verlanglijst staat

Het grote woord werd DIY (do it yourself). Zo is de speurtocht begonnen naar onderdelen, aanschaf van soldeerstation, specifiek gereedschap enz..

Ome Huib is weer eens in het diepe gesprongen zonder 8-) Gelukkig had ik 40 jaar terug voor het laatst een soldeerbout gebruikt, wel kennis van programmeertaal en een niet te onderschatten optimisme. Met deze zelfoverschatting ben ik vaak een ervaring rijker geworden en een illusie armer. Met zo'n karakter moet je leren leven :lachuh:

Aan de hand van internet was de eerste stap de aanschaf van een Igus rail met slede, die ik heb voorzien van een paar niet gebruikte manfrotto snelkoppelingsplaten (woordwaarde 10), zodat het hele gebeuren op de nieuw aangeschafte Manfrotto videohead kon worden geplaatst.

Afbeelding

Voor het zover was moest ik eerst aan een stuk aluminiumplaat van 6mm dik zien te komen (tja gamma leuk voor een slecht weekend klussen) wat ik uiteindelijk in een shop in Groningen op kop kon tikken. De beste man heeft een stuk afgeknipt van 150mm x220mm en de rest van de strook heb ik bewerkt met de deboupeerzaag.

Huisvlijt
Afbeelding

Voor alles op de vidoehead stond , het Kirk ballhead de camera kon dragen is er nog het nodige water door de rivier gegaan. 3/8 schroefdraad bracht een ware zoektocht, draad tappen, juiste diameter boor enz..

Waar kan je een timing pulley en tandriem kopen. Uiteindelijk in Bleiswijk een bedrijf gevonden . Zo kon de volgende stap..

Afbeelding

De twee geleiders die je bovenstaand zie is een eigen idee omdat ik nergens zo iets kon vinden. Bij Conrad vier kogellagers gezocht en overmaat ringen. M5 draad getapt en de hele boel draait.

Servo motor, Gearmotor, transmissie motor blablabla. Dan ook nog het juiste toerental en genoeg frictie om in verticale stand camera en schield niet naar beneden te laten zakken. Weer was Conrad mijn grote vriend het werd een transmissie motor met een verhouding van 1:600 9 toeren per minuut 12v/dc

Afbeelding

Wat betreft de electronica was ik er snel uit. Arduino one een mini board dat met open source wordt aangestuurd. Als ouwe Linux noob sprak me dat wel aan. De taal is een vereenvoudigde versie met als onderliggende taal C. Niet echt rap maar wel effectief.

De kleine krachtpatser

Afbeelding

Om wat stof uit mijn inmiddels door leeftijd,drank, overspel en mislukte relaties aangetaste brein :lachuh: :wijn: :proost: te verdrijven wat lesmateriaal aangeschaft. Gelukkig had ik ook nog zoiets als elektriciteitsleer op de Fotovakschool gehad zodat ik niet als een soor koning eenoog door het land der blinde ..

Terug in de schoolbank
Afbeelding

Afbeelding

Natuurlijk moest er ook nog voeding komen voor op locatie. 8.8., 8.4, 9.5, 12, 16, 19, 24V geleverd door iets waar we nog steeds niet uit zijn of we er vanaf stammen.

De PowerGorilla
Afbeelding

Woensdagmiddag stond TNT voor de deur en werd het lang verwachtte pakketje uit de USA bezorgd. Niet meer dan weerstanden, trimpot, elco's en nog meer klein spul. Het avontuur kon beginnen. Dat werd lachen, huilen, ruzie met vrouw,hond en overburen maar uiteindelijk :duimop: Belangrijk als je een shield in elkaar wil solderen is een punt tip van 0.2mm voor het fijne werk en een beitelvormige tip van 0.8mm voor het wat grovere werk. Soldeerdraad max 0.5mm.

Het schield waar het allemaal om draait in elkaar gesoldeerd en bevestigd op de arduino. The great and wonderfull MX2 dollyshield :love:

Afbeelding

De software had ik al van te voren getest. Nou ja testen. Meer dan het uploaden naar de arduino was het niet. Wel belangrijk dat je de files die je gedownload hebt er een juiste directory stuctuur voor aanmaakt. Anders gaat het echt niet lukken. Alles staat heel duidelijk op de site van Dynamic Perception.

Camera op de slider
Afbeelding

Afbeelding

Verticaal werk ook :):
Afbeelding

Afbeelding

Nu bezig met alles te testen en ontdekken van de vele mogelijkheden. Teveel om even op te sommen.

Nu nog beslissen of het een D4 of D800 wordt. Denk de d800 omdat ik de camera hoofdzakelijk voor video aan gaat schaffen. Voor timekaps heb ik de d300 enz.,

Om je een indruk te geven wat er met een MX2 kan een timelaps serie. http://vimeo.com/20630455 het is slechts 1 voorbeeld.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door mikemix »

Gaaf, Huib !
Laat je je bevindingen hier weten ?
Met een dikke grijns gelezen trouwens :D

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door Tobias »

mikemix schreef:Gaaf, Huib !
Laat je je bevindingen hier weten ?
Met een dikke grijns gelezen trouwens :D
Gaaf dat je de humor oppikt.

Ga zeker een vervolg geven en ook resultaat want daar is het waar het om gaat.

Zwerf nu even aar het d800 topic. Zucht wat een een megapixel gedoe ineens zeg.

strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door strangeartefact »

:duimop:
Erg leuk, keep us posted hoor, heb wel in lichte mate interesse hiervoor, vooral dat timelapse.

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door Jolanda »

Leuke post, met plezier gelezen. Huisvlijt is erg leuk. Ben benieuwd naar de resultaten.

Bij mijn flickr-community zit ook iemand die dit soort 'dingen' zelf bouwt, o.a. een panoding. Hij zet dat aan en geheel automatisch worden dan x foto's gemaakt, al dan niet 360 graden. Zijn site: http://pano.waarts.eu/

Ik zag overeenkomst.

Jolanda
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door remoss »

Gaaf dat je dit kunt en nog gaver dat je het ook daadwerkelijk doet. Lijkt me een superproject en ben ook heel erg benieuwd naar de resultaten :z-ogen-uit:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door Melliw »

Als eens nagedacht over een carrière als columnist?
Gaaf! Ben er benieuwd. :duimop:
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

wim
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 08 feb 2012, 14:03
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door wim »

Wat je niet begrijpt moet je bewonderen. Ik bewonder je kunstwerk :):

RuudO
Berichten: 211
Lid geworden op: ma 22 mar 2010, 18:24
Favoriete camera merk: Yashica
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Den Haag
Contacteer:

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door RuudO »

Heel leuk geschreven stukje, en wat je in elkaar geklooid hebt, prachtig.
Ben heel benieuw naar de resultaten, ik blijf dit volgen.

Groet Ruud.

Topic Starter
Tobias
Berichten: 139
Lid geworden op: zo 01 mei 2011, 22:44
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Foto's, timelaps and video.

Bericht door Tobias »

Het bouwsel bevind zich in het eindstadium en de eerste testen zien er veelbelovend uit.

Nu de hardware oké is kan ik me meer gaan verdiepen in het techniek om een fatsoenlijke video te maken. Komen best veel nieuwe zaken bij, zoals editen, script, geluid, muziek enz..

Het onderstaande filmpje is afgewerkt premiere cs5.
Let niet al teveel op het muziekje wat het ook goed zou doen op een uitvaart :D:. Prozac doet niet altijd wat het beloofd. Het is gedownload van freemusic om niet te botsen met auteursrechten. Mijn volgende productie :huilen2: zal ik voorzien van beter geluid.

@jolanda Als ik de link volg dan blijkt dat de satserver niet werkt. Dat tijdelijk is al een paar weken.

Plaats reactie

Terug naar “Alle andere hardware zaken”