Nieuwe monitor: adviezen?

Ongerubriceerde harde zaken
Plaats reactie

Topic Starter
Emmanuel
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 20:22
Bewerk mijn foto's: Ja

Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door Emmanuel »

Hoi allemaal,

Sinds ik mijn nieuwe camera heb en de daarmee gemaakte fotos af en toe ook wel wat onder handen probeer te nemen, merk ik dat mijn oude 17" (niet breedbeeld) scherm eigenlijk gewoon te klein is geworden. Ik programmeer sinds kort ook af en toe wat en zelfs daarbij merk ik dat ik vaak om een groter scherm zit te wensen...

Nou zijn er een hele batterij aan (volgens mij) prima beeldschermen van 22" - 24" voor net onder de 200 euro te krijgen. Daarbij denk ik bijvoorbeeld aan de HP X23LED of de Iiyama Prolite B2409HDS-B1. Nu vraag ik me vooral af of er dingen zijn waar ik extra rekening mee kan/moet houden bij de aanschaf van een nieuw beeldscherm wat betreft het bewerken van fotos. Zijn bepaalde specificaties belangrijker dan normaal? Moet ik op de een of andere manier ook aan 'kleurechtheid' denken?

Verder vroeg ik me nog af of er serieus redenen zijn om wel of niet voor een LED scherm te kiezen (al dan niet edge-lit) of dat dat eigenlijk niets uitmaakt.

Alle tips zijn welkom, alvast bedankt!

MarileenK
Berichten: 23
Lid geworden op: zo 26 dec 2010, 16:56
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door MarileenK »

Los van je monitorkeuze kun je misschien ook denken aan het kalibreren van je monitor, als je dat al niet deed.
Hier in huis hebben wij allemaal een Iiyama monitor, maar verder niet specifiek gericht op fotobewerking. Van monitors weet ik verder ook niet zoveel :tevreden:

Succes met het uitzoeken van een nieuwe monitor!
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door Marco »

Emmanuel,

Ik zou me minder druk maken om wel of geen LED, maar kijken naar het soort paneel dat gebruikt is.
Oa. Dell en HP hebben enkele "goedkopere" modellen met PVA of IPS panelen. Deze zijn voor het bewerken van foto's (na calibratie) een stuk geschikter dan de goedkope TN panelen.
Met €200 zal je het niet reddden, maar ik zou wel overwegen een iets duurder scherm te kiezen, naarmate het scherm groter wordt, zal een slechtere kwaliteit eerder opvallen en de kans is groot dat je dan acheraf spijt krijgt van je keuze.

Meer hierover en een overzicht van de panelen per leverancier: http://www.pchardwarehelp.com/guides/lc ... -types.php
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...

KvP
Berichten: 255
Lid geworden op: zo 21 mar 2010, 12:30
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Asten
Contacteer:

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door KvP »

Eizo rules!!
Groeten Kees

Mijn motto: De compositie máákt de foto

Nikon D700 + Grip / Nikkor AF-S 14-24 G ED / Nikkor AF-S 24-120 F4 ED VRII / Nikkor AF-S 80-200 F2.8D IF-ED / SB800

Topic Starter
Emmanuel
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 20:22
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door Emmanuel »

@Marileen: Kalibreren heb ik nog nooit gedaan, dat is dus zeker iets dat ik nog zal gaan doen. De hoofdreden om een nieuw scherm te nemen blijft echter: ik heb gewoon meer ruimte nodig op m'n scherm.

@Marco: Super bedankt voor deze heads up! Hier wist ik dus niets van, en na het een en ander gelezen te hebben is er een wereld voor me open gegaan. Ik zal me nog meer inlezen voor ik een beslissing maak, maar ik ben erg blij met deze tip!

@KvP: Of ik geld heb voor een Eizo betwijfel ik :(. Begin nu wel te begrijpen waarom ze zoveel duurder zijn dan de 'concurrentie'.

Jolanda
Berichten: 1143
Lid geworden op: vr 24 jul 2009, 16:11
Favoriete camera merk: Nikon 1
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: In het gezellige Zuiden des lands

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door Jolanda »

Ik heb hier sedert een aantal maanden een HP2510i staan. Voldoet voor mij prima voor de fotobewerking.

Jolanda
Zoek altijd nog vriendjes voor op Facebook......

ArendV
Berichten: 80
Lid geworden op: di 02 nov 2010, 08:31
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Oosterhout (NB)
Contacteer:

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door ArendV »

Ik ben me ook aan het oriënteren voor een nieuw beeldscherm van 24 inch.
Ik zou inderdaad iets doorsparen en een paar honderd Euro meer uitgeven dan je nu gepland hebt.

Hier een test met een aantal interessante kandidaten
http://be.hardware.info/reviews/1859/hi ... jkingstest

En hier nog twee sites met monitor testen
http://www.prad.de/en/monitore/reviews.html
http://www.tftcentral.co.uk/reviews.htm
Groeten - Arend

It can be a trap of the photographer to think that his or her best pictures were the ones that were hardest to get. – Timothy Allen

Topic Starter
Emmanuel
Berichten: 19
Lid geworden op: ma 29 nov 2010, 20:22
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door Emmanuel »

Bedankt voor de extra info Arend. De test op hardware.info en een aantal reviews op tftcentral heb ik gisteravond tot in de kleine uurtjes nog zitten bekijken :).

Voorlopig heb ik een shortlist met 4 schermen:

Eizo EV2333W (450 Euro)
HP ZR24W (375 euro)
NEC ES231WMi (340 euro)
Dell U2311H (230 euro)

De HP is de enige 24", de andere drie zijn 23". Die ene inch minder maakt me verder niet veel uit. Wat me wel aantrekt in de HP is de resolutie van 1920x1200 ipv 1920x1080, wat de andere drie hebben. Extra pixels = minder scrollen en dat lijkt me wel lekker. De kleuren van de HP zouden na kalibratie ook dik in orde moeten zijn (moet ik wel of nog zo'n ding aanschaffen of er ergens eentje weten te lenen).

Verder valt de Dell natuurlijk heel erg op door z'n extreem lage prijs. Volgens de reviews lijkt het met de dingen die je daarvoor in zou moeten leveren erg mee te vallen.

Ik moet sowieso nog even sparen, maar orienteren kan geen kwaad lijkt me zo.

Als ik nog een goede kandidaat over het hoofd heb gezien nav die tests hoor ik het graag.

vvo
Berichten: 51
Lid geworden op: do 28 okt 2010, 09:17
Favoriete camera merk: D700
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nieuwe monitor: adviezen?

Bericht door vvo »

Ik heb de HP ZR24W (375 euro) ....voor 359 euro gekocht.

Hiervoor gebruikte ik 2x 22ich Iyama's. Nu dus 1x een 24. Mis een tweede scherm best wel ;)

De HP bevalt mij prima. Kalibreer deze met een datacolor spyder.
Ik doe er idd voornamelijk fotobewerking mee. De monitor ziet er mooi uit, het beeld net zo.
Nikon D700 :: Fuji X-E1 :: Panasonic LX3 :: Strobist (FBA) :: Mijn Youtube filmpjes
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere hardware zaken”