Analoog: hoe te scannen

Ongerubriceerde harde zaken
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Analoog: hoe te scannen

Bericht door Genster »

Ik hoop dat ik dit bericht in het juiste onderdeel heb geplaatst...
Ik heb op het forum al het e.e.a. voorbij zien komen, maar het is me niet duidelijk of ik beter een afgedrukte foto of een negatief kan scannen om een analoge foto te digitaliseren.
Ik heb een (oude) Scanjet 3670 en als het goed is (nog nooit geprobeerd) kan ik hier ook negatieven mee scannen. Wat is de beste aanpak?
En als ik de negatieven scan, kan dat dan gewoon met IrfanView of PSE of moet ik daar speciale (liefst freeware dan natuurlijk :): ) software voor hebben?
Wie helpt me even op weg?
Alvast bedankt,

Genster
Gegroet,
"Genster"

gjee
Berichten: 38
Lid geworden op: wo 24 nov 2010, 15:22
Favoriete camera merk: Pentax
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Bergen op Zoom

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door gjee »

Ikzelf scan mijn negatieven (als ik al scan) gewoon in de software van mijn Epson scanner, ik laat daarbij zo min mogelijk aanpassen aan het bestand (stofverwijdering staat echter altijd aan). Welke instelling voor jou het beste is is simpelweg een kwestie van proberen, proberen, proberen. Zodra het bestand gescand is laat ik het direct openen door Photoshop, daar zorg ik voor de laatste handmatige aanpassingen, dat zijn dezelfde handelingen die ik ook verricht op digitale foto's (niveau's, curven, saturatie e.d.).

Hoe nieuwer de negatieven zijn, hoe minder werk je er aan zult hebben in Photoshop (of vergelijkbaar).

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Melliw »

Ik gebruik NikonScan bij mij Nikon scanner.
Er zijn alternatieven maar niet gratis dat ik weet...
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Gebruikersavatar

Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Frederix »

Genster schreef:Ik hoop dat ik dit bericht in het juiste onderdeel heb geplaatst...
Ik heb op het forum al het e.e.a. voorbij zien komen, maar het is me niet duidelijk of ik beter een afgedrukte foto of een negatief kan scannen om een analoge foto te digitaliseren.
Ik heb een (oude) Scanjet 3670 en als het goed is (nog nooit geprobeerd) kan ik hier ook negatieven mee scannen. Wat is de beste aanpak?
En als ik de negatieven scan, kan dat dan gewoon met IrfanView of PSE of moet ik daar speciale (liefst freeware dan natuurlijk :): ) software voor hebben?
Wie helpt me even op weg?
Alvast bedankt,

Genster
Hoi Genster,

Om te beginnen zou ik nimmer een afgedrukte foto scannen. Immers bij het afdrukken van een negatief gaat er kwaliteit verloren, bij scannen van de afdruk nog een keer. Een scan rechtstreeks van het negatief geeft het beste resultaat, mits een goede scanner wordt gebruikt.

Bij een scanner zit software om de scanner te kunnen gebruiken. Zo gebruik ik voor mijn Nikon Coolscan de bijgeleverde software. Voor mijn Epson V500 (voor middenformaat negatieven) gebruik ik ook de bijgeleverde software. Ik open de scansoftware rechtstreeks in PS. (Bestand > Importeren en dan de juiste scanner kiezen) Na het sluiten van de scansoftware zijn de foto's direct in PS te bewerken.

Ik zet bij de scansoftware alles uit bv verscherpen e.d., alleen de digital ICE (digitaal stof en krasjes verwijderen) laat ik aan staan. Dat scheelt een hoop werk na het scannen. Corrigeren van kleur, verzadiging en contrast, doordrukken, tegenhouden e.d. doe ik in PS.

Ik hoop dat je hier een beetje mee op weg geholpen bent.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Genster »

Bedankt voor jullie reacties!
Hier kan ik zeker mee aan de slag, maar ik moet nog wel m'n eerste foto maken :lol:
Ik kan haast niet wachten :tevreden:
Groeten,

Genster
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Genster »

Bij de fotowinkel hoorde ik dat je normaal iets moet overbelichten bij een analoge camera, maar als je de negatieven gaat scannen is het blijkbaar beter om juist iets onder te belichten.
Ik weet niet of het waar is, maar deel de tip toch maar met jullie :)
Gegroet,
"Genster"

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Melliw »

In Principe staat de camera altijd op -0.3 stops dus dat klopt wel met mijn bevindingen.
Je kunt nu eenmaal meer informatie halen uit zwartere gedeelten dan uit wittere.
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Genster »

Melliw schreef:In Principe staat de camera altijd op -0.3 stops dus dat klopt wel met mijn bevindingen.
Je kunt nu eenmaal meer informatie halen uit zwartere gedeelten dan uit wittere.
O.k. thanks :duimop:
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Frederix
Berichten: 920
Lid geworden op: za 22 aug 2009, 17:16
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Frederix »

Melliw schreef:In Principe staat de camera altijd op -0.3 stops dus dat klopt wel met mijn bevindingen.
Je kunt nu eenmaal meer informatie halen uit zwartere gedeelten dan uit wittere.
Misschien gaat dat op voor digitaal fotograferen, maar bij negatieven moet er echt doortekening in de schaduwen aanwezig zijn. Negatieven moet je dan ook zo belichten dat je nog voldoende doortekening hebt in de schaduwpartijen. Ik zet mijn camera dan ook nooit op onderbelichten, tenzij ik een erg donker onderwerp fotografeer.
met een vriendelijke groet

Fred Oosterhuis

Fred Oosterhuis Photography (bedrijfswebsite)

Foto's van Fred (vrij werk)


Het belangrijkste onderdeel van een camera is en blijft de fotograaf zelf.
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Analoog: hoe te scannen

Bericht door Genster »

Frederix schreef:
Melliw schreef:In Principe staat de camera altijd op -0.3 stops dus dat klopt wel met mijn bevindingen.
Je kunt nu eenmaal meer informatie halen uit zwartere gedeelten dan uit wittere.
Misschien gaat dat op voor digitaal fotograferen, maar bij negatieven moet er echt doortekening in de schaduwen aanwezig zijn. Negatieven moet je dan ook zo belichten dat je nog voldoende doortekening hebt in de schaduwpartijen. Ik zet mijn camera dan ook nooit op onderbelichten, tenzij ik een erg donker onderwerp fotografeer.
Bedankt weer voor je reactie.
Gegroet,
"Genster"
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere hardware zaken”