sensor reiniging

Ongerubriceerde harde zaken

Topic Starter
Matthieu
ex-LC'er
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 15:38
Bewerk mijn foto's: Nee

sensor reiniging

Bericht door Matthieu »

Gisteren had ik een afspraak in Heumen bij chipclean
http://www.chipclean.nl/
Een bedrijfje dat camera's reinigt.
Sensor, camerahuis, matglas, spiegel en prisma , alles wordt gereinigd.
Ook heeft hij een test opstelling staan om de front-backfocus te controleren
en af te stellen.
Alles kwam ZEER professioneel en vakkundig over.
Verschillende malen worden er tussentijds testfoto's gemaakt en getoond waar nog vuil zit
en wordt er weer gereinigd. netzolang totdat alles picobello schoon is....

Na afloop zijn we de ooijpolder ingeweest en met een fikse wandeling heb ik mn camera
ook even uitgelaten :)

Voor mij een reden om over een maandje of 6 weer naar Nijmegen af te reizen.

Ze gaven me nog een goede tip mee....
Reinig je sensor NOOIT met een blaasbalg.
Je blaast met volle kracht omgevingslucht mee het camera huis in met nog meer stof
op de sensor (lucht bevat gemiddeld ca 70.000 stofdeeltjes per m3 )
Remedie is gewoon rust en snel je objectief wisselen eventueel je camerahuis even
afdekken met de body-dop..... dat alles op een windvrij plekje....

doe er je voordeel mee....

Wellicht eens met wat nikon mensen een foto-uitje naar heumen en
collectief alles even laten reinigen !

groet Matthieu
Nikon D3 + 24-70 + D80+MB80 + 18-135 + 16-85 VR + 70-300 VR + SB-600 + Lowepro Fastpack 350 + Manfrotto statieven

www.matthieuverhoeven.nl

kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
Gebruikersavatar

Marco
In memoriam ♰
Berichten: 3143
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 23:04
Favoriete camera merk: telkens iets anders
Bewerk mijn foto's: Nee
Contacteer:

Re: sensor reiniging

Bericht door Marco »

Niet alleen daarom, stof dat door je sensorreinigingsfunctie van je sensor is afgetrild blaas je vrolijk weer terug. Resultaat is nog meer stof op je sensor.

Voor noodgevallen neem ik tegenwoordig een Artic Butterfly mee op de vakantie's.
flickr

Dragging heavy cameras is so uncool...
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: sensor reiniging

Bericht door Arend-ho »

chipclean staat inderdaad wel goed bekend
het blaasbalgverhaal zal gerust kloppen maar als ik een "grof"vuiltje op de sensor heb zitten in een blaasbalg een betere uitkomst dan een dag afreizen naar....

mooi dat er tussentijds nog gekeken wordt of er stof zit en dan evt opnieuw gereinigd wordt.
Beverwijk doet dat volgens mij niet. althans ik heb ooit een keer buiten gestaan na een reiniging dat ik dacht..tja ik zie nog steeds vuil zitten op F11 en hoger.

mooie tip verder met ervaring !

Arend

Topic Starter
Matthieu
ex-LC'er
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 15:38
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: sensor reiniging

Bericht door Matthieu »

Arend-ho schreef:chipclean staat inderdaad wel goed bekend
het blaasbalgverhaal zal gerust kloppen maar als ik een "grof"vuiltje op de sensor heb zitten in een blaasbalg een betere uitkomst dan een dag afreizen naar....

mooi dat er tussentijds nog gekeken wordt of er stof zit en dan evt opnieuw gereinigd wordt.
Beverwijk doet dat volgens mij niet. althans ik heb ooit een keer buiten gestaan na een reiniging dat ik dacht..tja ik zie nog steeds vuil zitten op F11 en hoger.

mooie tip verder met ervaring !

Arend
Ik was zeer aangenaam verrast !
Erg vriendelijke man die heel veel jaren bij Philips heeft gewerkt en alles van
"clean rooms" en reinigen af weet....
Bij mij heeft hij een keer of 6 een test foto getoond en laten zien waar nog stof zat....
Enkele minuten later weer terug en weg....

Hij doet ook nog eens een test met een multi-shot....op 11 beelden per seconden
en dat 5 a 6 seconden lang zodat de spiegel bejhoorlijk werk moet verrichten.
Daarna laat hij weer een test foto zien en whaaaaa.....WEER stof....
Stof wordt vrijgemaakt in het camerahuis waarna de schoonmaak sesie weer opnieuw plaatsvind.
Dit wordt enkele malen zeer grondig gedaan en telkens weer een testfoto laten zien.....

Voor mij absolute reden om over 6 maanden weer te gaan :)
Nikon D3 + 24-70 + D80+MB80 + 18-135 + 16-85 VR + 70-300 VR + SB-600 + Lowepro Fastpack 350 + Manfrotto statieven

www.matthieuverhoeven.nl

kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: sensor reiniging

Bericht door Daniël »

Hmm, klinkt goed.
Mijn vader was ook al erg tevreden met chipclean.
Het is alleen zo ver voor mij. Net als Beverwijk. Die is toch al 70km.

Hoe zit het met lenzen verwisselen en voordat je de nieuwe erop zet even snel alles stof vrij maken met een blaasbalg. Is dat ook overdreven?

Sensor schoonblazen met blaasbalg nooit gedaan en te lezen ga ik het ook nooit doen

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: sensor reiniging

Bericht door Riemke »

Niet verkeerd Matthieu! Ik had al eens eerder van dit bedrijf gehoord. Heb je lang moeten wachten voor een afspraak?
En ter plekke? Hoe lang zijn ze ongeveer met je camera bezig? Als ik je ervaring zo lees is het in ieder geval wel de moeite waard een keer de tocht naar Heumen te maken.
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9124
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: sensor reiniging

Bericht door remoss »

Matthieu schreef:Voor mij absolute reden om over 6 maanden weer te gaan :)
Kan je niet gewoon heengaan als je weer stof ziet?
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: sensor reiniging

Bericht door a90 »

mm, ik vind met name het blaasbalg verhaal nogal sterk. Uiteraard heeft hij liever niet dat je dat doet, dan kun je helemaal om de week bij hem langs voor een sensor clean.

Hieronder mijn mening, het zal geen absolute waarheid zijn, maar wel hoe ik er mee omga.

Ik heb een blaaspeer en blaas vrolijk in het rond. Bij (zichtbare) stofjes ed. werkt het geweldig en is snel. Uiteraard zal het kloppen dat er 70.000 stofdeeltjes per m3 zijn maar dat is dan altijd al zo, ook als het objectief erop zit. En bovendien als je er stofdeeltjes inblaast dan blaas je die er met dezelfde vaart ook weer uit. Het is toch echt niet zo dat alle ingeblazen stofdeeltjes bij zichzelf denken, 'goh gezellig hier, ik blijf hier maar even'. De sensor is volgens mij niet statisch als deze niet wordt gebruikt en bovendien met een flinke bries uit de peer waait het meeste wel weer weg, ok al is er nog wat statische electriciteit achtergebleven

De blaaspeer werkt voor mij uitstekend bij grotere stof en vuil deltjes. Bij vastzittend vuil gebruik ik inderdaad wel een swabber en soms zelfs een paar achter elkaar als het nodig is.

Michael
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

Topic Starter
Matthieu
ex-LC'er
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 15:38
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: sensor reiniging

Bericht door Matthieu »

Riemke schreef:Niet verkeerd Matthieu! Ik had al eens eerder van dit bedrijf gehoord. Heb je lang moeten wachten voor een afspraak?
En ter plekke? Hoe lang zijn ze ongeveer met je camera bezig? Als ik je ervaring zo lees is het in ieder geval wel de moeite waard een keer de tocht naar Heumen te maken.
Ik had maandag al gebeld.....
Ik ad toen afgesproken om donderdag ochtend nog even te bellen
om voor vrijdag ochtend definitief af te spreken.
Zo gezged zo gedaan.
Vrijdag 10.00 uur had ik gepland en 09.45 was ik er.
Koffie thee alles is er...
Hij is ongeveer 30 - 45 minuten bezig geweest inclusief calibratie van
mn 24-70 en natuurlijk wat over en weer gebabbeld....

Kosten all in 50 euro.... calibratie deed hij er gewoon even bij ....

Echt de moeite waard :)
Nikon D3 + 24-70 + D80+MB80 + 18-135 + 16-85 VR + 70-300 VR + SB-600 + Lowepro Fastpack 350 + Manfrotto statieven

www.matthieuverhoeven.nl

kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart

Topic Starter
Matthieu
ex-LC'er
Berichten: 208
Lid geworden op: wo 12 mei 2010, 15:38
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: sensor reiniging

Bericht door Matthieu »

a90 schreef:mm, ik vind met name het blaasbalg verhaal nogal sterk. Uiteraard heeft hij liever niet dat je dat doet, dan kun je helemaal om de week bij hem langs voor een sensor clean.

Hieronder mijn mening, het zal geen absolute waarheid zijn, maar wel hoe ik er mee omga.

Ik heb een blaaspeer en blaas vrolijk in het rond. Bij (zichtbare) stofjes ed. werkt het geweldig en is snel. Uiteraard zal het kloppen dat er 70.000 stofdeeltjes per m3 zijn maar dat is dan altijd al zo, ook als het objectief erop zit. En bovendien als je er stofdeeltjes inblaast dan blaas je die er met dezelfde vaart ook weer uit. Het is toch echt niet zo dat alle ingeblazen stofdeeltjes bij zichzelf denken, 'goh gezellig hier, ik blijf hier maar even'. De sensor is volgens mij niet statisch als deze niet wordt gebruikt en bovendien met een flinke bries uit de peer waait het meeste wel weer weg, ok al is er nog wat statische electriciteit achtergebleven

De blaaspeer werkt voor mij uitstekend bij grotere stof en vuil deltjes. Bij vastzittend vuil gebruik ik inderdaad wel een swabber en soms zelfs een paar achter elkaar als het nodig is.

Michael
Het verhaal van de blaaspeer leek voor mij ook in eerste instantie ongeloofwaardig.
Proefje:..... zet eens een beamer of projector aan in een donkere ruimte
dan zie je hoeveel stof er ronddwarreld......die lucht blaas je dus ook je camera in
Zelfs het kleinste stofje kan zich hechten op de sensor...
De sensor kan wel degelijk statisch worden (droge lucht etc....)

Als je nu voorzichtig je objectief afneemt en direct het andere plaatst heb
je minimale luchtverplaatsing en derhalve minimale stoftoename (je camerahuis is schoon en blijft derhalve schoon)

Vergeet niet dat de ingeblazen stof met blaaspeer niet alleen op de sensor hoeft terug te keren maar ook op alle plekken in het camera huis achterblijft, ook op de spiegel.
Maak daarna maar eens enkele seconden een multi foto met 11 bld/sec. dan wordt de achtergebleven sto alsnog op de sensor verplaatst.....
Nikon D3 + 24-70 + D80+MB80 + 18-135 + 16-85 VR + 70-300 VR + SB-600 + Lowepro Fastpack 350 + Manfrotto statieven

www.matthieuverhoeven.nl

kijken doe je met je ogen, fotograferen met je hart
Plaats reactie

Terug naar “Alle andere hardware zaken”