Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Als je de foto's nergens anders kwijt kunt
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door gvdnberg »

In maart zijn we "in de boot genomen" en vanuit Amsterdam via de Faeroer eilanden (Torshavn) naar IJsland gevaren (Reykjavik). De terugreis verliep via de Orkney eilanden (Kirkwall). Het was een relatief klein cruiseschip, ongeveer 1200 gasten en 580 man personeel. Het schip was ook al wat ouder (1985) en het weer was ruig. Windkracht 7-8 met golven van 6-8 meter. Kortom een ruige mooie tocht, waarbij de zeeziekte aan ons voorbij is gegaan.
Hoogtepunt was zondagavond 6 maart, de enige avond in Reykjavik. We hoopten op Noorderlicht en die hoop werd ruimschoots beloond. We gingen op stap met IJslandse fotografen van de Arctic shot groepen hebben genoten:

1.
Afbeelding

2.
Afbeelding

3.
Afbeelding

Nadat het wonderlijke schouwspel zich een tijdlang aan ons vertoonde, veranderde de omstandigheden en volgde een Corona, alsof het noorderlicht-dek uiteen spat:
4.
Afbeelding

5.
Afbeelding

Hierna werd het verschijnsel minder, maar bleef toch duidelijk zichtbaar, tot de bewolking er voor schoof en het begon te sneeuwen:

6.
Afbeelding
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

Arthur Mol
Berichten: 481
Lid geworden op: za 25 jan 2014, 23:18
Favoriete camera merk: Die ik bij me heb..
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Rotterdam

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door Arthur Mol »

Prachtig Gert, een mooie wens is in vervulling gegaan lijkt me!
Corona? Was je er met een maansverduistering? Toeval of speciaal gepland zo?
En die groene sneeuw, heeft dit verschijnsel zoveel uitstraling dat de sneeuw groen kleurt?

Dit staat al jaren op m'n "to do" lijst, ik hoop dat het er ooit van zal komen. Jouw reportage heeft dat maar weer bevestigd, complimenten!
Sony RX10 MKIII + MKIV.
flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door remoss »

Zo Gert, kop jij er even een paar jaloers makende platen in, fraai hoor :duimop:

Blijft ook een prachtig natuurverschijnsel!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door gvdnberg »

Ik heb gewoon akelig veel mazzel gehad. Om echt te ontspannen waren Elise (mijn vrouw) en ik op een cruise schip gegaan om naar de Faeroer, IJsland en de Orkney eilanden te gaan. In het reisschema zaten twee dagen Reykjavik, dus hadden we een nacht de kans om het Noorderlicht te zien. En het gebeurde!!!
Op het schip waren ongeveer 250 mensen die met de rederij op excursie gingen naar het Noorderlicht. De rest heeft via internet bij IJslandse firma's een tripje geboekt en wij dus ook. De verwachting was goed, de bewolking moest wegblijven. En die mazzel hadden we!! De mannen van Arctic Shot, allen beroepsfotografen, hebben ons naar een mooie plek buiten Reykjavik gebracht en wij hadden nauwelijks last van de overstraling van de stad. Mooie stek, alleen toen de corona kwam was dat recht achter mij. Dus achterover laten vallen in de sneeuw en met 1 been van mijn statief op de grond het beste ervan hopen en afdrukken, tot 3 x toe.
Vervolgens thuis per foto ongeveer 45 minuten editen om de artefacten van de sterren op de corona foto's weg te krijgen, met het getoonde als resultaat. Je hoort mij niet klagen, het was erg mooi en indrukwekkend. Mooier nog dan in 2013 toen we met 6 man op de Lofoten waren voor 4 dagen en dus 3 nachten de kans hadden op Noorderlicht. Ook toen hadden we de eerste nacht geluk en hebben we de andere nachten geen Noorderlicht meer gezien.

Het is indrukwekkend, het voltrekt zich nagenoeg geruisloos en het beweegt, soms snel en soms langzamer. Je voelt je als mens een klein nietig schepsel in het grote omniversum. We genoten!! De foto's zijn wat intenser dan de werkelijkheid, maar dat heb ik tot nu toe bij alle Noorderlicht foto's gezien. De camera is gevoeliger dan ons oog.

Dank voor jullie belangstelling. Meer van hetzelfde staat op mijn Flickr site, album 2016 CMV Magellan Northern Light Cruise.

@Arthur: Noorderlicht is het makkelijkst te ervaren in de wintermaanden, natuurlijk boven een bepaalde breedtegraad, zodat IJsland, de Lofoten en Noord-Noorwegen, Zweden en Finland in dat gebied vallen. Als je naar IJsland of de Lofoten gaat, dan heb je relatief gunstig weer om buiten te zijn in de nachtelijke uren. In Finland is het dan veel kouder. We hadden zowel in de Lofoten als in IJsland temperaturen rond de 0 graden Celsius, terwijl het in dezelfde tijd in Finland toch zo'n 20 graden KOUDER was.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

Emmie
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 22:23
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Voorburg

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door Emmie »

Prachtige foto's Gert!!!! Noorderlicht staat ook zeker op mijn lijstje van to-do.....

Al moet ik eerlijk zeggen dat ik 1200 passagiers geen klein cruiseschip vind. Ik kom net weer van een expeditiecruise naar Spitsbergen af met slechts 110 passagiers aan boord. En windkracht 7-8 is ook nog niet echt veel. Vorig jaar had ik op deze zelfde reis naar Spitsbergen dagen met windkracht 10 / 11 en 12.......
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 578
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door gvdnberg »

Ja maar Emmie, je zegt het zelf al,jij was op een expeditie-cruise, dat heeft een totaal ander karakter. Als je bedenkt dat cruise schepen steeds maar groter worden, de grootste heeft accomodatie voor meer dan 5000 man, dan zul je mijn opmerking over slechts 1200 toch juist vinden.
Ik was verbaasd over het effect van 7-8 Beaufort, ook omdat ik meer nog niet heb ervaren op zee. De gasten aan boord van dit schip hadden een gemiddelde leeftijd die ver boven de pensioengerechtigde leeftijd was. Het rolstoel, rollator en wandelstok gehalte was zeer hoog. En dan is 7-8 Beaufort best heftig voor die mensen!

Ik zou graag naar Spitsbergen gaan op de manier die jij hebt ervaren, ook dat lijkt mij fantastisch!!!
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

Emmie
Berichten: 65
Lid geworden op: zo 17 jan 2016, 22:23
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Voorburg

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door Emmie »

Is ook heel erg aan te raden hoor!
Al was bij mij de leeftijd voor het grootste deel van de groep ook rond of boven de pensioen gerechtigde leeftijd......
Dat nemen we dan maar op de koop toe hè....

henkk
Berichten: 12
Lid geworden op: do 30 apr 2015, 23:19
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zuidwestrand Veluwe
Contacteer:

Re: Aurora Borealis op IJsland nabij Reykjavik

Bericht door henkk »

Prachtige foto's Gert. Inspirerend ook. En wat een geluk dat het die dag helder was!
Groet, Henk
Plaats reactie

Terug naar “Diversen”