scherp of onscherp

Hoe doe je het, waardoor komt het: vragen en antwoorden
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: scherp of onscherp

Bericht door ger k. »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Hierbij een foto met veel details. Bij mij uit C1 naar Flickr 2048x1253 en van Flickr origineel hierheen gezet.

Afbeelding

En deze van Flickr met 1600x979 hierheen:
Afbeelding

Je ziet dan, dat Firefox de foto verschaald bij foto 1 naar 1602x980, als je dan naar de top van de grote boom en de kleine boom kijkt zie ik bij mij dat het onrustiger is als op mijn PC in C1.
Maar, dat bij foto 2 die dus bij Flickr verschaald is slechter is.

Ik constateer dan, dat ik vanuit C1 met 2048 moet uploaden naar Flickr en van daaruit het in die grootte naar hier moet plaatsen. :positief:
Fotograferen is schrijven met licht.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: scherp of onscherp

Bericht door remoss »

Op fullscreen ziet de 1e foto er hier onrustiger uit dan de 2e. Als ik niet fullscreen kijk worden zijn ze beide wat onrustig, beide worden dan teruggeschaald.
Grappig effect is dat als ik het browserscherm steeds groter sleep de foto steeds wordt "herschaald", je ziet dan ook de kwaliteit variëren. Al ik telkens stop met slepen en daarna weer doorga, is de kwaliteit de ene keer net iets anders (beter/slechter) dan een andere keer. Die kwaliteit is denk ik afhankelijk van het raster van je beeldscherm en bij iedereen anders. Ik ben bang dat er geen eenduidig antwoord op is.

Als je een zeer grote foto op Flickr zet ben je ook nog afhankelijk van hoe goed Flickr terugschaald, je geeft het al aan, die maken online een aantal andere formaten voor je aan. Als je echt grip wilt hebben op kwaliteit moet je dat in eigen vingers houden en dus dát formaat op de PC klaarstomen wat niet meer door de browser wordt teruggeschaald.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: scherp of onscherp

Bericht door ger k. »

Kortom:
Uit je foto-bewerkingsprogramma de foto op ongeveer 2048px exporteren en daarna uploaden naar b.v. Flickr.
Van daaruit de foto uploaden ook in 2048 (origineel)via Firefox naar LightCatch.
Fotograferen is schrijven met licht.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: scherp of onscherp

Bericht door remoss »

Is een keuze. Niet iedereen heeft een 4k scherm. 2048px past hier niet geheel in het beschikbare forum ruimte en zal dan altijd geschaald gaan worden. Bij mensen met nog minder resolutie zal dit nog meer schaling zijn met altijd verlies van kwaliteit.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: scherp of onscherp

Bericht door ger k. »

Origineel 2048 px
FOTO 1.
Afbeelding

FOTO 2.
In Flickr teruggeschaald naar 1600px
Afbeelding

FOTO3.
In Flickr teruggeschaald naar 1024px
Afbeelding

Ik moet zeggen, dat de eerste foto van 2048px bij mij op het scherm goed is te zien. Klik op de foto dan zie je het verschil met Flickr.
In de tweede foto beginnen de artefacten al zichtbaar te worden.
De derde foto daar zie ik die wazige (artefacten) randen overal.
Fotograferen is schrijven met licht.
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: scherp of onscherp

Bericht door remoss »

De eerste wordt hier met het beeld op fullscreen teruggeschaald. De 2e en 3e niet.
De 2e foto (1600px) ziet er op mijn scherm het beste uit.

Wat ik me afvraag is of je Flickr wel moet laten terugschalen. Je hebt dan de kwaliteit niet in de hand. Als je een foto bijvoorbeeld op 1600px op je eigen PC perfect heb en die op Flickr zet, je de beste kwaliteit hebt. Als je die dan 1 op 1 op het forum plaatst op 1600px doet Flickr er niets meer mee en als het bij de kijker op het scherm past doet de browser er ook niets mee en kijk je altijd naar het origineel zoals je op je PC gemaakt hebt. Maar ik snap ook dat dat heel onhandig gaat worden als je ook hele grote fptp's op Flickr zet, wordt dan dubbel werk.

Nou ja, ik denk dat we het wel voldoende hebben uitgediept ;)
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Henri
Berichten: 497
Lid geworden op: za 03 okt 2009, 09:48
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Ridderkerk
Contacteer:

Re: scherp of onscherp

Bericht door Henri »

zomaar een aanvullend experimentje

ik plaats mijn foto's via lightroom in Flickr en dan worden ze omgezet naar Jpeg in dat proces

dit is een 9896x4637 pano in tiff via lightroom in Flickr gezet en met BB code op het forum

zien jullie op dit beeld ook nu dezelfde artefacten?

AfbeeldingSestri Levante pano 1.jpg by Henri van der Sluis, on Flickr

groetjes
Henri
Nikon & Canon camera's met glaswerk dat altijd beter kan maar waar ik best tevreden mee ben.

In the race for quality there is no finish line
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: scherp of onscherp

Bericht door remoss »

Als ik op fullscreen kijk gaat het redelijk goed. Als ik niet op fullscreen kijk dan zie ik wel wat meer artefacten. Je kunt het goed zien als je je browserscherm vanaf groot langzaam naar steeds kleiner sleept, de foto zie dan steeds veranderen.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: scherp of onscherp

Bericht door ger k. »

Allereerst wil wel aangeven, dat dit een erg mooie foto is.
Verder komt de foto bij mij op het scherm goed over en ook zoals René hiervoor omschrijft wat kleine veranderingen.
Als we nu weten, dat dit te zien is soms en we weten er ook de oorzaak van, dan laten we het hierbij voor wat dit thema betreft.

Iedereen hartelijk dank voor het meedenken en de inbreng. :positief:

:proost:
Fotograferen is schrijven met licht.

GeorgeF
Berichten: 347
Lid geworden op: di 01 sep 2009, 14:01

Re: scherp of onscherp

Bericht door GeorgeF »

Als ik het goed begrijp is het best moeilijk om een scherpe foto ook scherp op het forum te krijgen.
Heeft dit met de sensor van bepaalde camera merken en/of type camera te maken?
Of is het het fotobewerkingsprogramma?
Toen ik al die berichten las ging het mij duizelen en zag ik door de bomen het bos niet meer.
Moet ik eerlijk toegeven dat ik nog steeds geen ene moer snap van fotobewerking.

Groetjes van George
Gebruikersavatar

ger k.
Berichten: 1376
Lid geworden op: wo 30 dec 2009, 18:23
Favoriete camera merk: SONY A7RV
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Berg en Dal

Re: scherp of onscherp

Bericht door ger k. »

Zelden dat iemand zo open en eerlijk is.
Dat alleen al is een compliment waard !

Simpel gezegd, een foto is opgebouwd uit een aantal pixels Lengte x Breedte.
Als je hier naar het forum kijkt komen de foto's zo ongeveer op 1600 x 1060 pixels te staan.
Als je nu thuis op de pc een foto hebt met een nogal groot formaat en die wil je dan plaatsen op het forum wordt deze foto in pixels verkleind.
De vraag hier is nu hoe voorkom je kwaliteitsverlies van die foto en zie je op het forum wat je thuis ook ziet en anderen ook kunnen zien.
Conclusie is dat je de foto ongeveer in dezelfde grootte moet versturen, zodat deze niet verkleind wordt en er minder fraai op komt te staan.
Grofweg is dit wat hier gezegd is.
Fotograferen is schrijven met licht.
Plaats reactie

Terug naar “Fototechniek”