Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Één merk
Gebruikersavatar

dirkjanboon
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 07:40
Favoriete camera merk: NIKON
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door dirkjanboon »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

zelf ook een nex 3 van sony maakt mooie foto's toch blijf ik zelf de voorkeur aan een dslr te geven
the heart of my image is defined by the tool i desire to choose ;)

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Nu heeft mijn voorkeur de Sony A7 II met een Zeiss 24-70 F4 maar ik weet niet heel zeker of het budget deze aankoop toe laat. Nu zou ik ook bijv. een Sony A7 II met een 28-70 aan kunnen gaan schaffen maar ik twijfel of ik die 4mm ga missen. Op Flickr heb ik een fotopool opgezocht en de 28-70 foto's die ik vond waren ook erg mooi. Ik fotografeer vooral overdags en als ik avond fotografeer dan gebruik ik een statief en heb ik de lichtsterkte nodig. Daarbij kan de ISO op een A7 II best flink omhoog zonder al te veel ruis te zien.

Kortom, is de 28-70 een goede next best?
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr

rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door rocksoff »

Volgens mij heeft Marco een 28-70?
Je moet toch wat

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Ok, ik ben benieuwd naar de ervaringen. Ik kon er niet heel veel over vinden behalve de algemene reviews maar daar geloof ik niet zo in. Heb liever persoonlijke ervaringen.
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Cyrus »

Ik vind een vergelijk tussen de 28-70 kitlens en de 24-70 f/4 een kwestie van appels met peren vergelijken. Het prijsverschil is enorm, dus snap de afweging wel, maar hun ontwerp is compleet anders, evenals het gebruiksdoel.

De 24-70 schijnt soft in de hoeken zijn, maar na een dag schieten met die 24-70 zie ik dat niet terug in mijn foto's. Verder lees je in diverse reviews dat de vervorming sterk is aan beide kanten van het zoombereik. Dat herken ik wel, maar dit is inherent aan een zoom-objectief. Ik vond de vervorming prima te corrigeren, zonder zichtbaar scherpteverlies. Verder lees je opmerkingen over de kwaliteit van de onscherpte. De 24-70 heeft wat dat betreft een grillig karakter: in de ene situatie boterzacht bokeh en in de andere situatie duidelijk onrustiger. Verloop scherp / onscherp vond ik nergens tekort komen. Wat mij betreft een prima objectief.

De 28-70 kent een matige lichtsterkte en ook nog eens een verlopend diafragma, ik vind dat niet fijn werken. Dankzij die matige lichtsterkte lever je speelruimte in qua DOF - nou juist een argument om naar fullframe over te stappen. Weliswaar kun je bij de A7 de ISO flink opschroeven, maar dat vergroot niet je speelruimte qua DOF ;) Qua optische prestaties durf ik over de 28-70 geen uitspraken te doen, aangezien ik de 28-70 nog niet zelf heb kunnen testen.

Naar mijn idee zou je eerst moeten weten welke richting je op gaat. Wil je de A7 met een goede standaardzoom en verder niet te veel wisselen? Dan zou ik voor de 24-70 gaan. Wil je juist meer met klassiek MF-glas en/of de moderne FE-primes gaan werken en wil je daar standaardzoom bij, voor als je zo nu en dan met slechts de camera en 1 objectief op pad wil? Dan zou ik de 28-70 aanschaffen en het prijsverschil met de 24-70 in primes (of andere accessoires) investeren.
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door QWERTY »

Er is geen vergelijk te maken tussen de FE 28-70 en de FE 24-70, zoals reeds aangegeven is dit appels met peren vergelijken op het vlak van kwaliteit.

Als het beschikbare budget een issue zou kunnen zijn dan zou ik je willen adviseren om nog een tijdje je huidige camera te blijven gebruiken, door te sparen en dan pas tot aanschaf over te gaan.

Geen enkele camera is een crisis waard van het spaarvarken.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door rocksoff »

Het gaat volgens mij niet zo zeer om een vergelijk, maar om 2 objectieven met verschillende toepassingen.
Je moet toch wat
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door QWERTY »

Kom ik zeker uit een ei ...... beide zijn zoomobjectieven, de ene is aan de korte brandafstand 4 mm korter en qua lichtsterkte is de 28-70 in het groothoek bereik een halve stop lichtsterker en in het tele bereik een volle stop minder lichtsterk.

Moeten jullie mij toch echt eens uitleggen wat je met het ene objectief wel en met het andere objectief niet zou kunnen fotograferen?

Het enige onderscheid is kwaliteit.

Als je alleen binnen fotografeert, ergo interieurs dan zou die extra 4 mm een aanvulling kunnen zijn, hetzelfde geldt voor landschappen.

Echter met een beetje creativiteit vergroot je de effectiev beeldhoek door een panoramafoto te maken, heb je slechts 2 foto's voor nodig.

Heb je het gemis aan beeldhoek ruimschoots goedgemaakt.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door rocksoff »

Een ei hoort erbij! Als je een standaardzoom als meest gebruikte objectief zou willen, dan zou ik kiezen voor de 24-70. Als je er lichtsterke primes bij neemt en slechts af en toe een zoom gebruikt, dan is de 28-70 een goede keus.
Je moet toch wat

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Duidelijk heren! Bedankt voor het advies.

Ik denk dat ik er toch wel ga komen, en de 24-70 F4 is mijn eerste keus. Het wordt inderdaad mijn meeste gebruikte objectief. Ik zal misschien in de toekomst nog wat meer tele aan aan schaffen maar ik denk dat de 24-70 redelijk vast op de body komt te zitten :D
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr

rocksoff
Berichten: 752
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 22:10
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door rocksoff »

We zien graag de eerste resultaten!
Je moet toch wat
Plaats reactie

Terug naar “Systeem”