Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Één merk
Gebruikersavatar

ghermse
Berichten: 3
Lid geworden op: za 17 jan 2015, 03:42
Favoriete camera merk: Fujifilm X-T1
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door ghermse »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Ik ben in oktober vorige jaar afgestapt van de Canon 5D MII en MIII met al het nodige denkbare glaswerk.
Na mijn laatste fotoshoot in Afrika van 5.5 week was ik er wel klaar mee met al dat sleepwerk.

Had me al enige tijd georiënteerd wat er op de markt aan systeem camera's aangeboden werd. Maar uiteindelijk eind september de knop doorgehakt en al mijn spullen aangeboden op MP.
Das was binnen no time allemaal verkocht. Dus doen was de tijd aangebroken om een nieuwe set op te bouwen (te kopen).
Mijn keuze was gevallen op de Fuji X-T1 en op dat moment dat ik in oktober de body kocht zouden er nog wat high end objectieven beschikbaar moeten komen.

Fujifilm brengt dit jaar ook nog een mooie zoom objectief uit die aan jouw wens voldoet 300mm. Maar er zijn nu al erg mooie en fijne zoom objectieven beschikbaar.
Houdt er ook rekening mee dat je huidige body de zelfde verlengingsfactor heeft als bijvoorbeeld de X-T1 van Fuji.

Nu ik de set aan het opbouwen ben en al wat enige kleine shoots heb geschoten moet ik zeggen dat ik erg tevreden ben over de kwaliteit van de Fuji X-T1. Dit in zowel de standaard jpg als raw.
Nu heg ik altijd geleerd om foto's te maken die ik ik eigenlijk niet hoef na te bewerken of minimaal.

Kortom goed analyseren waar wat voor foto's je wilt maken. En daar je hardware op afstemmen. Ik had altijd wel mijn hardware mee, maar nu is alles A compacter en B veel besparing qua gewicht.
Heb er zelf nog geen dag spijt van dat ik deze keuze heb gemaakt. En ik moet de X-T1 ook nog goed verkennen en helemaal onder de knie krijgen.

Van de mensen die ik ken die zijn overgestapt van Fullframe naar Systeem pakken nu inderdaad sneller hun setje mee. Al is het maar om wat kiekjes te schieten.

Neem je tijd en probeer uit wat je op het oog hebt. En goed keus maken is altijd persoonlijk.... Maar als je je zelf maar goed de tijd geeft komt het goed.
Succes met je beslissing.
Greetz,
Gerard

FujiFilm X-T1 - VG-XT1 - Nissin i40 - MCEX-16 - XF23mm f/1.4 - XF10-24mm f/4.0 R OIS - XF56mm f/1.2 R - XF50-140mm f/2.8 R OIS WR en nog wachtend op XF16-55mm R WR

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Dank je wel voor je bijdrage. Ik heb besloten om voorlopig de stap nog niet te maken, simpelweg omdat ik nog steeds twijfel. Er is mij altijd geleerd dat ik het bij twijfel niet moet doen. Ik ben wel in de winkel geweest en heb zowel de A7 als de X-T1 in mijn handen gehad. De A7 is een mooie camera maar qua volume ga ik er niet op vooruit want met de Zeiss is hij nog net zo groot qua omvang dan de D7100 (althans het scheelt weinig). De X-T1 beviel daarentegen wel en zou ik nu de stap maken dan zou dat mijn keuze zijn.

Maar met de D7100 heb ik geen slechte set in handen, ik maak er mooie foto's mee (althans dat vind ik zelf :D) en met de grip er af en standaardzoom er op valt het best mee. Ik kan er het beste een kleine tas bij aanschaffen waar deze combi in past. Wellicht koop ik er in de toekomst een X-E1 met 18-55 bij voor het dagelijkse werk.
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar

blafwoef
Berichten: 115
Lid geworden op: do 13 feb 2014, 14:47
Favoriete camera merk: Die met een lens....
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door blafwoef »

Ik ben overgestapt van Nikon D3000 (APS-C) sensor naar de Sony A6000 (APS-C-sensor) en heb er nog geen seconde spijt van gehad:
Pro:
- Mogelijkheden van het toestel
- Handzaamheid
- Buidl quality is goed
- Snelheid van het toestel
Con:
-Accuduur is matig vergeleken bij de Nikon, maar daarom een extra accu erbij gekocht

Ik had hetzelfde als jij: Als ik ergens naar toe wilde, is die hele uitrusting meeslepen teveel en bij een standaard compact camera kun je niet genoeg om echt leuke foto's te maken. Vandaar deze keuze. De Alpha 7 van Sony is een full-frame, maar de D7100 is ook een APS-C, Ik persoonlijk vind de A6000 handzamer dan de A7, maar dat is puur persoonlijk. Ik stop hem nu zo in de tas en neem hem mee als ik naar het werk ga...

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Dit onderwerp heeft een tijdje stil gelegen voor mij maar de gedachte is altijd door mijn hoofd blijven spoken. Zeker na de testen die ik hier en op het Nikon forum heb gezien van Michael Damen met de A7 II was is onder de indruk en heeft me doen besluiten toch over te stappen. Aangezien ik het tele niet heel veel gebruik denk ik ook niet dat ik het ga missen en kies dus voor het bereik wat ik het meeste gebruik. Voor de Sony A7 II (want dat zou hem gaan worden) zou dat voor mij de 24-70 F4 zijn.

Dit betekend dat al mijn Nikon spullen in de verkoop gaan en ik een Sony A7 II met 24-70 F4 aan ga schaffen en wellicht in de toekomst nog wel een tele er bij maar dat zal wel een goedkopere oplossing worden daar ik deze te weinig gebruik.

Nu heb ik nog wel een paar vragen voor de Sony gebruikers.
- Kun je de A7 II bedienen op je iPhone? Ik las wel iets over een app maar het is me niet helemaal duidelijk. Het gaat mij vooral om avond fotografie, dan wil ik de sluitertijden en diafragma op mijn iPhone instellen en dan de foto maken.
- Hoe is jullie ervaring met de 24-70 F4?
- Welke verloopringen zijn er te krijgen om bijv. een tele van een ander merk te gebruiken?
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door mikemix »

Ik denk persoonlijk dat je daar geen spijt van gaat krijgen.

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Jij was de gene die me over de streep hebt getrokken ;-)

Al denk ik zelf dat jij met een kartonnen doos nog mooie foto's maakt maar jouw foto's straalden zoveel kwaliteit uit dat ik om was.
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door mikemix »

Haha, de beste camera is natuurlijk degene die je bij je hebt.
Wat je het beste kan doen is naar een fotozaak gaan en de vele goede tips die oa door Skippy zijn
gegeven mee laten wegen in je keuze. Maar ook vooral zeker even proberen/vasthouden.
Succes met je keuze.

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Ik ga volgende week even bij Peter (strangeartifact) langs om met zijn Sony te spelen. Ik ben al een aantal keren in de winkel geweest en vond de Sony A7 II en de Fuji XT-1 het fijnst, alleen bij de Fuji vond ik de knopjes te klein. De Sony/Zeiss combi voelde voor mij het beste aan maar was ook gelijk weer de duurste set die ik in gedachten had.

Je hebt gelijk, de fotograaf maakt de foto en de beste camera is inderdaad die je bij je hebt.

De keuze gaat wel goed komen :D
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Cyrus »

Niet geheel onbevooroordeeld kan ik je de A7 van harte aanbevelen. Dit is - voor mij - de camera die de Nikon Df had moeten zijn. Alles klopt voor mij: fullframe in een bijzonder handzaam formaat, prima ergonomie ondanks kleine afmetingen, de EVF biedt veel extra mogelijkheden en maakt MF heel makkelijk, intuïtieve bediening met veel zelf in te stellen custom-buttons en een uitstekende beeldkwaliteit. Zeker met het specifieke FE-glas, maar ook met mijn Nikkor Ai-S primes zijn de beelden uitstekend.

Je kunt voor de A7 zowat alle vattingen een adapter voor krijgen, zelfs voor de redelijk Contax C/Y en Konica AR vattingen. Voor de Fuji en MicroFourThirds idem, trouwens. De bediening met iPhone is redelijk basic maar kan meer dan wat Nikon aanbiedt. Mijn Nikon bedien ik dan ook met dSLRdashboard (Android), dat ook de A7 zou moeten kunnen aansturen. Dat heb ik echter nog niet kunnen testen.

Maar: zoals elk systeem kent ook de A7-reeks een paar nadelen, zoals de genoemde matige accuduur en prijzig glas. En als het licht matig is, lijkt de AF eerder moeite te krijgen dan de Nikon. In mijn fotografie geen belemmering (ik doe veel MF, ook bij nachtfoto's) maar ik vond het wel merkbaar. De Nikon stelt in zowat volledig donker nog snel en goed scherp (reguliere AF dan, in Liveview laat ook de Nikon het relatief snel afweten). Daarnaast is de glas-lijn nog niet zo uitgebreid als bij Fuji maar dat is een kwestie van tijd, als je Sony's eigen objectieven-roadmap mag geloven.

Tegenwoordig pak ik standaard de A7 mee, in plaats van de Nikon-set. Ik overweeg dan ook sterk om de digitale Nikon en AF-S glas de deur uit te doen. De analoge Nikon-camera's en de Ai-S primes zullen uiteraard wel blijven.
Groeten,
Edwin

flickr

Topic Starter
Madhouse
Berichten: 116
Lid geworden op: vr 17 okt 2014, 21:00
Favoriete camera merk: Sony
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Doesburg
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door Madhouse »

Bedankt voor je advies Edwin! Peter heeft ook al zijn digi Nikon spul de deur uitgedaan voor een Sony en zo zijn er velen. Allen die ik navraag over deze stap is positief en zou niet meer terug willen.

Ik wil starten met een A7 II en een Zeiss 24-70 F4 en een klein tasje waar de camera prima in past. Ik wilde daarnaast heel graag de stal naar Full Frame maken en net wat jij zegt klopt bij deze camera alles en is redelijk handzaam.

Fuji en Olympus zijn nog niet het veld uit geslagen hoor, de Fuji XT-1 met 16-55 of Olympus EM met een 18-55 zijn nog een optie. Maar ik neig na diversen bezoekjes aan diversen camera winkels nog steeds het meest naar de Sony.

Voor de accuzuur neem ik wel een extra accu er bij en de AF heb ik al wat meer over gehoord maar dat schijnt bij de A7 II al een stuk beter te zijn t.o.v. de eerdere A7.
Sony A7 II + Zeiss 24-70 F4 - Zie mijn foto's op Flickr
Gebruikersavatar

dirkjanboon
Berichten: 18
Lid geworden op: wo 17 jun 2015, 07:40
Favoriete camera merk: NIKON
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Een mirrorless camera of toch mijn D7100?

Bericht door dirkjanboon »

zelf ook een nex 3 van sony maakt mooie foto's toch blijf ik zelf de voorkeur aan een dslr te geven
the heart of my image is defined by the tool i desire to choose ;)
Plaats reactie

Terug naar “Systeem”