Panasonic GH3, verslag van testdag

Sensoren met vaste verhouding
Plaats reactie

Topic Starter
wim
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 08 feb 2012, 14:03
Bewerk mijn foto's: Ja

Panasonic GH3, verslag van testdag

Bericht door wim »

Panasonic brengt een nieuwe systeem camera uit, de GH3.

Ter gelegenheid hiervan werd door Focus en Panasonic een testdag georganiseerd en ik werd hiervoor uitgenodigd. Bij dit verslag en beelden moet ik nadrukkelijk zeggen dat het gaat om het niet definitieve eindproduct en software, dus eigenlijk is er sprake van versie 0.5. De definitieve versie ligt op 30 november in de winkel.
In het pand van Focus was de testdag georganiseerd. Ik heb geen professionele test gedaan en verwacht op die manier ook geen verslag, maar zie het als een uitgebreide gebruikerservaring. Ik ga niet uitgebreid in op alle specificaties van de GH3, die zijn op de site van Panasonic wel te vinden. Een paar dingen wil ik wel noemen:
• een 16,05-megapixel Live MOS-sensor en Venus Engine beeldprocessor
• snelle auto focus, cropfactor 2x, magnesium body, Oled screen en Oled zoeker
• video opnames op 1080 50p full HD AVCHD met 28 mbps
• iso bereik van 200-12800 en uit te breiden naar 125-25600
• licht van gewicht (body 550 gram incl accu) en een nieuwe grip
• Wifi om direct te zenden naar PC, printer, tablet, TV
• een app voor op de smartphone om te bedienen

Na kennismaking met Focus en Panasonic maakten we ook kennis met elkaar. Veel filmers en gelukkig ook wat fotografen. Logisch, want de filmfunctie is wel heel nadrukkelijk aanwezig in deze camera. We begonnen met het invullen van een uitgebreide vragenlijst over onze verwachtingen van deze camera. Nu was mijn verwachting vooral kleiner en lichter en snelle autofocus. Zou dit een waardige vervanger van mijn zware Nikon apparatuur kunnen zijn, waar ik soms moeite mee heb na mijn auto ongeluk?

Vervolgens kregen we camera in handen, zonder accu en kaartje om de eerste feel and look indruk te krijgen. De mijne had het nieuwe 12-35 objectief er op zitten. Mijn verwachting van kleiner en lichter kwam maar deels uit. Ik had de indruk van formaat spiegelreflex en iets lichter.

Afbeelding
(even snel gemaakt met mijn iphone)

Als ik deze vergelijk met mijn Nikon met de 28-70 AFS is hij wel bijna een kilo lichter, maar niet veel kleiner. Mijn buurman had een Nikon 3100 bij zich en daarvan was de body zelfs kleiner. Aan de hand hiervan vulden we het tweede deel van de vragenlijst in, mijn scores waren iets lager dan de verwachtingen.
Eindelijk kregen we een volle accu en kaartje. Middels een presentatie kregen we inzicht in de belangrijkste en nieuwe funkties van de camera. Maar het menu zit makkelijk en logisch in elkaar en was ook snel uitgevonden waar de belangrijkste functies zaten. Mijn ervaring met de LX3 zal hierbij geholpen hebben.

Een goed verzorgde lunch gaf tevens de gelegenheid om allerlei verschillende objectieven er op te zetten en allerlei andere assescoires. Ik heb direct een grip eronder gezet, waarbij mijn gevoel werd versterkt dat qua grootte een vergelijking met mijn huidige apparatuur ontstond, maar wel iets lichter. Gespeeld met een 8 mm, een teleobjectief waarbij ik het idee kreeg dat ik dat wel langer zou kunnen volhouden dan met mijn 80-200 AFS.
Na de lunch kregen we de praktijkopdrachten. Gebruik de verschillende digitale effect filters, de digitale zoom, opname met en zonder stabilisatiesysteem, lage en hoge iso, gebruik de iA mode, en maak een korte video clip.

Ondanks wat minder weer ging de club enthousiast aan de slag. Als "purist" dacht ik in eerste instantie niet digitale effecten en zoom te gaan gebruiken, in de praktijk werd er wel mee gewerkt. Als je in Raw en Jpeg opslaat, zie je op de Jpeg het effect en de Raw blijft origineel opgeslagen.
1 zo uit de camera
Afbeelding
2 zo uit de camera
Afbeelding
3 met een effect filter, zo uit de camera
Afbeelding
4 met een effect filter, zo uit de camera
Afbeelding

Eigenlijk was ik best wel verbaasd over de snelheid van de autofocus, de resultaten, de bediening en de helderheid van scherm en zoeker. En het was gezellig om eens met filmers te praten over mogelijkheden en met de fotografen over wat ze er mee wilden doen en hun verwachtingen. Een van de filmers zei dat hij misschien wel ging fotograferen en ik had het tegenovergestelde: misschien ga ik wel filmpjes maken.
Weer terug werd het laatste deel van de vragenlijst ingevuld en kregen we een A3 formaat print mee van een van de eigen opnames. Een geslaagde dag, gezellig en leerzaam. Het geheugenkaartje mochten we meenemen om thuis op de eigen pc nog eens terug te kijken en te vergelijken met foto's van eigen apparatuur. ( zie voor andere reacties https://www.facebook.com/#!/focusmagazine)

En nu ben ik een dag thuis en wat is nu mijn eigen conclusie?
Ik heb een dag gespeeld met een prachtige camera. Het nieuwste van het nieuwste, nog niet eens in de winkel. Ik heb me laten overtuigen door de autofocus. Snel, ook binnen en ook in het donker tijdens de presentatie. Weinig ruis. Bijna 2 uur buiten gelopen in een motregentje, kan de camera hebben. Ik werd niet moe van het dragen. Af en toe ruzie met het uitgeklapte schermpje met de draagriem. Prima objectieven, camera ligt fijn in de hand, menu is makkelijk, als de app er is (wel al voor android) zal ik dat zeker gaan toepassen, enthousiast over het Oled-scherm en -zoeker.
Maar zocht ik dit nu als vervanger van mijn Nikon body's en glas? Qua gewicht wel, qua grootte niet. Eerlijk is eerlijk, een dagje zo spelen met zo'n leuke camera, daar hou je wel een hebberig gevoel aan over. Maar ik weet het nog niet. Ik denk dat ik een dagje Hong Kong makkelijker volhoud met de GH3, maar qua grootte zal de camera net zo opvallen als de Nikon. Eigenlijk zoek ik formaat X100, maar dan net zo goed als mijn dslr. Dat was deze niet. Gezien het prijskaartje wat hier aanhangt, betekent het een complete vernieuwing van mijn Nikon lijn en dat ga ik niet doen. Stiekum hou ik wel het gevoel over dat ik deze camera er wel bij wil hebben, maar of ik dat bespreekbaar kan maken met mijn echtgenote?

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Panasonic GH3, verslag van testdag

Bericht door Skippy »

Mooi verslag Wim waarvoor dank. Ik heb begrepen dat de reden van het grotere formaat is ingegeven door de noodzaak om de sensor te kunnen ventileren/koelen.
Met name van belang voor de videofilmers die ook al veelvuldig gebruik maakten van de GH2, in combinatie met speciale cine-objectieven.

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Panasonic GH3, verslag van testdag

Bericht door Skippy »

wim schreef:Eigenlijk zoek ik formaat X100, maar dan net zo goed als mijn dslr. Dat was deze niet. Gezien het prijskaartje wat hier aanhangt, betekent het een complete vernieuwing van mijn Nikon lijn en dat ga ik niet doen. Stiekum hou ik wel het gevoel over dat ik deze camera er wel bij wil hebben, maar of ik dat bespreekbaar kan maken met mijn echtgenote?
Wim, jij bent wellicht (net als ik) een potentiële klant voor de Fuji X-E1. Lees deze review maar eens http://www.luminous-landscape.com/revie ... view.shtml
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Panasonic GH3, verslag van testdag

Bericht door remoss »

Thx voor de uitgebreide review Wim :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
wim
Berichten: 57
Lid geworden op: wo 08 feb 2012, 14:03
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Panasonic GH3, verslag van testdag

Bericht door wim »

Skippy schreef:
wim schreef:Eigenlijk zoek ik formaat X100, maar dan net zo goed als mijn dslr. Dat was deze niet. Gezien het prijskaartje wat hier aanhangt, betekent het een complete vernieuwing van mijn Nikon lijn en dat ga ik niet doen. Stiekum hou ik wel het gevoel over dat ik deze camera er wel bij wil hebben, maar of ik dat bespreekbaar kan maken met mijn echtgenote?
Wim, jij bent wellicht (net als ik) een potentiële klant voor de Fuji X-E1. Lees deze review maar eens http://www.luminous-landscape.com/revie ... view.shtml

Dat is zeker interessant. Lijkt me wel wat met de 18 mm en de 60 mm. En de x100 ernaast. Mischien een idee voor Focus voor een testdag :):

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Panasonic GH3, verslag van testdag

Bericht door mikemix »

Dank voor het verslag.
Plaats reactie

Terug naar “Micro Four Third”