Panasonic GF1

Sensoren met vaste verhouding

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Panasonic GF1

Bericht door Skippy »

Tijd voor een draadje over deze interessante nieuwe camera.

Een nieuwe Micro Four Thirds die heel aardig "the best of both worlds" (compacte afmetingen, relatief grote sensor, verwisselbare lenzen) weet te combineren. En de mogelijkheid om m.b.v. adapters allerlei lenzen van andere merken (Leica M/R, Nikon, Olympus etc.) te kunnen gebruiken.

GF1 info Panasonic site;
[url_nv]http://panasonic.net/avc/lumix/systemca ... ories.html[/url_nv]

4/3 site met separate MFT-info
[url_nv]http://43rumors.com/category/micro-four-thirds/[/url_nv]

Dennis71
Berichten: 915
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 19:27
Favoriete camera merk: Contax
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Panasonic GF1

Bericht door Dennis71 »

Leuk, kan ik de 300mm aan hangen :mrgreen: . Ben benieuwd hoe dat zou staan en wat voorkwaliteit het zou opleveren.
Ik wil graag fotograaf worden!

www.dennisbeekelaar.com

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Panasonic GF1

Bericht door mikemix »

Zijn er al prijzen bekend?

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Lumix GF1

Bericht door mikemix »

Heb bovengemiddelde interesse in deze camera echter wil eerst zoveel
mogelijk info inwinnen wbt de GF1.
Wat mij aanspreekt is de mogelijkheid van het wisselen van objectieven (itt tot X1 van Leica) en
de mogelijkheid om via een convertor mijn huidige Leica-R objectieven te kunnen gebruiken.
Zo ook spreekt mij de losse elektronische opzet zoeker erg aan.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Lumix GF1

Bericht door remoss »

Draadje met een ander draadje over dezelfde camera samengevoegd. Thx, Michael voor het aanpassen van je bericht ;)

Meteen maar een Four Thirds forumdeel aangemaakt.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Lumix GF1

Bericht door mikemix »

remoss schreef:Draadje met een ander draadje over dezelfde camera samengevoegd. Thx, Michael voor het aanpassen van je bericht ;)
;)
remoss schreef:Meteen maar een Four Thirds forumdeel aangemaakt.
Goede zet, René.
Gebruikersavatar

Eelco
Berichten: 377
Lid geworden op: di 21 jul 2009, 18:44
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Lumix GF1

Bericht door Eelco »

:shock: :shock: Ik geloof dat ik Monique iets verkeerds heb laten zien... :roll: :roll: :muur: :muur:

:lol: :lol:

Groeten Eelco :D

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Lumix GF1

Bericht door Skippy »

Die GF1 is natuurlijk een retegaaf cameraatje. Héél leuk hebbeding, doe mij maar een rode, met een Novoflex F-mount adapter en dan mijn Nikon 50mm f1.2 erop :jaja:

Mikemix;
Je zou ook eens naar de Panasonic G(H)1 kunnen kijken ...
De G1 en GF1 hebben in tegenstelling tot de GH1 geen multi-aspect sensor zoals je dat gewend bent van je D-Lux4. Multi-aspect = bij schakelen tussen 3:2, 4:3, 16:9 en 1:1 blijft je beeldhoek
gelijk (ik hoop dat ik het goed verwoord ...).
De EVF van de GF1 heeft 202.000 pixels, de EVF van de G(H)1 heeft 1.440.000 pixels en is indrukwekkend groot voor zo'n camera, zie onder.

Afbeelding

Als je met Leica MF lenzen op zo'n camera gaat werken en wil scherpstellen met de EVF lijkt mij de G(H)1 ook te overwegen, de balans met zwaardere lenzen zal beter zijn en de G(H)1 heeft een
grotere handgrip.

Maar de G(H)1 is wel weer groter en zwaarder en minder cool om te zien dan de GF1. De GF1 weegt 285 gram, de G(H)1 ook nog maar 385 gram. Wat een genot moet dat zijn met een setje van 3 relatief kleine en lichte primes!

De G1 body is nu € 599 bij KE. De GH1 is helaas alleen verkrijgbaar met de 14-140mm kitlens, nu voor € 1.299 bij KE. Hij zakt dus al iets in prijs. De GF1 body is nu € 599 bij KE, met 14-45mm € 799 en met 20mm 1.7 € 899. Prijs LVF1 viewfinder weet ik niet.

Op het web zijn inmiddels reviews van de GF1 te vinden. Google maar op "GF1 review". Qua resultaten blijken de G1, GH1 en GF1 gewoon prima te zijn, als je met je LX3/D-Lux4 tevreden was zul je met deze modellen helemaal happy zijn. Ik denk net iets minder dan Nikon D90/D300 kwaliteit.

Ben benieuwd wie hier op het forum binnenkort een MFT-camera zal kopen :lol:

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Lumix GF1

Bericht door mikemix »

Zoals je weet mag ik een nieuwe D-Lux uitzoeken, heb vanmiddag gebeld met mijn leverancier (en overleg met mijn hofleverancier)
en mag het volledige bedrag van de D-Lux 4 ook als tegoed voor de GF1 gebruiken.

De Leica X1 is op papier fraai, qua bediening helemaal top naar mijn mening maar vind het jammer dat deze een vast objectief heeft en
wellicht wordt deze flink aan de prijs.
Die GF1 lijkt me echt wel wat en met inruil van de D-Lux blijft de "schade" redelijk beperkt.

Die andere Lumixen zijn mij te groot, die gaan het predicaat compact voorbij imo.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Lumix GF1

Bericht door mikemix »

D-90s schreef::shock: :shock: Ik geloof dat ik Monique iets verkeerds heb laten zien... :roll: :roll: :muur: :muur:

:lol: :lol:

Groeten Eelco :D
Hou je het netjes Eelco? 8-)
Plaats reactie

Terug naar “Micro Four Third”