Leica M6, objectief

Scherpstellen zonder overlap
Plaats reactie

Topic Starter
David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Leica M6, objectief

Bericht door David »

Goedemorgen,

Mijn oog is gevallen op een Leica M6 en nu ben ik aan het kijken een objectief wat ik er bij wil kopen. Het gaat tussen een 35mm of een 50mm.
Ik heb echter geen ervaring met Leica camera's en vraag me ten eerste af of er überhaupt objectieven zijn die ik absoluut niet moet kopen, moet ik bij Leica zelf blijven of kan ik ook naar Zeiss of Voigtländer kijken?

Ik wil er vooral portretten mee maken, dus ik twijfel nog tussen een 35mm of een 50mm, heeft iemand hier ervaring mee?

Alvast bedankt!

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M6, objectief

Bericht door mikemix »

Niet onbelangrijk, zeker bij Leica, wat wil je uitgeven?
Geen ervaring met Leica, wat verwacht je van een Leica M?
Het moet je passen.
Hou in de gaten dat er van de M6 verschillende versies zijn, ook in kwaliteit in materiaal gebruik en afwerking!
De M6 heeft het merk Leica mede van de ondergang gered en daarom werden er wel eens concessies gedaan m.b.t. productieprocessen en materiaal gebruik (minder of geen koper, maar zink!).

JohnMoeleker
Berichten: 322
Lid geworden op: wo 04 jan 2012, 20:48
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Leica M6, objectief

Bericht door JohnMoeleker »

De M6 TTL was wel een fijne camera, en je neemt eigenlijk vooral een Leica M voor de Leitz lenzen (vind ik).
De enige lens die ik niet zou nemen zou de Summarit 1,5 50mm zijn, omdat die wel erg weinig scherpte kent. Beroeps hadden die lens vroeger vaak voor de erg vriendelijke portretten (lees weinig retouche van rimpeltjes nodig). Ikzelf heb nooit vrienden kunnen worden met de Noctilux 1.0 50mm.
Momenteel gebruik ik een digitale Leica (de Monochrom) met een Summilux 1.4 35mm en dat vind ik erg fijn werken
Nikon D810, Sony RX1R II. 

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Leica M6, objectief

Bericht door Skippy »

Even out of the box, mag het ook digitaal en dan bijvoorbeeld een 2e hands Fuji X100 (de eerste versie)? Tweedehands voor weinig te koop en een hele fijne camera die me prima lijkt te passen bij jouw fotografie. Inspiratie? Link https://www.flickr.com/groups/1691085@N24/pool/

Topic Starter
David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M6, objectief

Bericht door David »

Bedankt voor de tips!

Michael, ik heb zo'n 1500 euro over voor een goede body met een 35 of 50mm. Ik zag dat de M6 vaak wordt genoemd als een ergonomische body, betaalbaar en ik vind hem ook wel heel mooi. Ik verwacht degelijkheid, een camera waar ik op kan vertrouwen en een camera met een karakter. Goed dat je zegt dat er verschillende modellen zijn!

Luc, ziet er heel goed uit inderdaad! Toch prefereer ik een analoge camera omdat ik verknocht ben aan portra, het voelt goed en het zit verweven met m'n manier van fotograferen. Misschien is zo'n X100 wel leuk om er bij te nemen, voor hoeveel gaat zo'n eerste versie ongeveer?

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Leica M6, objectief

Bericht door Skippy »

David, ik zie er een op MP voor € 350 http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =lr&pos=33

Overigens heeft Nik Color Efex een prima Portra emulatie ;-)

Topic Starter
David
Berichten: 1866
Lid geworden op: ma 26 apr 2010, 19:34
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Leica M6, objectief

Bericht door David »

Ha ja ik ga niet vals spelen he!!!
Gebruikersavatar

Frank B
Berichten: 72
Lid geworden op: vr 03 jul 2015, 11:35
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Leica M6, objectief

Bericht door Frank B »

Waarom niet een M4-P? Volledig mechanisch, geen batterij nodig, degelijk en goed betaalbaar. Heeft alle frames in zoeker van 28 mm tot en met 90 mm. Ik schat rond de €600 voor een goed exepmplaar. Voor een goede m6 zit je al snel op 1000,-. Geen lichtmeter maar dit is niet onoverkomelijk. Voor portretten (jouw stijl) zou ik niet gaan voor 35 maar voor de 50 summicron type IV (rond 1000), de 75 summarit 2.5 of de 90 elmarit 2.8 (allebei rond de 900) . Scherp stellen is wat lastiger met de 90 mm i.v.m. kleine kader in zoeker, een magnifier is dan snel nodig. Alternatief voor de 50 summicron kan zijn de fraaie Zeiss 50 1.5 ! , de zeiss 50 mm f2 vind ik persoonlijk wat te 'hard/scherp' voor portretten.

http://www.35mmc.com/30/07/2014/leica-m4-p/

ook de reacties zijn interessant om te lezen
Succes
Plaats reactie

Terug naar “Meetzoeker”