G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Van harde schijf tot MicroSD
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door QWERTY »

Na lang wikken en wegen eindelijk geïnvesteerd in apparatuur van G-Technology, nl.:

a. G-Safe 2TB

Afbeelding

Afbeelding

b. G-Speed Q 4TB

Afbeelding

Afbeelding

De G-Safe 2TB is direct aangesloten op mijn iMac via FireWire800, de G-Speed Q 4TB is via FireWire 800 aangsloten op de G-Safe 2TB.

De G-Safe 2TB heeft een hardwarematige RAID 1 configuratie en de tweede 2TB harddisk is dus een exacte kopie van van de eerste.

Dagelijks wordt er een "bootable" back-up gemaakt van de 2TB harddisk in mijn iMac naar de G-Safe 2TB, ik gebruik hier voor het programma Carbon Copy Cloner.

Time Machine wordt niet meer gebruikt.

Alle kritische bestanden (foto's, video's, documenten, etc.) worden opgeslagen op zowel de 2TB harddisk in mijn iMac als ook op de G-Speed Q 4TB.

De G-Speed Q 4TB is geconfiguurd als RAID 5.

Zoals het er nu uitziet ga ik nog een extra G-Speed Q 4TB aanschaffen die dan gebruikt gaat worden als back-up voor de eerste G-Speed Q 4TB.

Foto's video's, documenten, etc. worden dan alleen nog maar opgeslagen op de eerste G-Speed Q 4TB en automatisch "ge- back-upped" (is dit eigenlijk wel een nederlands woord?) naar de tweede G-Speed Q 4TB.

Het laatste wat rest is om mijn "work flow" tegen het licht te houden en waar mogelijk te verbeteren.

Maar dat is een discussie voor een ander draadje.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door Arend-ho »

Mooi, en geen half, werk Harrie..

Arend
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door QWERTY »

Arend-ho schreef:Mooi, en geen half, werk Harrie..

Arend
Als je met data-opslag half werk levert dan is er nog altijd het risico van data-verlies.

Ik kan mij geen data-verlies permitteren.

De investering zie ik als een verzekering met zelf gedicteerde polisvoorwaarden ;) .
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door mikemix »

Daar sluit ik me volledig bij aan.
Een investering die ik heb gereserveerd voor aankomend jaar.
Dank voor het delen Harrie. Visueel is het nog duidelijker als dat je me
via de telefoon hebt laten weten.
Gebruikersavatar

Ree
Berichten: 673
Lid geworden op: vr 09 okt 2009, 16:19

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door Ree »

Kijk dat ziet er goed uit.
Ik mis alleen de back-up "buitenshuis", of heb je daar een andere voorziening voor?

ALE
Berichten: 407
Lid geworden op: wo 21 okt 2009, 16:16
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door ALE »

QWERTY schreef:Ik kan mij geen data-verlies permitteren.
Helemaal mee eens Harry. Ik zit er ook zo in echter het noodlot heeft vorig jaar toegeslagen. Blikseminslag met als gevolg mijn Raid5 compleet aan gruzelementen. Alles kwijt, foto's vanaf de geboorte van mijn dochters, schooltijd, verjaardagen, vakanties, etc. :huilen2: Huis was te klein.

Nog een tip, die 2e RAID5 oplossing als back-up zou ik buiten je huis plaatsen. Misschien kun je die bij een familielid neerzetten waar je een VPN connectie naar opzet en welke dan bijv 's nachts automatisch alles overblaast. Zo heb je in ieder geval nog iets als er ongenodigde gasten langs komen, bliksem, brand o.i.d. Uiteraard hoop ik dat je al die ellende wordt bespaart maar je kan niet weten.
Just my $0,02


ALE

Btw, apparatuur was aangesloten op een Surge Protector van Belkin maar dat mocht niet baten
Nikon dSLR | Nikon lampjes | Een grote en een paar kleine Nikkor toeters | Mono- & Tripod
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door QWERTY »

Ree schreef:Kijk dat ziet er goed uit.
Ik mis alleen de back-up "buitenshuis", of heb je daar een andere voorziening voor?
Het systeem is nog niet compleet ...... de eerste lijn is gereed, de tweede lijn daar wordt nog aan gewerkt.

Voor de G-Safe schaf ik een wisselschijf aan om wekelijks een back-up extern te kunnen bewaren.

De extra RAID eenheid die nog aangeschaft gaat worden daar ben ik nog niet helemaal uit.

Het zou een RAID 1 of een RAID 5 systeem kunnen worden.

RAID 1 wordt dan een G-Safe 3TB + wisselschijf, de RAID 5 configuratie wordt dan een G-Speed Q 4TB.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door QWERTY »

ALE schreef:
QWERTY schreef:Ik kan mij geen data-verlies permitteren.
Helemaal mee eens Harry. Ik zit er ook zo in echter het noodlot heeft vorig jaar toegeslagen. Blikseminslag met als gevolg mijn Raid5 compleet aan gruzelementen. Alles kwijt, foto's vanaf de geboorte van mijn dochters, schooltijd, verjaardagen, vakanties, etc. :huilen2: Huis was te klein.

Nog een tip, die 2e RAID5 oplossing als back-up zou ik buiten je huis plaatsen. Misschien kun je die bij een familielid neerzetten waar je een VPN connectie naar opzet en welke dan bijv 's nachts automatisch alles overblaast. Zo heb je in ieder geval nog iets als er ongenodigde gasten langs komen, bliksem, brand o.i.d. Uiteraard hoop ik dat je al die ellende wordt bespaart maar je kan niet weten.
Just my $0,02


ALE

Btw, apparatuur was aangesloten op een Surge Protector van Belkin maar dat mocht niet baten
Dit is een zeer slecht bericht Arthur.

De externe opslag via VPN klinkt zeer interessant ..... ik ga mij daar eens nader in verdiepen.

Dat de Surge Protector van Belkin haar werk niet doet is ronduit slecht te noemen - je koopt dus een stukje schijnveiligheid.

Ik heb in mijn meterkast voor elke fase (3 stuks) een overspanningsbeveiliging geïnstalleerd als ook voor alle datalijnen en TV aansluiting.

Voor mijn PV installatie (zonnepanelen) is er ook een overspanningsbeveiliging opgenomen in mijn elektrische installatie.

Afgelopen Augustus was er tijdens een onweersbui een blikseminslag zo ongeveer naast ons huis en de overspanningsbeveiligingen hebben toen de achterliggende elektrische installatie en apparatuur goed beveiligd.

Na het resetten / testen van de overspanningsbeveiliging is de gehele elektrische installatie weer perfect beschermd.

Bij onze buren was er sprake van schade - beperkt, maar toch!
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door pbreev »

De G-Safe 2TB is direct aangesloten op mijn iMac via FireWire800, de G-Speed Q 4TB is via FireWire 800 aangsloten op de G-Safe 2TB.
Is doorlussen niet een extra potentieel risico ?
De G-Safe 2TB heeft een hardwarematige RAID 1 configuratie en de tweede 2TB harddisk is dus een exacte kopie van van de eerste.
Is leuk maar hoe is de "tweede" schijf herstelbaar als er één faalt? Tuurlijk heb je nog je 4TB backup maar toch... Is één van mijn ervaringen met RAID config's, de eerste die ik had moesten helemaal opnieuw worden opgebouwd. Dus eerst de resterende schijf "mounten" in een PC backup maken en een nieuwe RAID maken en terug kopiëren... niet echte mijn idee van een RAID.. en backup... geen idee hoe deze het doet (ergo just a brain farth).
Dagelijks wordt er een "bootable" back-up gemaakt van de 2TB harddisk in mijn iMac naar de G-Safe 2TB, ik gebruik hier voor het programma
bootable is leuk voor je OS, hoe goed borgt het je foto's en aanpassingen ? Lightroom heeft weinig op met bootable, die wil foto's, library en mogelijk xml's om weer dat voor te toveren wat je had...
Alle kritische bestanden (foto's, video's, documenten, etc.) worden opgeslagen op zowel de 2TB harddisk in mijn iMac als ook op de G-Speed Q 4TB.
Zie vorig. Indien consistent, OK.
De G-Speed Q 4TB is geconfiguurd als RAID 5.
Zie opmerking aangaande de RAID 1. I het herstelbaar en zo ja hoe ?
Zoals het er nu uitziet ga ik nog een extra G-Speed Q 4TB aanschaffen die dan gebruikt gaat worden als back-up voor de eerste G-Speed Q 4TB.
Leuk maar waar? Extern? Zie eerdere opmerkingen over dit.

Zomaar mijn ervaringen die ik met je wil delen. Misschien overbrugbaar maar ik wilde ze je in ieder geval voorleggen zodat jij jouw keuzes kan maken.
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Gebruikersavatar

Topic Starter
QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: G-Technology Raid 1 / Raid 5 configuratie

Bericht door QWERTY »

pbreev schreef:
De G-Safe 2TB is direct aangesloten op mijn iMac via FireWire800, de G-Speed Q 4TB is via FireWire 800 aangsloten op de G-Safe 2TB.
a. Is doorlussen niet een extra potentieel risico ?
De G-Safe 2TB heeft een hardwarematige RAID 1 configuratie en de tweede 2TB harddisk is dus een exacte kopie van van de eerste.
b. Is leuk maar hoe is de "tweede" schijf herstelbaar als er één faalt? Tuurlijk heb je nog je 4TB backup maar toch... Is één van mijn ervaringen met RAID config's, de eerste die ik had moesten helemaal opnieuw worden opgebouwd. Dus eerst de resterende schijf "mounten" in een PC backup maken en een nieuwe RAID maken en terug kopiëren... niet echte mijn idee van een RAID.. en backup... geen idee hoe deze het doet (ergo just a brain farth).
Dagelijks wordt er een "bootable" back-up gemaakt van de 2TB harddisk in mijn iMac naar de G-Safe 2TB, ik gebruik hier voor het programma
c. bootable is leuk voor je OS, hoe goed borgt het je foto's en aanpassingen ? Lightroom heeft weinig op met bootable, die wil foto's, library en mogelijk xml's om weer dat voor te toveren wat je had...
Alle kritische bestanden (foto's, video's, documenten, etc.) worden opgeslagen op zowel de 2TB harddisk in mijn iMac als ook op de G-Speed Q 4TB.
d. Zie vorig. Indien consistent, OK.
De G-Speed Q 4TB is geconfiguurd als RAID 5.
e. Zie opmerking aangaande de RAID 1. I het herstelbaar en zo ja hoe ?
Zoals het er nu uitziet ga ik nog een extra G-Speed Q 4TB aanschaffen die dan gebruikt gaat worden als back-up voor de eerste G-Speed Q 4TB.
f. Leuk maar waar? Extern? Zie eerdere opmerkingen over dit.

Zomaar mijn ervaringen die ik met je wil delen. Misschien overbrugbaar maar ik wilde ze je in ieder geval voorleggen zodat jij jouw keuzes kan maken.
Als eerste dank voor je reactie ..... dit maakt het voor mij mogelijk om het systeem te fine tunen / perfectioneren.

a. doorlussen is mijns inziens geen extra potentiëel risico ...... heb dit uitvoerig getest en ook de fabrikant bevestigt dat doorlussen geen enkel probleem is daar de FireWire 800 aansluitingen in de RAID configuraties voorzien van een eigen voeding met voldoende capaciteit.

b. als in de G-Safe 2TB een schijf faalt dan wordt deze vervangen door de "wisselschijf" (staat nog in back order) en wordt deze schijf automatisch opgebouwd.

c. ik heb dit geprobeerd met mijn oude iMac en als de "bootable" back-up is teruggeplaatst op de iMac werkt alles zoals het was, zo ook LightRoom 3 (en alle bijbehorende wijzigingen).

d. zie onder c.

e. indien er een schijf faalt in de G-Speed Q geconfigureerd als RAID 5 dan is de data nog beschikbaar (onbeschermd) en als de falende schijf wordt vervangen (ook hier staat een "wisselschijf" nog in back order) dan wordt e.e.a. weer opnieuw opgebouwd (beschermd).

f. ik twijfel op dit moment of ik daadwerkelijk een tweede G-Speed Q 4TB ga aanschaffen om de data op de eerste G-Speed Q 4TB te back-uppen. 4TB geconfigureerd als RAID 5 is netto 3TB ..... dit netto data volume kan ik ook back-uppen op een G-Safe 3TB. Om deze laatste unit (G-Speed Q of G-Safe) extern te plaatsen is op zich geen probleem ...... ik moet alleen bekennen dat ik niet weet hoe e.e.a. te realiseren / aan elkaar te knopen. Als je richtlijnen hebt van hoe dit moet / te realiseren is hoor ik dit graag.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Plaats reactie

Terug naar “Opslag”