G-Safe als backup

Van harde schijf tot MicroSD
Plaats reactie

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

G-Safe als backup

Bericht door Renik »

Na m'n recente hd crash ervaring waarbij gelukkig de files nog gered konden worden ben ik aan het kijken naar een wat grotere opslag capaciteit en backup.
Momenteel staan m'n foto's op de iMac, een backup op de TC en een tweede backup op een losse HD die offsite ligt. Dit lijkt me iig wel redelijk safe.

M'n andere files als series, films, muziek staan alleen op een losse HD gezien dit 1TB is en ik dit niet op de iMac kwijt kan/wil - deze crashte dus ook.
Inmiddels staat dit op een nieuwe 1TB portable HD als tijdelijke oplossing...

Na gekeken te hebben naar Drobo & verschillende Raid mogelijkheden kom ik op de G-Safe 2TB uit. Dit is dan Raid 1 en dus ''alleen'' mirrored maar lijkt voor mij een prima oplossing.
2TB per schijf moet voorlopig voldoende zijn en kan ik een derde schijf off-site houden. Wanneer ik dan een verse off-site backup wil, verwissel ik de 3e met de 2e schijf en wordt deze weer volledig gemirrored met de 'vaste' 1e schijf.

HET VRAAG GEDEELTE:

Momenteel heb ik 900GB aan series en wat films, 200GB aan foto's (maar snel groeiende), 100GB aan muziek en nog wat kleine overige docs.
1200GB dus met 800GB dan over - momenteel is 2x2TB het maximale leverbaar icm dit systeem. Aangezien er steeds grotere schijven komen en inde toekomst misschien ook SSD betaalbaar gaat worden vraag ik me af of dit de beste oplossing is met oog op uitbreiding in de toekomst?? Zou je in dit systeem ook 2x4TB kunnen stoppen zodra de schijven beschikbaar komen of gaat dit niet lukken?? Neem aan dat het alleen een behuizing is verder toch? De Drobo heeft meer slots en kan je dus verder uitbouwen maar werkt met Raid 5 en kan dan geen off-site backup hieruit trekken...

Aangezien het niet echt goedkope systemen zijn was ik benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft en wellicht wat advies??
Alvast bedankt!

BreKev
Berichten: 18
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 11:52
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: G-Safe als backup

Bericht door BreKev »

Kijk eens aan. Dit is interessant want ik ben zelf ook aan het kijken naar zo'n systeempje. Het gaat (zoals je al aangeeft) natuurlijk om dat je de boel nog een beetje kan uitbreiden. Mijn interesse gaat uit naar het volgende NAS systeem:
http://tweakers.net/pricewatch/170696/n ... l#tab:info
Hier kunnen 4 schijven in, genoeg mogelijkheid om uit te breiden dus. In tegenstelling tot die G-Safe hangt deze aan het netwerk. Het hoeft voor mij ook niet supersnel te zijn aangezien het alleen als backup dient. En de series, films en andere mediameuk valt via het netwerk met gemak te streamen. Dit systeem is al verkrijgbaar vanaf 240 euro. Misschien is dit ook wat voor jou.

Ik heb op het moment geen tijd om goed naar de verschillen te kijken want ik moet snel naar mijn werk, maar ik kijk er vanavond nog eens naar ;)
Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II
Gebruikersavatar

Arend-ho
Berichten: 1437
Lid geworden op: do 04 mar 2010, 14:57
Favoriete camera merk: Nokin - Opuslym
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Heerhugowaard

Re: G-Safe als backup

Bericht door Arend-ho »

ben wel benieuwd naar meer meningen van forumleden !
zit nog steeds naar een knap backup systeem te kijken
werk nu met synology nas systeem maar daar zit maar 1 schijf in
verder met losse HDD's.
import in lightroom maakt gelijk een backup op tweede portable hdd.
werkt op zich goed maar zit nog steeds met losse schijven en wil daar eigenlijk vanaf !
tenminste de 6 die ik nu heb + los NAS systeem.

Arend

BreKev
Berichten: 18
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 11:52
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: G-Safe als backup

Bericht door BreKev »

Druk druk druk, dus een beetje een late reactie weer.
Ik heb nog even zitten kijken en ben er uit. Ik koop binnenkort het volgende.
Netgear ReadyNAS NV+ RND4000 voor ongeveer 240 euro.
En 2x 2TB schijven rond de 80 euro per stuk.
Dan ben ik voor 400 euro klaar en heb ik 2 TB volledig gebackupped (of hoe je dat ook schrijft). Als het financieel wat beter gaat heb ik voor 80 euro meer zelfs 4 TB veilige dataopslag in raid5.
Nog even over de snelheid ten opzichte van de G-Safe. De ReadyNAS hangt natuurlijk aan het netwerk en mijn foto collectie blijft dus ook op mijn pc aanwezig om mee te werken.

Ik hoop dat er inderdaad ook nog meer mensen een mening laten horen, of eigen oplossingen. :)
Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II

Topic Starter
Renik
Berichten: 635
Lid geworden op: ma 19 apr 2010, 23:18
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: G-Safe als backup

Bericht door Renik »

Mooie setup zo idd!

Ben zelf uiteindelijk voor de G-Drive's gegaan ipv de Safe's (raid)
Had nog schijven liggen en dit was voor mij de meest logische opzet.
Het is een klein beetje extra werk maar veilig en flexibel.

Ik ben met tv-series nu ruim over de 1tb dus vandaar dat ik niet aan de 2tb schijven wilde vastzitten. En 2 van die monsters voor € 600,- gaat me echt te ver...
Heb nu 1x 2tb G-Drive als media schijf met een WD 2tb backup (dus ander merk, andere snelheid) die off-site ligt.
Dan heb ik de 1tb G-Drive als backup schijf voor TM, SuperDuper, iTunes en Aperture 3. Deze heeft een iOmega kloon (dus ander merk, andere snelheid) die ook off-site ligt.

TM loopt elke avond en SuperDuper elk weekend.
Schijf is gepartitioneerd zodat TM niet alles opslurpt (voor mij is een aantal maanden historie meer dan zat)

Daarnaast heb ik ook een TC 1tb die ook een TM backup maakt, iTunes folder heeft en een AP3 vault.
Zo staan m'n foto's, muziek en belangrijkste documenten op de iMac, de TC en de 2 backup schijven waarvan er 1 off-site ligt...

Films en series staan op de 2 schijven.
Alles heeft een duidelijke naam/structuur en heeft weinig verzorging nodig. Had een topic gestart met de uitleg en opzet maar omdat alles weer veranderde en weinig tijd had, is dit nog niet ge-update (schaam)

BreKev
Berichten: 18
Lid geworden op: di 19 okt 2010, 11:52
Favoriete camera merk: Canon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Apeldoorn

Re: G-Safe als backup

Bericht door BreKev »

Zo zo, net bureau ;) Laat ik daar maar geen foto's van gaan plaatsen :P

Het idee wat ik eerst postte is ondertussen iets gewijzigd.
Ik heb ondertussen het volgende systeem besteld:
HP Proliant microserver N36l
Afbeelding
Hier komen 3x 2TB schijven in die in RAID 5 gaan draaien.

Meer info als ik de boel binnen heb en draaiende heb. :) Voor de geïnteresseerden hier een hardware review. Er is verder nog niet heel veel over dit ding te vinden, hij is vrij nieuw.
Canon EOS 7d - Canon EF 24-70mm f/2.8L USM - Canon EF 50mm f/1.8 II - Canon EF 70-200mm f/2.8L IS USM - Canon EF-S 10-22mm f/3.5-4.5 USM - Canon 430EX II
Plaats reactie

Terug naar “Opslag”