Curved sensor

Je leest wel eens wat, post het maar hier
Plaats reactie

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Curved sensor

Bericht door Skippy »

Sony leidt al jaren miljarden verlies maar dat heeft weinig invloed op de R&D budgetten.
Zie bijvoorbeeld dit veelbelovende verhaal over de ontwikkeling van een gebogen sensor.
Link http://m.digitaltrends.com/photography/ ... ty/#!Z0yMT
Als ik het goed begrijp betekent dit op vrij korte termijn het einde van de huidige complexe lensontwerpen.
Waarschijnlijk zal de opvolger van de Sony RX1 (full frame 35mm) al worden voorzien van deze nieuwe sensor.
Het objectief kan dan veel kleiner en goedkoper worden gemaakt met minstens dezelfde optische prestaties.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Curved sensor

Bericht door mikemix »

Mooie ontwikkeling, die hout snijdt.
Volgens mij is de relatie met Nikon ook nog steeds warm te noemen, ben benieuwd hoe dit gaat uitpakken.
De gebogen bouw tackelt natuurlijk veel optische problemen die je nu met een rechte sensor wel houdt.

Topic Starter
Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Curved sensor

Bericht door Skippy »

Wellicht was de Ricoh GXR zijn tijd vooruit en gaan we bij de opvolger van de camera met verwisselbare objectieven de richting op van modulaire sensor/objectiefcombinaties.
De body en objectieven kunnen dan aanmerkelijk kleiner en lichter gemaakt worden. Voordeel voor de fabrikanten, iedereen moet nieuwe spullen kopen ...
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Curved sensor

Bericht door remoss »

Zeker een goede ontwikkeling en zo logisch dat je je afvraagt dat er niet eerder aan gedacht is, maar dat zal vast wel. De techniek is waarschijnlijk nu pas zo ver dat het uit te voeren is.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Curved sensor

Bericht door mikemix »

Precies, sinds de uitvinding van het oog is het ontwerp bekend :wink:
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Curved sensor

Bericht door Cyrus »

Ik vermoed dat men eerst de mirrorless-technologie wilde doorontwikkelen, met name de huidige generatie prima EVFs. Zo'n gebogen sensor vraagt immers meer ruimte in het camera-huis, dus wellicht paste het allemaal niet in een conventionele SLR, zonder deze onnodig lomp vorm te geven?

In ieder geval een interessante ontwikkeling. Ik ben benieuwd waar dit toe gaat leiden.
Groeten,
Edwin

flickr
Plaats reactie

Terug naar “Nieuwtjes”