Viewfinder

Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Viewfinder

Bericht door Genster »

Ik vraag me af of je op een Nikon Coolpix A de ( dure ) origine viewfinder moet gebruiken of dat je deze ook kan vervangen door bijvoorbeeld een minder dure Ricoh GV-2 ( http://www.daandansen.nl/index.php?rout ... ct_id=1749.
Ik ben bij Foto Verschoore geweest, maar dan kon men het me niet vertellen. Iemand op LC die dit weet?
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

QWERTY
Berichten: 1322
Lid geworden op: do 25 mar 2010, 01:13
Favoriete camera merk: Sony A7Mk3
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: 51o54’ N / 4o34’ O

Re: Viewfinder

Bericht door QWERTY »

Genster schreef:Ik vraag me af of je op een Nikon Coolpix A de ( dure ) origine viewfinder moet gebruiken of dat je deze ook kan vervangen door bijvoorbeeld een minder dure Ricoh GV-2 ( http://www.daandansen.nl/index.php?rout ... ct_id=1749.
Ik ben bij Foto Verschoore geweest, maar dan kon men het me niet vertellen. Iemand op LC die dit weet?
Lachwekkend deze niet aanwezige 'deskundigheid" bij de zogenaamde fotovakhandel (dozenschuivers is een betre benaming).

Even terug naar de vraag ....... elke optische opsteekzoeker is te gebruiken op een Nikon Coolpix A - alleen even opletten dat de brandpuntafstand van de zoeker overeenkomt met die van de camera (gecoorigeerd - cropfactor o.i.d. :denkna: ).

Voigtlaender levert hele mooie opsteeekzokers voor een redelijke prijs.
Hou je veilig,

Harrie "H" Gerritz
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Viewfinder

Bericht door Genster »

QWERTY schreef:
Genster schreef:Ik vraag me af of je op een Nikon Coolpix A de ( dure ) origine viewfinder moet gebruiken of dat je deze ook kan vervangen door bijvoorbeeld een minder dure Ricoh GV-2 ( http://www.daandansen.nl/index.php?rout ... ct_id=1749.
Ik ben bij Foto Verschoore geweest, maar dan kon men het me niet vertellen. Iemand op LC die dit weet?
Lachwekkend deze niet aanwezige 'deskundigheid" bij de zogenaamde fotovakhandel (dozenschuivers is een betre benaming).

Even terug naar de vraag ....... elke optische opsteekzoeker is te gebruiken op een Nikon Coolpix A - alleen even opletten dat de brandpuntafstand van de zoeker overeenkomt met die van de camera (gecoorigeerd - cropfactor o.i.d. :denkna: ).

Voigtlaender levert hele mooie opsteeekzokers voor een redelijke prijs.
Thanks!
Jammer dat ik mijn GV-1 voor een prikkie heb weggedaan :huilen2:

De Coolpix A lijkt me wel een goede camera, maar ik vind de prijs voor de zoeker (te) hoog...
Ik blijf ook maar twijfelen tussen de Ricoh GR (hier -nog- nergens te koop), de Nikon Coolpix A (kan ik CNX2 blijven gebruiken) en de Fuji X100S :denkna:
Als ik ooit eens tegen een goedkope viewfinder aanloop wil ik misschien wel een A kopen en anders moet moet de Ricoh GXR misschien nog maar een keer mee op vakantie :):
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Viewfinder

Bericht door Cyrus »

Afgezien van de wat ongelukkig gekozen brandpuntsafstand is er niets mis met de Coolpix A. De Fuji X100s heeft een handiger brandpuntsafstand en inmiddels bewezen kwaliteit. Over de Ricoh GR kan ik niet oordelen, maar ik denk dat je daarmee ook een prima camera in handen hebt.

Los van mijn bovenstaande mening: ik zou het argument "CaptureNX kan er mee overweg" niet te zwaar laten wegen bij de keuze van een camera. Met je huidige Ricoh GXR kun je dit (zonder kunstgrepen) ook niet gebruiken. Daarnaast lijkt het er sterk op dat de steker er uit is: er is nog steeds geen ontwikkeling van een nieuwe versie; het enige dat nu nog gebeurt is het uitbrengen van patches zodat CaptureNX met de nieuwste Nikon-camera's overweg kan.
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Viewfinder

Bericht door Genster »

Zolang ik niet kan kiezen blijven de centjes in ieder geval in mijn zak Edwin :):
Ik zit ook aan een dslr te denken. Een D600 of D7100 (ook hier kan ik niet kiezen), maar mijn gewrichten worden er niet beter op dus ik vraag me af of slim zou zijn... Komt tijd, komt raad :):
Gegroet,
"Genster"
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Viewfinder

Bericht door Cyrus »

Een D600 of een D7100 is niet de grootste dSLR, maar desondanks flink zwaarder dan een Ricoh GXR, Coolpix A of Fuji X100s. Ken beide Nikons goed (D600 heb ik nu; de D7000 had ik - die is qua omvang vergelijkbaar met de D7100) en met een mooi lichtsterk zoomobjectief gaan gewicht en omvang snel omhoog - zeker i.c.m. de D600, want FX. Dat zul je dus eens uitgebreid dienen te testen, bij voorkeur met een lichtsterke UWA of tele.

Zou een Fuji X-M1 of Olympus OM-D wellicht meer geschikt voor jou zijn? Handzamer dan bovenstaande Nikons, maar met verwisselbare objectieven dus flexibiliteit en beide hebben een uitstekende beeldkwaliteit.

Wat betreft de keuze tussen D600 of D7100: beide camera's zullen je niet teleurstellen; beide zijn enorm goed, zeker gegeven de prijs. Het is echter een beetje appels met peren vergelijken. De D600 is fullframe camera, een D3s in een D7100 body; onverslaanbaar qua prijs/kwaliteit en bij de concurrentie moet je fors dieper in de buidel tasten om de D600 te evenaren. De D7100 is op dit moment het beste dat DX te bieden heeft. Met beide heb je gereedschap in handen waar je lang mee vooruit kunt. De vraag is dan ook - wat mij betreft - "FX" (dus D600) of "DX" (dus de D7100)? En niet wat de beste camera van deze twee is. Want ik denk dat je beider plussen en minnen wel tegen elkaar kan wegstrepen.

Nou, succes met de keuze.... :D
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Topic Starter
Genster
ex-LC'er
Berichten: 1803
Lid geworden op: ma 14 jun 2010, 16:53
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Viewfinder

Bericht door Genster »

Als ik foto's aan het maken ben heb ik het liefst een dslr in mijn handen, maar als ik door een stad wandel liever een compact :): Tja...
Gevoelsmatig is FF "beter" (en de D600 is momenteel goed qua prijs), maar voor bijvoorbeeld sport- en natuurfoto's is misschien de D7100 toch handiger. ik zal wel zien...
Bedankt voor je reacties Edwin.
Gegroet,
"Genster"
Plaats reactie

Terug naar “Toebehoren en accessoires”