Geotagger


Topic Starter
Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Geotagger

Bericht door Riemke »

Ik zocht op de site van wissen.de een tweedehands prijs van een objectief en kwam een Bluetooth Geotagger tegen. Iemand daar bekend mee ?

http://www.enjoyyourcamera.com/Sonstige ... c33076329e

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Geotagger

Bericht door veneboer »

Hoi Riemke,

Ben zeer geïnteresseerd omdat ik zelf n zo’n ding heb met een kabeltje op de aansluiting van de flitser. Werkt prima maar zit in de praktijk wel vaak in de weg en ik vind het ook lastig om m’n D700 met de GPS er op in mijn tas te doen. Dit lijkt een leuk alternatief te zijn maar ik vraag me af of het wel stevig vast zit. Als ik het filmpje zie en de foto van het apparaatje dan word het er in gedrukt. Het zit dus niet met schroefdraad vast en ik vraag me af of dat wel stevig genoeg is in de praktijk.

Ik weet niet of je ‘m aanschaft maar ik ben erg nieuwsgierig naar je bevindingen op dit punt.

Mvgr Rob Veneboer

Topic Starter
Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: Geotagger

Bericht door Riemke »

Hoi Rob,

Op dit moment heb ik eigenlijk geen behoefte aan zo'n ding, maar ik weet van een aantal mensen op het forum dat ze zo'n GPS unit op hun camera hebben. Marco (Yizu) had hem erop zitten tijdens de wandeling door Enkhuizen.
Het grote voordeel t.o.v. het "gewone"systeem lijkt me dat je flitsschoen bij deze vrij blijft.
Ik kwam het artikel, zoals gezegd toevallig tegen en het lijkt me een mooi dingetje voor de mensen die met GPS werken.
Ik ben niet zo'n wereldreiziger en weet meestal wel waar ik m'n foto's gemaakt heb :): Fotografisch geheugen heeft dat geloof ik :tevreden:

Over de stevigheid hoef je denk ik niet in te zitten. Hij wordt vastgedrukt in die 10-polige stekker en dat zit volgens mij wel goed vast.
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Geotagger

Bericht door Daniël »

Ook ik ben zo'n GP-1 gebruiker.

Er is ook een mogelijkheid dat je hem aan de draagriem kan hangen.
Dan heb je je flitsschoen gewoon vrij.

Deze met gewoon vast klikken is denk ik minder dan vast schroeven. Want als ik het schroef weet ik zeker dat die vast zit.

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Geotagger

Bericht door veneboer »

Omdat ik toch wel geïnteresseerd ben heb ik wat verder gezocht en kwam o.a. deze test tegen van wat volgens mij dezelfde GPS unit is met een ander merkstickertje er op.

http://www.pocketgpsworld.com/red-hen-b ... -a1037.php

Het valt me op dat ze hier ook al aangeven dat hij er gemakkelijk van de body valt en dat er niet voor niets een koordje aan zit om ‘m niet te verliezen. Tweede wat blijkt is dat hij altijd aan staat als hij op de camera zit. Dat vind ik nogal een nadeel omdat hij dan je batterij leegtrekt als je ‘m niet gebruikt. Op mijn huidige unit (met kabeltje) zit een knopje met de mogelijkheid om ‘m uit te zetten als je de camera ook uit zet. Het lijkt me niet handig om ‘m elke keer van de camera te moeten halen om ‘m uit te zetten.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Geotagger

Bericht door mikemix »

Ligt het aan mij ? Dat ik € 100,- voor zo'n kastje een beetje struikroven vind ?
Coördinaten kunnen de meeste "slimme" telefoons van tegenwoordig toch ook wel generen ?
In combi met pen en papier ? :tevreden:
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Geotagger

Bericht door Daniël »

Lijkt mij een hoop gedoe voor een plek terug te vinden.
Ik heb van Weef die Gp-1 overgenomen voor 125 geloof ik.
Heb er nog steeds geen spijt van.

Je ziet terug waar de foto is genomen en ook op welke hoogte.
Is bijvoorbeeld leuk (ja ik weet het Gadget) toen ik Oostenrijk was.
Maar bijvoorbeeld in Enkhuizen waren er veel genomen op 0 mtr NAP.

Natuurlijk zitten er toleranties in.

Is er dan Applicatie voor bij iPhone als je niet zo'n GP-1 of ander GPS apparaat wilt hebben?

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Geotagger

Bericht door mikemix »

Ik heb alleen wat aan een GPS als ik naar de kroeg ben geweest :D
Altijd handig je huis terug vinden.

Laat ik het zo zeggen, Enkhuizen vind ik het slechtste voorbeeld.
De serie van Arthur mee met een poolexpeditie, helemaal goed.

volgens mij word ik door Yizu tot de orde geroepen :D
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Geotagger

Bericht door Daniël »

:D:
mikemix schreef:Laat ik het zo zeggen, Enkhuizen vind ik het slechtste voorbeeld.
De serie van Arthur mee met een poolexpeditie, helemaal goed.
Helemaal mee eens.

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Geotagger

Bericht door veneboer »

Ik vind het wel handig dat je met de juiste programma’s direct kunt zien waar ze gemaakt zijn. Van het zomer in Schotland was het handig om terug te zoeken. Bovendien weet ik niet of over een aantal jaren mijn fotografisch geheugen nog steeds zo goed is dat ik weet waar ze gemaakt zijn. En mijn kinderen kunnen in de toekomst zo ook nog terugvinden waar de foto’s gemaakt zijn. In Flickr kun je bijvoorbeeld via een kaartje zien waar ie gemaakt is. Ik vind het in ieder geval in sommige situaties leuk. Of het altijd nuttig is, is natuurlijk een hele discussie over te voeren. Ook niet iedereen heeft hier allemaal een D3S nodig. Toch kan een D3S heel leuk zijn :tevreden:

Zou me niet verbazen wanneer in de toekomst GPS een standaard feature word op SLR. Dat is typisch zoiets wat niet echt heel erg nodig is maar wat een fabrikant wel kan gebruiken als verkoopargument.
Plaats reactie

Terug naar “Toebehoren en accessoires”