Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Variabel brandpunt? Geen punt
Plaats reactie

Topic Starter
malidi
Berichten: 235
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 15:28

Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door malidi »

Hallo dames en heren fotografen.

Ik ben benieuwd wat jullie keus zou zijn?
Voor op de D700, een 24-70mm kopen. Of voor ongeveer het zelfde geld drie mooie primes.
Dan denk ik aan de volgende objectieven: de nieuwe Nikon 28mm F!.8 afs. De Nikon 50mm F1.4 afs.
Als laatste voor portretten de nieuwe Nikon 85mm F1.8 afs

Groet Dick

markk
Berichten: 196
Lid geworden op: zo 25 sep 2011, 17:51
Bewerk mijn foto's: Ja

Re: Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door markk »

Moeilijk.

Ik ben begonnen met primes. Stuk voor stuk. Scheelt de investering in 1x. Alleen daarna is toch die 24-70 er gekomen.

Primes zijn super maar altijd alles meenemen en altijd maar lensen wisselen is ook niet alles. Aan de andere kant als ik gewoon de ruimte en de tijd heb dan geef ik toch de voorkeur aan primes. Zo heb ik laatst een bruiloft gedaan en veel met een afd 135 f2.0 gewerkt ipv de afs 70-200 f2.8. Ook vind ik het altijd leuk om alleen met 1 compacte prime op pad te gaan. Bijv. de body met een 35 of 50mm prime erop. Ook erg goed voor je skills. Zoomen maakt je vaak lui.

Overigens zou ik 4 primes overwegen tov een 24-70. Nl. een 24mm / 35mm / 50mm / 85mm.
35mm vind ik op fullframe echt een superleuk brandpunt en dat mis je dat. 50mm is een must-have default en 85 is prima portretlens en met 24mm heb je al een behoorlijke groothoek.
28mm is het m.i. net niet. Net te veel groothoek tov een 35 maar ook niet zo breed dat je er echte leuke groothoek foto's mee kan nemen.

Nog een overweging: Als je voor primes gaat kun je ook de wat oudere af-d varianten nemen. Vaak te vinden als occasion als je geduld hebt. Scheelt weer geld. En mocht die 24-70 er dan toch komen en raak je de primes niet meer aan verkoop je ze gewoon weer voor nagenoeg dezelfde prijs. Denk aan:
afd 24 f2.8
afd 35 f2.0
afd 50 f1.8 of afd 50 f1.4
afd 85 f1.8 of afd 85 f1.4


Mark.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door mikemix »

Dick, je vergeet het allerbelangrijkste: wat ga je het primair voor gebruiken ?

Die 24-70 is allround erg goed maar soms veel te groot en zwaar.

veneboer
Berichten: 186
Lid geworden op: wo 25 aug 2010, 14:09
Favoriete camera merk: Sony Nex
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Nederland

Re: Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door veneboer »

Moeilijke keuze. Zelf had ik de combi D700 + 24-70 en ik was meer dan tevreden met de optische kwaliteiten van de 24-70. Terecht is de opmerking dat de 24-70 wel een grote en zware lens is. Niet alleen op de body zelf maar ook om mee te nemen. (daarom ben ik o.a. overgestapt) Nu is een prime lichter qua gewicht en kleiner op de body maar niet kleiner om mee te nemen. Je zult immers meerdere primes mee moeten nemen voor een overeenkomend bereik. Die nemen ook plek in (en gewicht) in je foto tas.

Voor mij zouden voordelen zijn van d 24-70 t.o.v. primes:

- Gemak (zoom, groot bereik voorhanden zonder te hoeven wisselen).
- 1 lens i.p.v. 3 mee te nemen.
- Optisch vergelijkbaar met primes.
- 1 filterdiameter voor hele bereik (bij Primes verschillende diameters, daardoor verloopringen of meerdere filters nodig)

Nadelen

- Minder lichtsterk / Minder DOF mogelijk dan bij primes
- Sterk mechanische lens (middelste deel schuift uit; kwetsbaarder)
- Zwaar en grote lens. (voel voor het gemak eens wat een D700 + MBD10 + 24-70 weegt)

Ongetwijfeld zal niet iedereen het met mij eens zijn dat de 24-70 optisch vergelijkbaar is met primes maar ik denk zelf dat de 24-70 niet tot weinig onderdoet voor primes. Ik denk dat het ook sterk afhangt van wat je er mee gaat doen. Wanneer je veel met situaties zit waarin wisselen van objectief lastiger is zou mijn voorkeur uitgaan naar de 24-70. Wanneer dit niet uitmaakt zou je ook voor primes kunnen gaan. Elk voordeel heb ook z'n nadeel zoals Johan zei

Zelf was ik zeer tevreden over het trio 14-24, 24-70 en 70-200. Dat is echter wel een kostbaar setje en vooral ook zwaar om mee te nemen.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door mikemix »

Voor reportages en/of feesten/bruiloften is de 24-70 B&B.
Ik kan uit eigen ervaring dit alleen maar onderstrepen.
Geen twijfel. Top.

toch als reis set, zeker met stedentrips vind ik de combi echt veel te groot.
Dan kan je doen wat de meeste hier doen, een compacte digi/analoog
erbij/naast.

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door Skippy »

Alternatief; Nikon 24-120mm f4.

Topic Starter
malidi
Berichten: 235
Lid geworden op: za 09 jan 2010, 15:28

Nikon 24-70mm 2.8 of drie mooie primes

Bericht door malidi »

Heren bedank tot zo ver voor de tips.
Skip, aan de de Nikon 24-120 mm F4 heb ik ook zitten denken.
Niet de kwaliteit van de 24-70mm, maar het objectief komt heel behoorlijk uit diversen reviews.
Ik ben er nog niet helemaal uit wat of welke objectieven er binnenkort aangeschaft worden.
Nu lekker aan de slag met de 50mm 1.4 afs

Groet Dick
Plaats reactie

Terug naar “Zoom”