De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Een vaste lengte
Plaats reactie

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Marten »

Prachtig.
DE reportage lens waar we op zaten te wachten.
HET standaard 'straatobjectief'.

Nikon is goed bezig de laatste tijd.

Adviesprijs € 1.879

Afbeelding


Amsterdam, 15 september 2010 – Nikon kondigt vandaag een volledig nieuw NIKKOR-objectief met hoge lichtsterkte aan, de AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G. Met dit derde f/1.4 prime objectief dat in de afgelopen zes maanden is ontwikkeld, worden de creatieve mogelijkheden voor professionele fotografen over de hele wereld opnieuw uitgebreid.

Zurab Kiknadze, productmanager objectieven, accessoires en software bij Nikon Europe: "De AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G combineert een geweldig contrast en resolutie met fantastische prestaties bij weinig licht. In combinatie met de 24 mm f/1.4- en 85 mm f/1.4-objectieven die onlangs werden aangekondigd, onderstreept dit nieuwe objectief het continue streven van Nikon om fotografen het ultieme optische assortiment te bieden."

De bekroonde fotojournalist Kadir van Lohuizen van fotoagentschap NOOR was een van de eersten die over de nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G kon beschikken. Hij zei: "De 35 mm is voor velen van ons bij NOOR het standaard 'straatobjectief' en over deze nieuwe versie zijn we heel enthousiast. Dit snelle prime objectief stelt ons in staat opnamen van de hoogst mogelijke kwaliteit te maken onder vrijwel alle lichtomstandigheden. Hiermee zullen we onze documentaireprojecten beslist naar een nog hoger niveau kunnen tillen."

Lichtbeheersing
De AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G is ontwikkeld voor het maken van fantastische opnamen in alle situaties. Een volledig nieuw optisch ontwerp met tien elementen in zeven groepen (inclusief één asferisch glazen element) en een afgerond diafragma met negen lamellen stelt de fotograaf in staat om optimaal gebruik te maken van de geringe scherptediepte, waar objectieven met een diafragma van f/1.4 bekend om staan. Haarscherpe details met vloeiende bokeh-scheiding plaatsen uw onderwerp in de schijnwerpers en bieden een heel ander beeld dan foto's die zijn gemaakt met de professionele f/2.8 zoomobjectieven.

Ster in het donker
De manier waarop nachttaferelen worden weergegeven met de AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G doet denken aan legendarische objectieven als de Noct-NIKKOR. De optische samenstelling omvat een Nano Crystal-coating waarmee reflecties en onscherpte tot een minimum worden beperkt. Dit betekent dat dit objectief puntlichtbronnen en schaduwen met natuurlijke helderheid weergeeft, wat het bij uitstek geschikt maakt voor nachttaferelen en astrofotografie. Het snelle diafragma zorgt tevens voor een heldere zoeker en is bij uitstek geschikt voor het onderzoeken van het creatieve potentieel dat de kleine scherptediepte biedt voor kunstfotografen en fotojournalisten.

Door de wol geverfd
De AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G vormt een noeste en betrouwbare werker en is ontwikkeld om topprestaties te leveren, waar uw werk u ook brengt. De speciale Silent Wave Motor (SWM) zorgt voor een discrete maar nauwkeurige autofocus. Het objectief beschikt over een soepele overbrenging en een brede scherpstelring voor nauwkeurige handmatige scherpstelling tot op de minimum scherpstelafstand van 30 cm. De stevige magnesiumconstructie is voorzien van subtiele groeven die beetpakken met de linkerhand gemakkelijker maken en een rubberen vatting en afdichting voor de schakelaars, om stof en vocht buiten te houden. Met zijn gewicht van 600 gram doet dit objectief het uitstekend in combinatie met de FX-formaat DSLR's, zoals de D700- en D3-serie.

De AF-S NIKKOR 35mm f/1.4G is beschikbaar vanaf 19 november voor een adviesprijs van € 1.879. Het objectief wordt standaard geleverd met een speciaal ontworpen kap, de HB-59, en een zachte opbergtas.

Specificaties
Brandpuntsafstand 35 mm
Maximaal diafragma f/1.4
Minimaal diafragma f/16
Objectiefconstructie 10 elementen in 7 groepen (met 1 asferisch lens-element en Nano Crystal Coat)
Kortste scherpstelafstand 0,30 m
Diafragmalamellen 9 (afgerond)
Scherpstelling AF met ingebouwde SWM en handmatige scherpstelling
Maat voor filters/voorzetlenzen 67 mm
Diameter x lengte Circa 83 x 89,5 mm
Gewicht Circa 600 gram


Zie ook:

http://www.nikon.nl/nl_NL/products/prod ... ID=7736108

http://www.dpreview.com/news/1009/10091511nikon35mm.asp
groet,
Marten

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Melliw »

NAS...
I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Weef
Berichten: 871
Lid geworden op: di 19 mei 2009, 09:46
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Glasgow, Scotland

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Weef »

Duur... erg duur.....

Melliw
Berichten: 1137
Lid geworden op: wo 12 aug 2009, 01:03
Favoriete camera merk: Leica
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: IJsselmuiden
Contacteer:

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Melliw »

I believe that the greatest tool we have as photographer is our own 2 feet.

Topic Starter
Marten
Berichten: 338
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 15:35
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Marten »

Weef schreef:Duur... erg duur.....
Van de adviesprijs gaat na een half jaar zo,n 25% af.
Tegen april volgend jaar hoef je nog maar ca. € 1400 af te tikken.
groet,
Marten

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door mikemix »

Precies.
Veelbelovend en goed bezig bij Nikon.
Wel opmerkelijk zo net voor de Photokina.
"It operates with smooth gearing and has a broad focus ring for fine manual focus accuracy down to the minimum focusing distance of 30cm."
30cm, fraai.

Zonnekapje:
Afbeelding

Riemke
Berichten: 1013
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 18:17
Favoriete camera merk: Nikon
Locatie: Heerhugowaard
Contacteer:

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Riemke »

Prachtig objectief! Ik kan me voorstellen dat reportagefotografen staan te jubelen. Nou maar hopen dat de SWM ook van goede kwaliteit is.
Ik hou het nog maar op de 35 mm f2.0 AF-D. Geen last van NAS :D

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Skippy »

Zo zeg, toch wel een indrukwekkende lijn nieuwe objectieven geïntroduceerd de laatste tijd. Dit lijkt me een geweldig objectief. Wat blijft er nog over? Een nieuwe 20mm en 135mm? Voor de 180mm zie ik op de een of andere manier niet snel een opvolger komen, te kleine markt vrees ik de profs kopen toch wel een 200mm.

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door Skippy »

mikemix schreef:Precies.
Veelbelovend en goed bezig bij Nikon.
Zonnekapje:
Afbeelding
Hé, vreemde (tulp)vorm. Ik had eerder een recht-toe-rechtaan zonnekap verwacht voor een prime. Wel lekker compact.

mikemix
Berichten: 6936
Lid geworden op: do 20 aug 2009, 00:55
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: De nieuwe AF-S NIKKOR 35 mm f/1.4G

Bericht door mikemix »

Skippy schreef:Hé, vreemde (tulp)vorm. Ik had eerder een recht-toe-rechtaan zonnekap verwacht voor een prime. Wel lekker compact.
Als de nieuwe AF-S 85/1.4 ?
Deze lijkt me wel functioneel en oogt wel ok.
Plaats reactie

Terug naar “Vast brandpunt”