hoeveelheid ram voor win pc


Topic Starter
strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door strangeartefact »

Mensen, ik ben voornemens mijn pc te updaten. De core2duo 6600 draait nu al jaren zijn rondjes keurig oc'ed op 3gh met de 4gb aan ram, maar eea gaat steeds gedateerder aanvoelen. De nef's van de 12mp D90 kosten soms al moeite ;)

Ik heb op het oog een Core i5 4670k op een Asus z87 chipset moederbord. OS blijft Win7 voorlopig.
Mijn vraag is ga ik met 8b 1866 DDR3 Photoshop CC en LR en dat soort tools met plugins al fijn draaien? Of is 16gb een must voor fotobewerking.
Tevens zit een SSD niet in de planning.

Ben benieuwd naar ervaringen.

Alvast Bedankt!
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door Kroontje »

Persoonlijk zou ik een i7 erin zetten met 16gig ;)
Als je dan toch bezig bent.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door remoss »

Als je geheugen te kort komt wordt de harde schijf ruimte aangesproken (diskcache, swapfile ed)
En juist als je geen SSD schijf gebruikt wordt het juist dan langzamer. Dus neem veel geheugen. Als ik hier fiks aan het bewerken ben gebruikt het systeem zo'n 12 GB.
Mijn advies, neem 16 GB.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door pbreev »

Peter,

Om eerlijk te zijn heb ik mijn PC nog nooit meer dan 4 GB zien gebruiken. Ondanks dat ik 8 GB erin heb zitten. Met Lightroom niet en ook niet met Photoshop. Oh ja, that's a lie ... ik heb ooit eens 6 GB gezien als gebruik maar dat was met panoos naaien ...

Ik twijfel over de hoeveelheid RAM je nodig hebt ... :?:

Let us be convinced ... :grijnszon:

Gr Patrick

Lightroom version: 5.3 [938183]
Operating system: Windows 7 Ultimate Edition
Version: 6.1 [7601]
Application architecture: x64
System architecture: x64
Logical processor count: 4
Processor speed: 2,6 GHz
Built-in memory: 8191,0 MB
Real memory available to Lightroom: 8191,0 MB
Real memory used by Lightroom: 329,8 MB (4,0%)
Virtual memory used by Lightroom: 298,0 MB
Memory cache size: 172,0 MB
Maximum thread count used by Camera Raw: 4
System DPI setting: 96 DPI
Desktop composition enabled: Yes
Displays: 1) 1920x1080, 2) 1280x1024
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door remoss »

LR open + PS CS6 met een fiks aantal foto's met bewerkingen:

Afbeelding
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door Cyrus »

Als je een 32-bit Windows gebruikt, dan kan het OS max 3GB addresseren. Meer dan 3GB heeft dan dus geen zin. Advies is om naar een 64-bit Windows over te gaan als je overweegt uit te breiden naar 8GB of 16GB. Voir Mac en Linux geldt voorgaande niet: die OSsen hebben een andere manier van geheugenadressering én zijn standaard 64-bits.


Edit: typos
Groeten,
Edwin

flickr

Topic Starter
strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door strangeartefact »

Kijk, dank heren.
Bewerk jij dan meerdere foto's tegelijk Rene? Ik heb hoogstens en foto in capturenx en Photoshop of LR en photoshop tegelijk open, dat is de max van de huidige pc, dus kan ik er met 8gb misschien al enkel op vooruit gaan.
Budget is wat beperkt en ik wil liever niet bezuinigen op de cpu(dus een snelle overklokbare i5), vandaar de 8gb keuze. Mark gaat nog verder I7 en 16gb...ja ik snap hem wel doe het in een keer goed maar dat aanschafprijs vliegt dan echt omhoog.
Ik denk dat ik moet afwegen en gewoon niet alles kan hebben.

Rene, heb nog een vraag. Heb jij swapfile uit staan? Ik meen me te herinneren in XP dat windows altijd een swapfile maakt al had je 32gb ram, tenzij je de swapfile uitzetten.
Patrick, wat voor cpu heb jij?
Edwin, ik draai 64bits Win7 en blijf dat doen. Neem de licentie mee naar nieuwe config(ga ervan uit dat MS niet moeilijk gaat doen en anders pak ik een nieuwe licentie mee).

Ter zijde.
AMD heb ik al direct overgeslagen, denk dat de intels meer bang for buck geven prestatie geven voor niet de dubbele prijs en stiller en zuiniger zijn. Of zit ik mis?

Veel vragen weer, dank voor het meedenken!

Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door remoss »

Ja ik heb wel eens een vracht foto's openstaan. Soms een complete serie waarbij ik elk eindresultaat open heb staan in PS. Dat doe ik om snel consistentie te kunnen checken door de hele serie heen.

Ik heb de swapfile op auto staan en Windows maakt een swapfile van 16GB aan, net zo groot als het geheugen. Heb ook gedraaid zonder swapfile maar dat gaf geen enkel verschil. Ik gebruik wel een SSD dus dat maakt wel wat uit bij gebruik van een swapfile. Alleen denk ik dat er niet wordt geswapped vanwege het vele geheugen, als dat vol zou raken wel natuurlijk.
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Topic Starter
strangeartefact
Berichten: 4161
Lid geworden op: di 01 jun 2010, 09:31
Favoriete camera merk: Niet meer merk gebonden
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door strangeartefact »

Ok Rene, dank voor je reactie.

Wat je me leert is dat voor jou workflow 16gb erg fijn is, ik vermoed dat mijn workflow 1 foto per keer(wat ik 90% van de tijd doe)8gb wel zou kunnen, voordeel is dat je ram er zo bijdrukt achteraf. De tip van Mark over de core i7 is dan een ander verhaal, daar zit je aan vast en breid je niet zomaar uit. Nu een core i5 halen en spijt is dure grap als je die wil vervangen later.

Ik ga eens tomshardware bezoeken voor benchmarks tussen i5 en i7. Kijken of ik dat zou willen adv van cijfers.

Bedankt zover!
Peter
https://peterzeedijk.myportfolio.com/
-Je moet de waarheid niet verwarren met de mening van de meerderheid-

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: hoeveelheid ram voor win pc

Bericht door pbreev »

Hoi Peter,

Ik maak gebruik van een http://ark.intel.com/nl/products/38512/ ... 33-MHz-FSB .

Is al een oudje maar heb even niet meer. Dank zij een collega heb ik hem kunnen upgraden naar 8GB ipv 4GB maar vond het verschil teleurstellend bij mijn gebruik. Vandaar mijn opmerking. Maar ik bewerk dan ook niet meerdere foto's in Photoshop zoals René. OK, zoals gezegd 6GB bij het samenvoegen van panorama's in Photoshop maar meer ook niet. Hierbij is geduld een schone zaak ...

Verder nog wat performance issues http://feedback.photoshop.com/photoshop ... e_resolved die kunnen helpen.

Verder kan een aparte scratch disk helpen voor jou op je oude PC .. En mogelijk een grotere Cache voor LR.

Nou Ja kiek moar of het helpt ... bij mijn oud beestje was het ook tweaken en tunen ..
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Plaats reactie

Terug naar “PC”