Nieuwe PC


Robin
Berichten: 1934
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 11:33
Favoriete camera merk: lichtbox
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door Robin »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Top man, veel plezier met je nieuwe set :duimop:
Robin's Flickrstream

Bad Sound Kills Good Music
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door remoss »

Thx, maar er zit een kink in de kabel. Gisteren was het alweer over met de pret. Startte niet meer op. Denk je topmerken bij elkaar te zetten voor een voorbeeldige werking, mhhh, niet zo dus. Staat weer bij de leverancier, ben benieuwd wat er nu weer uitgefikt is :(
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door Skippy »

Shit, René. Het zit ook niet mee zeg. Nou ja, ik neem aan dat ze 'm snel 100% maken. Sterkte!
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door remoss »

Nou, de helse masjien is weer terug, so far so good. Geheugen was weer defect. Bios is geupgrade, daar zat blijkbaar wel een foutje in, bij de vorige versie zag ik tijdens booten steevast 2 muizen en 2 toetsenborden langskomen, nu van beide nog maar één :)

Duimen dat ie heel blijft want het werkt wel heel fijn, bloedjesnel en het Dell beeldscherm vind toch wel heel fraai hoor! En dat verlichte toetsenbord, heerlijk......

Zo'n NAS is trouwens ook erg prettig, de tijd dat de PC voor reparatie was heb ik uiteraard op de laptop gewerkt en belangrijke zaken meteen naar de NAS geschoten. PC was weer terug en al die zaken weer van de NAS opgehaald, hoppa, up to date!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was

Skippy
Berichten: 6556
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door Skippy »

Goed zo René, dat is prima nieuws!
Gebruikersavatar

Ed Schouten
Berichten: 71
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:49
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door Ed Schouten »

Fijn dat de pc weer doet wat het moet doen. Z'n na is inderdaad een fijn ding. Alle apparaten kunnen er zijn gebruik van maken bij mij. Pc, laptop, tablet, android smartphone heerlijk gewoon. Zou niet meer zonder willen
Groeten Ed
Gebruikersavatar

Daniël
Berichten: 3356
Lid geworden op: za 08 mei 2010, 16:17
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Thuis

Re: Nieuwe PC

Bericht door Daniël »

Duim voor je dat die het blijft doen

a90
Berichten: 1242
Lid geworden op: zo 23 aug 2009, 21:49
Favoriete camera merk: Vtech

Re: Nieuwe PC

Bericht door a90 »

Mooi dat ie het weer doet René.

Wat ik me nou afvraag, je schreef dat je een 700 watt voeding erin hebt laten zetten maar heb je die nou echt nodig ?

Ik bedoel heel veel schijven heb je niet en 700 watt is toch best stevig. Of zouden die voedingen alleen gebruiken wat ze nodig hebben tegenwoordig ?
"All these idiots are worried about going green, worry more about having green"

yoyo
Berichten: 694
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 11:34
Favoriete camera merk: Nikon and LEICA
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Somewhere in the middle

Re: Nieuwe PC

Bericht door yoyo »

Een voeding geeft alleen af wat het systeem nodig heeft. Hij gebruikt echter iets meer omdat hij niet 100% efficiënt is.
Hij is het meest efficiënt op ongeveer de helft van zijn maximale vermogen.
De meeste leveranciers proberen tegenwoordig de efficiëntie boven de 80% te krijgen,. Ik heb een voeding die boven de 90% haalt.
Een te ruime voeding is dus niet zo efficiënt, echter een te krappe voeding ook niet.

De goede videokaarten van tegenwoordig zijn echte energie slurpers. Tot 250W kunnen die vragen. Dus als je er daar twee van in je systeem zet gaat het hard.
En dat kan bij dit moederbord. De vraag is of je daar rekening mee moet houden.
SSD's gebruiken weer bijna niets. Ongeveer 1Watt ofzo tov ongeveer 5Watt voor een HDD.

Als hij er één videokaart bij zou zetten dan zit zijn systeem ongeveer op 200Watt idle en 300+ Watt load denk ik.
Dus in dat geval zit je dan aan minimaal 600W.

Ikzelf heb een Semi Modulaire Corsair van 850Watt (die tegen de 90% efficiënt is)
Ik kan er ook nog een tweede videokaart naast zetten en heb rekening gehouden met nog meer HDD's.
Dat laatste ga ik nu echter anders doen. Gewoon een zuinig servertje bouwen dat hooguit 20-40 watt gebruikt.

De meeste mobo en PSU leveranciers hebben rekenprogjes om uit te rekenen wat het systeem gaat trekken. Kun je gewoon aangeven wat je er allemaal in wil stoppen en daar komt dan een vermogens inschatting uit...
In hoeverre je dan in de toekomst kijkt is aan jezelf.
Een beetje jammer als je een dure modulaire voeding koopt en je er toch net te kort aankomt als je na een jaar toch die extra videokaart of RAID controller erin wil stoppen en je systeem steeds crasht omdat de voeding te licht is...
Dan maar 10euro meer voor die extra 100Watt. En helaas misschien een iets mindere efficiency...
Die voedingen hebben ook gelijk meer aansluitkabels erbij.

Wat René zijn CPU trekt met onboard video weet ik even niet. Geen zin om het op te zoeken. Ga mijn bedje in... :)
Wat ik wel weet is dat er nu hele leuke bordjes zijn met onboard video die maar 20Watt trekken. Zo'n bordje wil ik gebruiken in een servertje. Misschien is die van René ook wel erg zuinig... Alhoewel.. Minimaal 65Watt denk ik...
Ik overdrijf altijd graag een beetje... :schamen:
Quote of the Day : Nikon and Canon came to a similar conclusion: Amateurs need more pixels, pros probably don't. - Thom Hogan
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door remoss »

't Is inderdaad vooral met oog op de toekomst. Ik gaf al aan dat ik vooralsnog de onboard video mogelijkheid van de (specifiek) HD4000 GPU ga avonturen. Maarrrr, als blijkt dat deze te kort komt en ik er een dedicated videokaart erbij moet plaatsen, tsja, dan krijg ik spijt dat ik de voeding niet wat ruimer heb gekozen. En wie weet wat er nog meer bijkomt. En het was een tientje meer dan een stapje lager.
Ik mag wel zeggen dat de onboard HD4000 zijn werk uitstekend doet!
Hetzelfde geldt voor de processor, een i5 had wellicht een nagenoeg zelfde resultaat gebracht, maar vind het best wel erg prettig dat de i7 3750K het wel erg gemakkelijk doet allemaal. Ook aan 8 GB geheugen had ik wellicht genoeg gehad, maar 16 GB was een tientje of 2 duurder!
En zo blijft het, als het uiteindelijk maar wel goed werkt en dat was nu tot twee keer aan toe wat minder vanwege defect geheugen. Het lijkt nu wel goed te werken, maar dan ook echt goed, retesnel vooral!
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Gebruikersavatar

Topic Starter
remoss
Berichten: 9123
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Nieuwe PC

Bericht door remoss »

Draait nog steeds als een zonnetje. Ik heb naast de muis nog een logitech wireless touchpad erbij gekocht: http://www.logitech.com/nl-nl/mice-pointers/mice/8417
Lekker makkelijk scrollen met mijn linkerhand, scheelt weer RSI risico (of ik krijg het nu aan twee kanten :))
Ondersteunt ook gestures, dus 1 of meerdere vinger vegen om commando's uit te voeren.

Wat ik ook erg handig vind van de Logitech reeks is dat zowel de muis, toetsenbord en touchpad op één en dezelfde miniscule usb ontvanger werken!

Afbeelding
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “PC”