Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Een vaste lengte

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door pbreev »

Dit is de laatste posting van de vorige pagina:

Kroontje schreef:Heb een klein trappetje gemaakt, betreft diafragma ;) Misschien is dit een betere overzicht.

Gr Mark
En? Wat verteld dit kleine diafragma trappetje op dit relatief vlakke onderwerp je dan ?

Ik snap hem niet...
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door Kroontje »

Daarom staat er ook "misschien";)
Leek mij een manier om te kijken of hij overal scherp is/was...Beetje het zelfde als bij de link...
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door pbreev »

Kroontje schreef:Leek mij een manier om te kijken of hij overal scherp is/was...
OK, en wat is jouw oordeel?

Door mijn oogharen aanschouwd zie ik een aantal de zelfde foto's. Pixelpeepend zal er wellicht een verschil zijn, maar ik vraag me werkelijk af of dit artistiek een verschil uit maakt...
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door Kroontje »

Als ik op het scherm kijk (100% crop) zit er wel iets verschil in, maar dit is tussen 1.8 en 2.8. Dit is een beetje te zien bij de raampjes. Maar ik vind dit erg meevallen tov andere objectieven. Persoonlijk lijkt het mij een goed en mooi objectief.
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door pbreev »

Kroontje schreef:Als ik op het scherm kijk (100% crop) zit er wel iets verschil in, maar dit is tussen 1.8 en 2.8. Dit is een beetje te zien bij de raampjes. Maar ik vind dit erg meevallen tov andere objectieven. Persoonlijk lijkt het mij een goed en mooi objectief.
Natuurlijk zie je het meeste verschil in de kleine diafragma's, daar is de scherpte diepte het minst. En natuurlijk tekent dit het meest bij de raampjes, daar zit in dit redelijk vlakke beeld enige diepte...

Maar wat zegt dit je nu? Of praat je jezelf in de richting van een Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED terwijl een eerdere 20mm van Nikon ook je behoeften zou kunnen bevredigen?

Ik ben nog niet overtuigd!
:proost:
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Gebruikersavatar

Cyrus
Berichten: 1559
Lid geworden op: vr 01 apr 2011, 22:20
Favoriete camera merk: Sony - Olympus
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: NH
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door Cyrus »

@Mark: Als NIkon ook in deze nieuwe Nikkor 20 de CRC (close range correction) heeft toegepast, zoals in dealoude Nikkors 20 Ai-S f/2.8 en 20 AF-D f/2.8, verklaart dat de goede close=-up mogelijkheden. Door een "floating" element kun je zo heel dichtbij scherpstellen.

Ziet er verder goed uit, voor zover je dat op basis van 1 serie testfoto's kunt beoordelen, maar ben wel benieuwd hoeveel beter dit objectief nou echt is, ten opzichte van mijn Nikkor 20 AF-D f/2.8. Ik trek daarbij de kwaliteit van nieuwe 20 niet op voorhand in twijfel, maar vraag mij af of de upgrade voor mij de moeite (en investering van > € 500) waard is. Het beetje meer lichtsterkte is mooi meegenomen, maar als dat de enige bonus is....

Keertje een vergelijk doen, of heb je deze nieuwe 20 nog niet gekocht?
pbreev schreef:Natuurlijk zie je het meeste verschil in de kleine diafragma's, daar is de scherpte diepte het minst.
Euh??? Je weet toch hopelijk wel dat de DOF steeds kleiner wordt naarmate het diafragma groter wordt, gegeven de brandpuntsafstand? Of had je dit nog niet ontdekt? ;)
Groeten,
Edwin

flickr
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door Kroontje »

De 20mm is pas op mijn pad gekomen nadat ik veel tegen ben gekomen dat er een 20mm gebruikt werd door fotografen die landschap fotografie doen. Maar in de zoektocht naar een goed objectief op mijn D800 is wel gebleken dat de wat oudere objectieven het af laten weten. Of dat ze te duur zijn. Daarnaast is erbij gekomen, dat het werken met filters ook mee is gaan tellen, zodat ik geen groete toeter krijg ;) Dus vandaar dat ik steeds vaker terug kwam op dit objectief. Maar er is/was nog weinig over bekend....
Ik begin er steeds meer in te geloven dat het een goed objectief is op de D800 ;)
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door Kroontje »

Nee heb hem nog niet gekocht ;)
Had ook al een beetje gehoopt dat DxO hem al had vergeleken...niet dus
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door pbreev »

Cyrus schreef:Euh??? Je weet toch hopelijk wel dat de DOF steeds kleiner wordt naarmate het diafragma groter wordt, gegeven de brandpuntsafstand? Of had je dit nog niet ontdekt? ;)
Nee, vertel?
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"

pbreev
Berichten: 451
Lid geworden op: di 27 jul 2010, 15:31
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door pbreev »

Kroontje schreef:Ik begin er steeds meer in te geloven dat het een goed objectief is op de D800 ;)
Wie ben ik om je te weerhouden van deze aankoop!

PS. Ik ga weer ten ruste in het licht van deze en ander logica...
Groet Patrick.

"Er zijn twee mensen nodig om een foto mooi te vinden. Eén die hem maakt en één die hem bekijkt !"
Gebruikersavatar

Topic Starter
Kroontje
ex-LC'er
Berichten: 2721
Lid geworden op: wo 11 mei 2011, 20:01
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Nikkor AF-S 20mm f/1.8G ED objectief + Foto's

Bericht door Kroontje »

Ik zag bij de buurman dat het mooi zou zijn voor een vergelijking tussen de verschillende uitvoeringen.
Daar wil best aan meewerken op DIT forum;)
De Nikon Z9 heeft me laatste elastiekje laten klappen...’t Beest iamKroontje
Plaats reactie

Terug naar “Vast brandpunt”