Spooronderhoud Tilburg-Breda

Auto's, vliegtuigen, mororen, boten, noem maar op....'..
Plaats reactie
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 602
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Spooronderhoud Tilburg-Breda

Bericht door gvdnberg »

Vorige week, op mijn tweede pensioendag, ben ik langs het spoor gaan kijken omdat daar de kettinghor aan het werk was. Het spoor krijgt eens in de 40 jaar een grote beurt, dan wordt ballast vervangen en aangevuld, zodat het spoor weer een flink aantal jaren goed ligt voor het treinverkeer.

1. Overzicht van de kettinghor trein en de bijbehorende ballasttrein met vuile ballast

Afbeelding20240502-_GB80002_ by Gert van den Berg, on Flickr

2. De kettinghor, een machine die met behulp van een ketting onder het spoor door de ballast los maakt, opschept en grof zeeft, zodat de nog bruikbare stenen weer teruggevoerd worden op het spoor. De vervuiling en gebroken ballast stukken worden via een transportbandsysteem en een zweefsysteem afgevoerd naar de voorkant van de trein, waarna dit afval op een trein op het naastliggende spoor wordt overgeladen.

Afbeelding20240502-_GB80008_ by Gert van den Berg, on Flickr

3. Kettinghor in gebruik, je ziet het opscheppen van de ballast, waarbij het in het schud-gedeelte komt, de goede bruikbare delen worden aan de achterkant (rechts dus) weer op het spoor gegooid; de vervuiling en brokstukken gaan naar voren,(linkerkant op) naar een aantal wagens met transportbanden en uiteindelijk naar de afvoerende trein die op het naastliggende spoor meerijdt.

Afbeelding20240502-_GB80005_ by Gert van den Berg, on Flickr

4. Dumpen van het ballastafval op de naastrijdende trein

Afbeelding20240502-_GB80007_ by Gert van den Berg, on Flickr

5. En zo rijdt deze combinatie het spoor verder af. De vuile ballast wordt afgevoerd en via eenzelfde trein wordt nieuwe ballast aangevoerd.

Afbeelding20240502-_GB80015_ by Gert van den Berg, on Flickr

6. Eerder was de kettinghor hier al langs geweest enden ligt het spoor er zo bij (station Tilburg Universiteit)

Afbeelding20240502-_GB80022_ by Gert van den Berg, on Flickr

Als laatste komt dan de stopmachine die het spoor lasergestuurd weer keurig recht legt en op het juiste niveau brengt. Helaas is die machine 's nachts op dit traject aan het werk geweest zodat ik er geen plaatjes van heb. Het werk gaat zo 24/7 door in 3 ploegen, zodat het spoor voor een minimale periode buitengebruik is. Al met al een zeer indrukwekkende klus.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr

dhrPeter
Berichten: 131
Lid geworden op: do 29 dec 2022, 07:43
Bewerk mijn foto's: Nee

Re: Spooronderhoud Tilburg-Breda

Bericht door dhrPeter »

Een heel interessant verhaal met een mooie fotoserie geïllustreerd Ger, bedankt voor het delen!

Skippy
Berichten: 6606
Lid geworden op: ma 24 aug 2009, 22:41
Favoriete camera merk: Het is maar een doosje
Bewerk mijn foto's: Nee
Locatie: Amersfoort
Contacteer:

Re: Spooronderhoud Tilburg-Breda

Bericht door Skippy »

Hoi Gert, voor dit soort activiteiten HEB je nu voortaan tijd. Heerlijk toch! En je hebt gelijk een mooie serie foto's gemaakt met interessante informatie.
Gebruikersavatar

Topic Starter
gvdnberg
Berichten: 602
Lid geworden op: di 25 dec 2012, 11:06
Favoriete camera merk: Nikon
Bewerk mijn foto's: Ja
Locatie: Tilburg
Contacteer:

Re: Spooronderhoud Tilburg-Breda

Bericht door gvdnberg »

Oeps, ik hd nog niet gereageerd.
Beiden bedankt voor jullie reactie, inderdaad kan ik nu wat meer op stap met de camera, hoewel ik waarschijnlijk toch wel weer wat klusjes op mij wil nemen. Bijvoorbeeld om wat meer mensen te zien.
Met vriendelijke groet,
Gert van den Berg

Al mijn foto's staan op Flickr
Gebruikersavatar

remoss
Berichten: 9169
Lid geworden op: zo 28 dec 2008, 13:55
Favoriete camera merk: Mavica
Bewerk mijn foto's: Ja
Contacteer:

Re: Spooronderhoud Tilburg-Breda

Bericht door remoss »

Bizarre machines eigenlijk, hou ik wel van! Prima serie zo Gert :duimop:
Hoe ouder ik word, des te beter ik was
Plaats reactie

Terug naar “Vervoer”